تاثیر افت ارز دلار بر قیمت نفت

به گزارش خبرگزاری برنا؛ کاهش نسبی قیمت دلار توانست از قیمت نفت در این هفته حمایت کند. پایین آمدن ارزش دلار خرید نفت را برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا ارزان‌تر کرده و تقاضا برای آن را افزایش می‌دهد.


قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه تغییر چندانی نداشته‌است. پایین آمدن ارزش دلار و احتمال توافق ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید در اجلاس پنجم اکتبر مانع سقوط بیشتر قیمت نفت شده‌است.


قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۶ سنت معادل ۰.۲۹ درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۲۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱۳ سنت معادل ۰.۱۶ درصد کاهش ۸۱ دلار را ۱۰ سنت معامله می‌شود.


هر دوی این شاخص‌های نفتی ۳ درصد در هفته جاری افزایش قیمت داشته‌اند که اولین افزایش قیمت هفتگی آن‌ها از ماه اوت بوده‌است. قیمت نفت در اوایل هفته جاری به پایین‌ترین رقم طی ۹ ماه گذشته رسید.


نفت برنت ۸ درصد در ماه سپتامبر کاهش قیمت داشته‌است. قیمت نفت خام برنت ۲۳ درصد در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی کاهش‌یافته که اولین کاهش فصلی آن را از سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ نشان می‌دهد.


قیمت نفت خام آمریکا هم ۹ درصد در ماه سپتامبر و ۲۳ درصد طی سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی کاهش‌یافته است که اولین کاهش فصلی آن از مارس ۲۰۲۰ و اوج بحران کرونا را نشان می‌دهد.


تحلیلگران عقیده دارند محدود شدن عرضه نفت به‌دنبال اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه در ماه دسامبر یک حداقل قیمت برای آن به وجود آورده‌است. اما باید دید رکود احتمالی اقتصاد به‌دنبال افزایش شدید نرخ بهره بانک‌های مرکزی تا چه حد می‌تواند تقاضا را پایین بیاورد.

۱۳۳ پروژه سامانه نوین آبیاری در اردبیل اجرایی می‌شود
هم اکنون بخوانید


بیدن مور، تحلیلگر ارشد کالا در بانک ملی استرالیا می‌گوید سخت‌تر شدن تحریم‌ها علیه روسیه و کاهش ذخایر جهانی نفت خام و همچنین ذخایر استراتژیک نفت آمریکا باعث کاهش عرضه نفت شده و قیمت آن را بالا می‌برد.


وی امیدوار است اوپک بتواند عرضه نفت را مدیریت کند.


سران ائتلاف اوپک پلاس در حال مذاکره برای کاهش بیشتر تولید نفت در اجلاس آینده خود در روز چهارشنبه هستند.


طبق گفته منابع رسمی، روسیه پیشنهاد کاهش ۱ میلیون‌بشکه‌ای تولید را ارائه داده‌است.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا