لزوم همکاری پالایشگاهی با کشورهای حاشیه دریای خزر

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با برنا درباره راه‌اندازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی و اثرات و فواید انعقاد این قراردادها گفت: اقدام وزارت نفت ایران برای انعقاد قرارداد با دو کشور ونزوئلا و اروگوئه و در جهت راه اندازی پالایشگاه های فراسرزمینی و انتقال خوراک به این پالایشگاه‌ها و سهامدار شدن در آنها و همچنین انتقال خدمات فنی و مهندسی به آنها اقدامی مناسب است.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه این اقدام فواید متعددی را به دنبال دارد ادامه داد: به این دلیل که ما از جهت خدمات تکنولوژی و فنی مهندسی پیشرفته هستیم و صادرات این علم و تکنولوژی به نفع ما است.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: از حیث پالایشگاه سازی و حوزه پتروشیمی هم دارای بنیه مناسبی هستیم و در این زمینه ها به پیشرفته مناسبی رسیده ایم و می توانیم از این فرصت پیش آمده استفاده کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: هم اکنون که پالایشگاه های فرا سرزمینی ایجاد شده است ما به بازارهای جدیدی اقتصادی برای انتقال نفت و تکنولوژی میرسیم و این امر فرصت های شغلی زیادی را برای تحصیل کردگان ما در حوزه انرژی ایجاد می کند.

میرتاج الدینی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این پالایشگاه های فراسرزمینی باعث تضمین فروش نفت ما به کشورهای پیشرفته و خارجی می شود. در این صورت ما در شرایط تحریم هم می توانیم صادرات و فروش نفت را داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول، علاوه بر این پالایشگاه های فراسرزمینی موجب گسترش ظرفیت و توانمندی اقتصادی کشور ما می شود و رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی را برای ما به دنبال دارد. علاوه بر این نقش ایران را در مشارکت در حوزه صادرات انرژی در منطقه و جهان بالا میبرد.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: تاثیر دیگر ایجاد پالایشگاه‌های فراسرزمینی از بین بردن تحریم نفت است و علاوه بر این فرآوری روی نفت انجام می‌شود و محصولات پالایشگاهی و غیر قابل تحریم به این وسیله تولید می‌شود و ایران از این طریق نیز به سوددهی می رسد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه میتوان پالایشگاه های فراسرزمینی را با کشورهای منطقه نیز داشت ادامه داد: اگر پالایشگاه های فراسرزمینی در کشورهای همسایه عملیاتی شود، قطعاً انتقال خوراک به این کشورها آسان تر خواهد بود و ما می توانیم نفت را از طریق لوله به آنها منتقل کنیم. این شیوه انتقال از انتقال نفت به کشوری دیگر در شرایطی که ما تحریم هستیم مطمئن تر است.

میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: من معتقدم که می توان در کشورهایی مثل تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و یا کشورهایی مثل پاکستان و ترکیه که انرژی در اختیار ندارند، پالایشگاه های فراسرزمینی را ایجاد کرد. علاوه بر این ارز آوری این پالایشگاه های فراسرزمینی برای ما قابل توجه خواهد بود، زیرا بعدها این مسئله خودش رقیب صادرات نفت ما به صورت خام خواهد شد.

میرتاج الدینی در ادامه بیان کرد: این کشورها به این شیوه در جبهه ما قرار می گیرند و می توانیم یک جبهه اقتصادی مشترکی با این کشور ها تشکیل دهیم.

منابع فضای مجازی در عرصه ملی باید منافع کشور را به دنبال داشته باشد/ افتتاحیه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با حضور وزیر ارشاد
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا