طلای سیاه، سبز شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ نفت روز پنج‌شنبه پس از افت ۱ درصدی در جلسه قبل، بهبود یافت؛ علت این روند بهبودی آن است که در آستانه فصل زمستان، نگرانی‌‌ها در مورد عرضه‌ی محدود باعث شده که به منظور کاهش رکود جهانی، اقدامات مؤثری انجام شود.


بهای معاملات آتی نفت برنت در ساعت ۰۶۵۷ GMT با ۰٫۲ درصد افزایش یا ۱۵ سنت، به ۸۹٫۹۸ دلار در هر بشکه رسید و ضررهای خود را در معاملات اولیه آسیا جبران کرد. در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱۰ سنت افزایش به ۸۳٫۰۴ دلار رسید.


پس از اینکه فدرال رزرو آمریکا برای سومین بار، نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه افزایش داد تا تورم را مهار کند و نشان داد که هزینه‌های استقراضی در سال جاری همچنان در حال افزایش است، هر دو معیار در روز چهارشنبه به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر سقوط کردند.


اما در حالی که فدرال رزرو روز چهارشنبه لحن جنگ‌طلبانه‌ای داشت، برخی از تحلیلگران بر این واقعیت پافشاری کردند که افزایش نرخ بهره آنچنان زیاد نبوده که بتواند تا حدودی به بازارهای نفت کمک کند.


ایپک اوزکاردسکایا، تحلیلگر ارشد در بانک سوئیس کویت در یادداشتی با اشاره به رضایت بازارها از افزایش نرخ بهره فعلی، ابراز کرد: «دیروز مطابق انتظار، فدرال رزرو سومین افزایش ۰٫۷۵ واحدی را انجام داد. بازارها از این تصمیم استقبال کردند، زیرا افزایش ۰٫۷۵ واحدی بهتر از افزایش ۱ واحد درصدی کامل است.»


ر راستای تعدیل نگرانی‌ها در مورد کاهش عرضه روسیه، برخی از پالایشگاه‌های چینی در حال بررسی افزایش تولید در ماه اکتبر هستند و به تقاضای قوی‌تر و تغییر احتمالی سیاست صادرات سوخت پکن چشم امید دوخته‌اند که می‌تواند تقاضای نفت خام را افزایش دهد.

دادستان کل کشور از شرکت دانش‌بنیان خوارزمی بازدید کرد/ افتتاح واحد پایلوت استخراج لیتیوم
هم اکنون بخوانید


تحلیلگران سیتی در یادداشتی بر این نکته تأکید کردند که قیمت نفت به دلیل افزایش موجودی انبار و بدترشدن چشم‌انداز اقتصادی تحت فشار فروش باقی خواهد ماند.


شایان ذکر است که ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۶ سپتامبر ۱٫۱ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۴۳۰٫۸ میلیون بشکه رسید که کمتر از انتظار تحلیلگران در نظرسنجی رویترز برای افزایش ۲٫۲ میلیون بشکه‌ای بود.


از طرفی، افزایش شدید دلار مانع از افزایش قیمت نفت شد؛ علت آن است که این افزایش باعث گرانی بیشتر نفت خام برای بسیاری از خریداران شده است. ناگفته نماند که شاخص دلار روز چهارشنبه در برابر سبدی از ارزهای دیگر به بالاترین حد طی ۲۰ سال گذشته رسید.


از سوی دیگر، آلمان شرکت واردکننده گاز یونیپر را در روز چهارشنبه ملی اعلام کرد و بریتانیا نیز وعده داده که در واکنش به تشدید بحران عرضه که وابستگی اروپا به سوخت روسیه را آشکار کرده است، قبوض انرژی را برای شرکت‌ها به نصف میزان فعلی، کاهش خواهد داد.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − یک =

دکمه بازگشت به بالا