تعیین دقیق موقعیت قطار‌ها و افزایش ظرفیت راه‌آهن

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ حمل و نقل ریلی به عنوان یک شیوه سازگار با آب و هوا برای انتقال افراد و کالا‌ها شناخته می‌شود. با این حال کاهش ظرفیت، تاخیر‌های متداول و ترتیب‌گذاری نامناسب قطار‌ها منجر به گله و شکایت بسیاری از مسافران می‌شود.


 محققانی از موسسه فناوری کارلسروهه و شرکت مهندسی ITK Engineering موفق به ابداع یک حسگر  برای تعیین دقیق موقعیت مکانی قطار‌ها از طریق داده‌های الکترومغناطیسی شده‌اند. این ابداع می‌تواند ظرفیت شبکه موجود راه‌آهن را به میزان زیادی افزایش دهد.

دکتر مارتین لاوسر از بخش سنجش و کنترل موسسه KIT می‌گوید: زمانی که موقعیت قطار‌ها در یک مسیر ریلی با دقت بیشتری مشخص شود، قطار‌ها می‌توانند با فاصله وقفه کمتری وارد مسیر شوند و ظرفیت تردد در مسیر‌ها بالا می‌رود.

تجهیزات جدید با عنوان سنسور مغناطیسی خط آهن برای همین منظور به کار گرفته می‌شود. 

این حسگر زیر قطار نصب می‌شود و میدان الکترومغناطیسی متاثر از مواد فرومغناطیسی  ریل و مواد مورد استفاده برای محکم کردن آن‌ها را مورد سنجش قرار می‌دهد. پزوهشگران می‌گویند این روش نسبت به روش‌های قبلی تعیین موقعیت مکانی قطار‌ها مانند دوربین یا جی‌پی‌اس مزیت‌های بیشتری دارد.

بهره‌برداری آزمایشی از این سامانه اکنون در مسیر‌های مختلفی در نزدیکی شهر وین در کشور اتریش انجام و مشخص شده است که این حسگر بخوبی کار می‌کند و قرار است استفاده تجاری از آن تا اوایل سال ۲۰۲۵ شروع شود.


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

ربات‌های هیوندا زندگی ما را تسخیر خواهند کرد؟
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا