سیلی سخت اروپا به گوگل

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ دادگاه عمومی اروپا طی حکم اخیر خود تایید کرد که شرکت آلفابت با نام تجاری گوگل، برخی محدودیت‌های غیرقانونی را برای تلفن هوشمند اندرویدی در نظر گرفته تا امکان کسب سود مالی بیشتر و کنترل بازار از «طریق موتور جستجوی خود را داشته باشد! این دادگاه تاکید کرده که شرکت گوگل اصول مرتبط با رقابت عادلانه در اتحادیه اروپا را رعایت نمی‌کند.


تنها توفیقی که گوگل در مرحله جدید رسیدگی به جرم خود حاصل کرده، کاهش بخشی اندکی از جریمه ابتدایی کمیسیون اروپا بوده اما این شرکت همچنان ملزم به پرداخت ۴.۱ میلیارد دلار جریمه به اتحادیه اروپا است. 


گفتنی است که کمیسیون اروپا سال ۲۰۱۸ این شرکت را ملزم به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه کرده بود.


بعد از صدور دستور اجرایی کمیسیون اروپا بود که آلفابت از دادگاه اروپا فرجام خواهی کرد تا بلکه بخشی از ضرر هنگفتش جبران شود.


گوگل اعتقاد دارد که اروپا در نحوه برخورد با این شرکت و اپل تبعیض قائل می‌شود، جهت نمونه برای اپل جریمه‌ای در خصوص نصب انحصاری مرورگر سافاری در گوشی‌های آیفون در نظر گرفته نشده است، مدیران گوگل در لایحه تقدیمی به دادگاه اروپا این مسئله را هم ذکر کرده بودند.


وکلای گوگل مدعی هستند که این شرکت در هیچ زمانی کاربران گوشی‌های اندروید را مانند آیفون مجبور به نصب نرم افزارها و موتورهای جستجوی انحصار خود نکرده است، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که اگر کاربری خدمات گوگل‌پلی را متوقف کند یا وارد حساب گوگل خود نشود با مشکلات زیادی در استفاده از دستگاه خود روبرو می‌شود.

زورآزمایی توئیتر و دولت هند
هم اکنون بخوانید


یکی از وکلای سازمان «FairSearch» به نام توماس وینجه که جزو طراحان اولین شکایات کمیسیون اروپا علیه گوگل محسوب می‌شود، عنوان می‌کند که گوگل از این به بعد نمی‌تواند قوانین خود را اجبارا به شرکت‌های سازنده تلفن همراه تحمیل کند، این شرکت مجبور است که امکان نصب انواع موتورهای جستجو در دستگاه‌های اندرویدی اروپائیان را فراهم کند. ابلاغ حکم جدید دادگاه عمومی اروپا سبب افزایش احترام به حق انتخاب مشتری خواهد شد.


البته طرفین یک بار دیگر امکان ثبت درخواست تجدیدنظر خواهی در دیوان دادگستری اروپا اروپا را دارند


فارغ از نتیجه نهایی این دعوای حقوقی، باید به این نکته توجه ویژه داشت که اتحادیه اروپا علیرغم روابط راهبردی متقابل با آمریکا، حاضر نیست به شرکت‌های آمریکایی اجازه دهد که براساس مقررات شرکت خود و قوانین فضای مجازی آمریکا، در جغرافیای مجازی اروپا فعالیت کنند، همه کشورها تمکین شرکت‌های فناوری از قانون میزبان را ضروری می‌دانند.


بعید به نظر می‌رسد که اکنون نماینده‌ای از مجالس اروپایی دست به اظهارنظر در رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی بزند که شهروندان اروپایی نگران آزادی خود در فضای مجازی باشید که کمیسیون اروپا و دادگاه عمومیش در حال ذبح آن هستند؛ چرا که امر تنظیم‌گری به صورت نظری و عملی در این کشورها پذیرفته شده است، شرکت‌های فناوری هم حد خود را می‌دانند که نباید به فکر نقض حاکمیت محلی باشند به همین جهت است که برای تجدیدنظرخواهی رای کمیسیون اروپا، گوگل به دادگاه اروپا مراجعه می‌کند.


مدیریت فضای مجازی به قدری رها نیست که گوگل انحصارا نرم‌افزارهای خود را بر روی گوشی‌های اندروید نصب کند و هرکس را هم اراده کرد به راحتی حذف نماید، بعد هم که رای دادگاه به ضرر این شرکت صادر شد از گوشه و کنار صدا بلند شود که شرکت خصوصی هرکار بخواهد، انجام می‌دهد و امکان اعتراض هم وجود ندارد به هرروی امیدوار هستیم که شرکت‌های فناوری پر همه نقاط جهان ملزم به رعایت حقوق ملت‌ها شوند و پدیده حکمرانی پلتفرمی به خوبی مدیریت شود تا زیست بوم فناوری دیجیتال جهان با پویایی به فعالیت خود ادامه دهد.

استفاده از مخازن زیرزمینی پسماند در پایتخت/ افزایش تمایل به جمع‌آوری زباله در پی مشکلات اقتصادی
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/


 


خبرنگار: علی پژوهش




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 7 =

دکمه بازگشت به بالا