خدمت رسانی کارشناسان بهداشت محیط ایران به زائران اربعین در عراق

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ سیدرضا غلامی افزود: در این سفر معنوی حفظ سلامت زائران از اهمیت بالایی برخوردار است که کمیته سلامت (بهداشت و درمان) ستاد اربعین کشور با مسئولیت اورژانس کشور و عضویت معاونت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله معاونت بهداست مسئولیت هدایت و هماهنگی این برنامه را بر عهده دارد.


وی گفت: بر اساس دستور و مکاتبه وزیر بهداشت کشورمان مبنی حضور کارشناس بهداشت محیط همراه موکب ها با هماهنگی دانشگاه های علوم پزشکی، قریب به ۱۵ درصد موکب ها که تا الان توسط تیم اعزامی بهداشت محیط شناسایی و بازدید شده اند، دارای کارشناس بهداشت محیط همراه هستند.


آقای غلامی در خصوص اهم برنامه تیم اعزامی بهداشت محیط را که تا پایان ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ در کشور عراق حضور دارند، گفت: آموزش خادمان و موکب داران در راستای رعایت پروتکل ها و موازین بهداشت محیطی در موکب ها، آموزش زائران در راستای خود مراقبتی در مقابل بیماری های واگیر دار به ویژه بیماری های واگیردار گوارشی با اولویت وبا و بیماری های واگیردار با اولویت کووید۱۹، کنترل کیفی آب مصرفی موکب ها و زائران از قبیل کلرسنجی و کلرزنی در صورت نیاز از مهمترین برنامه های این تیم اعزامی است.


وی افزود: همچنین کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت,کنترل بهداشت محیط موکب های ایرانی و محل های طبخ غذا و محل های اسکان زائران از جمله نظافت مستمر، تهویه، مدیریت پسماند و پساب، کنترل بهداشت فردی خادمان و موکب داران، کنترل بهداشت مواد غذایی از جمله نظارت بر طبخ غذا، نگهداری مواد اولیه غذایی(خوراکی و آشامیدنی) و سنجش با تجهیزات پرتابل همراه و کنترل و رصد بیماری های واگیردار را انجام می دهند.

مایکروسافت فروش برنامه‌های منبع‌باز را در فروشگاه ویندوز متوقف می‌کند
هم اکنون بخوانید


آقای غلامی در خصوص وضعیت استقرار تیم اعزامی بهداشت محیط کشورمان به عراق نیز گفت: این تیم در کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و بین راه نجف و کربلا مستقر هستند و در دو گروه اعزامی ۱۱ و ۱۷ نفره از ۱۶ و ۱۹ شهریور فعالیت خود را آغاز کرده اند.


وی گفت: تا کنون ۵۳۹ مورد بازدید از موکب ها و درمانگاه ها،۳۳۰ مورد نظارت بر پخت و پز، ۸۲۵ مورد کلرسنجی،۳۳۲ مورد کلر باقیمانده مطلوب، ۶۱۶ هزار لیتر آب کلرینه شده و آموزش به سه هزار و ۴۶۴ نفر از خادمان موکب ها و ۵ هزار و ۵۳۷ نفر از زائران در عراق انجام شده ضمن اینکه میزان رعایت استفاده از ماسک در تجمعات و مکان های سرپوشیده توسط زائرین ایرانی در عراق حدود ۱۰ درصد بوده است.


به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی, مسئول تیم بهداشت محیط اعزامی به عراق گفت: تا کنون ۳۳۲ مورد از موکب های بازدید شده معادل حدود ۶۰ درصد از موکب ها، دارای تهویه مناسب بوده اند و رعایت بهداشت برای تهیه غذا، حدود ۹۰ درصد است. همچنین حدود ۷۰ موکب شناسایی شده تاکنون دارای کارشناس بهداشت محیط همراه هستند.


آقای غلامی مهم ترین توصیه های بهداشتی به زائران را رعایت بهداشت فردی از جمله شستن مرتب دست یا ضدعفونی آن، استفاده از ماسک به ویژه توسط افرادی که دارای علائم تنفسی هستند، عدم استفاده از آب غیر مطمئن در خارج از موکب ها و استفاده از آب بسته بندی شده، عدم استفاده از غذای پخته شده سرد و استفاده به حد کافی آب جهت جلوگیری از گرمازدگی اعلام کرد و گفت: زائرانی که دارای علائم بیماری تنفسی یا گوارشی هستند به درمانگاه های مرکز پزشکی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در عراق یا به نزدیکترین مراکز درمانی مراجعه کنند.

کشف یک سیاره‌ عجیب که از آسمان آن سنگ می‌بارد!
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا