احداث پایگاه نظامی آمریکا در سوریه برای ضریب دادن به قاچاق نفت انجام شد/ واشنگتن در فکر تجزیه شمال سوریه با هرم کُردها است/ ترکیه نگران تحرک آمریکا در قامشلی باشد

کارشناس مسائل منطقه گفت: متأسفانه روسیه نسبت به تحرک ارتش آمریکا در سوریه بی‌تفاوت بوده و ممکن است یک سری توافق و مذاکره در پشت صحنه میان واشنگتن و مسکو انجام شده باشد.


«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای احداث سومین پایگاه نظامی آمریکا در قامشلی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اقدام اخیر آمریکا در احداث یک پایگاه نظامی جدید در روستای نقاره واقع در جنوب غرب قامشلی که نزدیک پایگاه نظامی روسیه قرار دارد، نشان می‌دهد که آمریکا درصدد گسترش حضور نظامی خود در مرزهای شمال غرب و شمال شرق سوریه برآمده است. دلیل دیگر احداث این پایگاه بحث حمایت از کُردها توسط آمریکا خواهد بود. برای اثبات این قضیه کافی است به سوابق دهه ۹۰ میلادی در عراق مراجعه کنیم. در آن موقع که صدام به کویت حمله کرد ایالات متحده یک سری پایگاه نظامی در شمال عراق احداث کرد و این سناریو باعث شد که اقلیم کردستان عراق پدیدار شود و بعدها این منطقه خود مختاری خود را اعلام کند. بر همین اساس آمریکا از گذشته دو پایگاه در روستاهای هیمو و تل‌فارس افتتاح کرد و حالا هم سومین پایگاه را در قامشلی و نزدیکی دو پایگاه مذکور افتتاح کرده که می‌تواند بحث تجزیه شمال سوریه را رقم بزند.


وی ادامه داد: افتتاح این پایگاه از سوی دیگر به معنای تهدید حاکمیت سوریه و همچنین مرزهای مشترک این کشور با ترکیه است. متأسفانه روسیه هم نسبت به تحرکات ارتش آمریکا در مناطق مختلف سوریه بی‌تفاوتی نشان داده که حتی ممکن است یک سری توافق و مذاکره در پشت صحنه میان واشنگتن و مسکو انجام شده باشد؛ چراکه دو طرف هم‌اکنون در پرونده اوکراین با یکدیگر درگیر هستند. توجه داشته باشید که منطقه قامشلی یک جغرافیای استراتژیک به حساب می‌آید و تمام ساکنان آنجا از کُردهای سوریه هستند. در امتداد این خط، حسکه قرار دارد و این منطقه هم به دلیل وجود چاه‌های نفت سوریه دارای اهمیت زیادی برای ایالات متحده است. در زمانی که کُردها و ارتش سوریه با داعش درگیر بودند دولت دمشق وعده‌هایی به کردها داد اما این تعهدها تاکنون برآورده نشد و حالا هم کُردهای سوریه آمریکا را بهترین گزینه برای همکاری و کسب استقلال می‌دانند.

جان باختن یک افسر اردنی بر اثر سقوط از چتر نجات
هم اکنون بخوانید


این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: بر همین اساس ایالات متحده دو هدف گسترده در شرق و شمال شرق سوریه دنبال خواهد کرد. نخست اینکه در این مناطق حدود دو هزار تفنگدار آمریکا حضور دارد که بحث حفاظت از چاه‌های نفت و غارت منابع نفتی سوریه را پوشش می‌دهند و بحث دوم حمایت مجدد از کُردهای شمال سوریه است. بدون شک این سناریو در دراز مدت می‌تواند به سناریوی مشابه اقلیم کردستان عراق تبدیل شود و یکباره کُردهای سوریه در نواحی شمالی این کشور اعلام استقلال کنند. در این میان ترکیه هم باید نگران این مساله و این سناریو باشد. آنکارا به هیچ وجه مایل نیست که کردهای حسکه و حتی قامشلی اعلام استقلال کنند و یا حداقل یک خودمختاری مورد نظر را به دست بیاورند؛ چراکه ترکیه می‌داند اگر این اتفاق در شمال سوریه رخ دهد می‌تواند تبعات آن به ترکیه و استانهای کردنشین این کشور سرایت کند. به همین دلیل ترکیه هم برای جلوگیری از تبعات احتمالی این سناریو مجبور است تا اوضاع را کنترل کند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت ترکیه بدون شک در پشت‌صحنه هم در مورد کُردهای سوریه با آمریکا گفت‌وگو کرده است اما به هر ترتیب واشنگتن سعی می‌کند سناریوی مد نظرش را جلو ببرد. بحث نهایی در مورد نفت سوریه است. توجه داشته باشید که بحران انرژی برآمده از پرونده اوکراین با فرا رسیدن زمستان در حال تشدید شدن است و بر همین اساس آمریکا برای آنکه بازارهای نفتی جهان را تحت سیطره خود قرار دهد و آن را اشباع کند، به هر ترتیب نیاز به فروش نفت از راه‌های مختلف دارد. بر همین اساس احتمال دارد احداث پایگاه آمریکا در قامشلی، قاچاق نفت سوریه و تسلط بر چاه‌های نفت این کشور را مجدداً سرعت ببخشد و این روند تا پایان جنگ اوکراین ادامه داشته باشد. ضمن آنکه بحث نفت و نیاز کشورهای غربی به آن تا جایی تشدید شده که حالا اقلیم کردستان عراق به صورت مستقیم بخشی از نفت خود را به ترکیه و اسراییل می‌فروشد.

افشاریان: الزامی برای قضاوت بانوان در مسابقات آقایان وجود ندارد
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + پنج =

دکمه بازگشت به بالا