«تنهاتر از مسیح» مخاطب را در آغوش می‌کشد

کارگردان و تهیه‌کننده نمایش «تنهاتر از مسیح» تاکید کرد که دلیل اثرگذاری و اثربخشی این اجرا و تمام نمایش‌های میدانی این است که مخاطب را به آغوش خود می‌کشد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اسماعیلی، کارگردان و تهیه‌کننده نمایش «تنهاتر از مسیح» که از ۲۶ مردادماه به مدت ۳۰ شب در بوستان بزرگ ولایت روی صحنه رفته است، درباره ایده شکل‌گیری و روی صحنه رفتن این نمایش گفت: نمایش‌های میدانی ۲ سال به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران تعطیل شده بودند تا اینکه فروردین‌ماه امسال باتوجه به فروکش کردن آمار شیوع ویروس کرونا در کشور، سازمان هنری رسانه‌ای اوج خواست این خلاء ۲ساله را با سه نمایش «روشنای شب تار»، «تنهاتر از مسیح» و «زنان آسمانی» جبران کند و از ما خواستند که برای برهم زدن فضای تهران آماده شویم. 


او درباره موضوع این نمایش بیان کرد: «کل یوم عاشورا» شعاری‌ست که گوش همه ما با آن آشناست و می‌خواهیم به وسیله آن بگوییم که تاریخ همچنان در حال تکرار است؛ در بخش اول نمایش «تنهاتر از مسیح» واقعه عاشورا و اسارت آل الله را به تصویر می‌کشیم، در ادامه به داستان شهادت حضرت رقیه(س) می‌پردازیم و درنهایت کاروان اسرای کربلا را داریم؛ کاروان اسرای کربلا در شام نقطه اتصال نمایش با آوارگان سوری است که شهرهای‌شان توسط داعش تصرف شده، از شهری به شهر دیگر مهاجرت می‌کنند و یزیدان زمانه جلوی آن‌ها را می‌گیرند، مردان‌شان را به شهادت می‌رسانند و زنان را به اسارت می‌گیرند. 


این کارگردان افزود: ما حماسه را در کنار احساس و احساس را در کنار حماسه، در صحنه، صحنه این نمایش داریم. مثلا در نبرد حضرت قاسم(ع) و کشته شدن ازرق شامی توسط این حضرت تماما با حماسه سر و کار داریم، سپس وداع جانسوز سیدالشهدا را بر پیکر حضرت قاسم(ع) مشاهده می‌کنیم که نشانگر احساس در نمایش است. همچنین نبرد حضرت عباس(ع) سپس شهادت و روضه امام حسین(ع) بر بالین این حضرت نشانگر آمیختگی حماسه، شور و احساس در تمام اجرا است. 

بی‌مهری‌ها به انیمیشن حاصل سلبریتی‌محور بودن سینمای ایران است/ اگر تبلیغات را ادامه می‌دادیم، «پسر دلفینی» دو برابر امروز فروش داشت
هم اکنون بخوانید


کارگردان نمایش «ارض‌الشمس» با اشاره به اینکه این اجرا فصل سوم نمایش «تنهاتر از مسیح» است، مطرح کرد: فصل سوم نمایش «تنهاتر از مسیح» این روزها روی صحنه رفته و گذشته‌هایی در سال ۹۷ و ۹۸ یعنی فصل اول و دوم آن وجود داشته است، فصل‌های مختلف این نمایش اشتراکاتی با یکدیگر دارند اما از نظر روایت کاملا متفاوت هستند. تجربه اجرای فصل‌های نخستین فوق‌العاده و استقبال نیز آنقدر بالا بود که از اولین اجرای فصل اول به این نتیجه رسیدیم باید هر شب در ۲ سانس روی صحنه رویم به همین دلیل کاری بسیار سخت و دشوار پیش رو داشتیم. از طرف دیگر نزدیک به ۵۵۰ یا ۵۶۰ نفر در پشت صحنه با ما همکاری دارند که هماهنگی میان آن‌ها نیروی بسیاری را می‌طلبد. 


او در پایان درباره و در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضرورت نمایش‌های میدانی برای شناساندن مفاهیمی همچون عاشورا به مردم، تاکید کرد: این نمایش به دلیل قالب اجرا، مرزی میان مخاطب و واقعه باقی نمی‌گذارد و حوادثی که در آن اتفاق می‌افتد مخاطب را در آغوش خود می‌کشد، دلیل اثرگذاری و اثربخشی «تنهاتر از مسیح» و تمام نمایش‌های میدانی نیز همین مساله است. مثلا هنگام جنگ داعش با مدافعان حرم، وقتی انفجاری صورت می‌گیرد، مخاطب هرم آتش را روی صورت خود حس می‌کند یا وقتی تیراندازی می‌شود بوی باروت را متوجه می‌شود. باید گفت تمام حواس پنجگانه تماشاگر حین دیدن این اثر درگیر و دلیل اثرگذاری آن نیز همین مساله است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا