از پولدارها سرقت می‌کردم/ فروش آیینه‌های سرقتی خودروهای لوکس در فضای مجازی/ معامله با معتادان متجاهر؛ مواد مخدر در ازای گوشیِ دزدی

سارقی که اقدام به سرقت آیینه بغل خودروهای لوکس می‌کرد، می‌گوید: «آیینه‌های دزدی را در سایت‌ها و بازارهای آنلاین آگهی می‌کردم و با قیمت پایین‌تر از بازار آن‌ها را می‌فروختم.»


به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح رعد یکی از طرح‌های پلیس پایتخت است که توسط کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها در مناطق مختلف تهران عملیاتی و اجرا می‌شود. در پنجاه و نهمین طرح رعد که در هفته گذشته اجرا شد، تعداد ۸۲۲ سارق، مالخر و… توسط نیروهای کلانتری‌ها شناسایی و دستگیر شده‌اند که به گفته سردار رحیمی رییس پلیس پایتخت اغلب این افراد دارای سابقه کیفری بوده‌اند.


با تعدادی از این سارقان درباره نحوه سرقت آن‌ها گفت‌وگو کردیم.


آنچه را که نمی‌دانستم در زندان یاد گرفتم


سابقه‌دار است و به گفته خودش روزی چندبار برای سرقت اقدام می‌کرده است. به شیشه و متادون اعتیاد دارد، این‌ها بخشی از صحبت‌های متهمی است که ۳۷ سال سن دارد و ۱۰ سالی است که اعتیاد دارد و از همان موقع هم دزدی می‌کرده و در حال حاضر به جرم سرقت لوازم خودرو در طرح رعد پلیس پایتخت بازداشت شده است. بلوز و شلوار آبی برتن دارد و یک برگه که درباره سوابق و نوع سرقت‌هایی که انجام می‌داده بر روی لباسش نصب شده. نامش را می‌پرسم، پاسخ می‌دهد، «اسمم الیاس است» می‌گویم: روی این برگه نوشته که سابقه داری؟ ادامه می‌دهد: «چند باری برای ترک به کمپ رفتم. سوابق زیادی هم دارم.» می‌پرسم زندان‌هم رفتی؟ با خنده پاسخ می‌دهد: «دو الی سه بار رفتم، ۶ماه، یک سال، دوسال و… در زندان بوده‌ام و آنچه را که نمی‌دانستم در زندان یاد گرفتم.»


تنها با یک پیچ‌گوشتی درب خودرو را باز می‌کردم، مدلش هم برایم مهم نبود، در که باز می‌شد هر چیزی که می‌توانستم را برمی‌داشتم؛ این بخشی از صحبت‌های الیاس درباره نحوه سرقت از خودروها است. او ادامه می‌دهد: از چراغ چشمک‌زن خودروها متوجه می‌شدم که دزدگیر ندارند، چند دقیقه‌ای خودرو را زیر نظر می‌گرفتم و اگر کسی نمی‌آمد به سراغ خودرو می‌رفتم.»


وی تصریح می‌کند: «ساب، باند، لاستیک و… از خودروها سرقت می‌کردم و در یک انباری در خانه‌مان نگه می‌داشتم و در سایت آگهی می‌کردم. مشتری هم برای‌شان همیشه بود و می‌آمدند و می‌خریدند.»


58


در بالای شهر همه سکه یا دلار دارند


در گوشه دیگری از حیاط جوان ریزنقشی ایستاده، موهای مجعدش تا روی پیشانی‌اش آمده، در نوشته‌ای که روی پلاکارد لباسش نصب شده نوشته سارق منزل؛ بالکن‌رو، سابقه: ۶ بار. نوشته را بلند می‌خوانم و می‌گویم چندبار سابقه سرقت از منزل داری و پاسخ می‌دهد: «من سارق نیستم. اولین باری بود که برای سرقت می‌رفتم همان موقع هم بازداشت شدم.» می‌گویم اینجا نوشته ۶ بار سابقه داری می‌گوید: «بله سابقه دارم، اما آن‌ها در تهران نبوده و در شهرستان سابقه‌ دارم.»

مشکل دانشجویان ممنوع‌الورود انشاءالله حل می‌شود/ در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی هستیم
هم اکنون بخوانید


از او می‌پرسم از چه کسانی سرقت می‌کردی؟ پاسخ می‌دهد: «جایی که برای سرقت می‌رفتم، بالاشهر بود. در بالای شهر همه سکه یا دلار دارند.» از او می‌خواهم درباره روش‌های سرقتش کمی برایم بگوید و اینطور ادامه می‌دهد: «از شهرستان به تهران آمدم و در میدان امام حسین (ع) جگرکی داشتم یک روز یکی از رفقایم آمد و گفت بیا برویم دور دور! من هم همراه او رفتم و بعد دستگیر شدم.» می‌گویم با چی دور دور رفتی؟ تصریح می‌کند: «با موتور رفتیم مرزداران. به من گفت سرکوچه بمون و خودش داخل خانه رفت و با لب‌تاپ و یک مقدار خرت و پرت برگشت. این‌ها را به من داد و بعد رفت. همون لحظه هم پلیس رسید و من بازداشت شدم.»


وی ادامه می‌دهد: «بعدا متوجه شدم که هنگام دزدی همسایه طبقه بالایی متوجه شده و به پلیس زنگ زده و او هم که فهمیده هوا پس است من را طعمه قرار داده و خودش رفته و البته من اسمش را به پلیس دادم.» می‌گویم چرا به این خانه برای دزدی رفتید،  می‌دانستید کسی در منزل نیست؟ می‌گوید: «از لامپ خاموش خانه متوجه می‌شدیم کسی در منزل نیست. خانه طبقه اول را هم انتخاب می‌کردیم. با یک جک میله‌ها را باز می‌کردیم و داخل خانه می‌رفتیم. البته گفتم که من داخل خانه نرفتم و دوستم وارد خانه شد.»


از او می‌پرسم بیشتر چه چیزهایی را سرقت می‌کردید؟ پاسخ می‌دهد: «هر چیزی که می‌توانستیم با خودمان می‌بردیم. یا پول یا دلار یا سکه اگر هم چیزی نبود دست خالی بیرون می‌آمدیم. برای فروشش هم مالخر بود اصلا مگر می‌شود، مالخر وجود نداشته باشد.


از او می‌خواهم تا درباره سوابقش بگوید و ادامه می‌دهد: «در شهرستان که بودم ۶ بار سابقه داشتم که ۴ بار آن برای سرقت و گوشی‌قاپی بود یک بار هم به دلیل درگیری با مامور زندان رفتم و یک بار دیگر هم ۵ ماه به دلیل یک سرقت مسلحانه زندان رفتم که تبرئه شدم.


3


فروش آیینه‌های دزدی خودروهای لوکس در بازارهای آنلاین


روی میز تعداد زیادی آیینه بغل خودروهای لوکس چیده شده و یک پسر جوان با لباس راه‌راه آبی در پشت میز ایستاده است. از او می‌پرسم چند سال دارد و به چه جرمی بازداشت شده است، پاسخ می‌دهد: «۲۷ سال دارم و بخاطر سرقت این آیینه‌ها بازداشت شده‌ام.» می‌گویم ظاهرا فقط هم ماشین‌های مدل بالا را شکار می‌کردی و او ادامه می‌دهد: «خودروهایی مثل بی‌ام دبیلو، بنز، اوپتیما… را انتخاب می‌کردم و آیینه‌ها را می‌شکستم و بعد یا قطعاتش را جدا می‌کردم و یا پایه برای‌شان نصب می‌کردم و در سایت‌ها آگهی می‌کردم و زیر قیمت بازار می‌فروختم.» از او می‌پرسم زیر قیمت بازار یعنی چقدر؟ و این جوان ۲۷ساله می‌گوید: «قیمت این آیینه‌ها حدود ۸ تا ۱۰ میلیون در بازار است اما من آن‌ها را حدود ۳ تا ۴ میلیون می‌فروختم و مشتری هم برای آن‌ها همیشه بود.»

لیگ برتر پرتغال| نجات پورتو از شکست با گل دیرهنگام طارمی در بازی جنجالی
هم اکنون بخوانید


او در پاسخ به این سوال که اصلا چرا سراغ سرقت رفتی، می‌گوید: «مدتی با یکی از رفقایم رفتم و یاد گرفتم و بعد از آن خودم تنهایی می‌رفتم و از حدود ۳۰ الی ۴۰ ماشین سرقت کردم، البته این تعدادی است که در انبار خانه‌مان کشف شده و حدود ۳۰ قطعه را هم فروخته بودم.»


فروش خودروهای سرقتی با پلاک سرقتی


در انتهای میزهای چیده شده و در کنار یک خودروی پراید جوانی ایستاده است که می‌گویند سارق خودرو است. از او درباره نوع سرقت‌هایش می‌پرسم و او در پاسخ می‌گوید: خودروها را از مناطق مختلف تهران می‌دزدیدم و بعد پلاک آن‌ها را با پلاک‌های سرقتی تعویض می‌کردم و به صورت قولنامه‌ای می‌فروختم.


وی که بیش از ۱۲ بار دستگیر شده و دوبار هم به زندان رفته ادامه می‌دهد: «هر بار یکسال در زندان بودم و از آخرین باری که از زندان آزاد شدم سه سال می‌گذرد، بعد از آن هم دوباره کارم را شروع کردم.» این سارق خودرو در حالی که در حین معامله بوده توسط پلیس شناسایی و دستگیر می‌شود، از وی تعدادی قمه و چاقو نیز کشف شده که درباره نحوه استفاده از آن‌ها می‌گوید: «معمولا سراغ خودروهایی می‌رفتیم که کسی در آن نبود و با شکستن شیشه خودرو را سرقت می‌کردیم اما اگر هم صاحب خودرو می‌رسید و یا آنجا بود با قمه تهدیدش می‌کردیم و بعد خودرو را می‌بردیم و همانطور که گفتم پلاک آن را تغییر داده و به قیمت ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان در سایت‌های مختلف آگهی می‌کردیم و به صورت قولنامه‌ای می‌فروختیم.»


مواد مخدر به ازای گوشی دزدی


جوان دیگری که دستبند به دست در گوشه‌ای از حیاط ایستاده سارقی است که از معتادان متجاهر گوشی‌های سرقتی را به ازای مواد می‌گرفته و بعد آن‌ها را به قیمت بسیار پایین به مالخر می‌فروخت. از او می‌پرسم از هر معتاد روزی چند گوشی می‌گرفتی و او پاسخ می‌دهد: «از هر کدام یکی اما ممکن بود روزی ۵ معتاد گوشی بدهند تا به جای گوشی به آنها مواد بدهم. اگه قیمت گوشی هم ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بود من آنها را دو تا سه میلیون می‌توانستم بفروشم.»


پس از انتشار فیلم‌های مختلف زورگیری و سرقت در فضای مجازی قرارگاه مقابله با سرقت با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه قضایی و نیروی انتظامی شکل گرفته و به گفته رییس پلیس تهران بزرگ برخورد با سارقان شدیدتر خواهد شد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا