وقتی امکانات و خوابگاه ندارید، چرا رشته جدید راه‌اندازی می‌کنید؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جایی که مطمئن نیستید که واقعا اعتبار هست، کلنگ زنی نکنید. وقتی امکانات و خوابگاه ندارید، چرا رشته جدید راه اندازی می‌کنید؟


به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آخرین روز اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که صبح امروز ۱۲ شهریورماه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، اظهار کرد: برای تعیین یک رئیس در پارک علم و فناوری زمان زیادی صرف می شود تا فرد مناسب انتخاب شود پس شما سرمایه هستید چراکه مدیریت فضایی سرشار از هوش و استعداد، هنر و توانمندی می‌خواهد. نگاه ما به شما همان نگاهی است که به سرمایه های مملکت داریم. شاید ما خیلی پول و سرمایه نداریم که جزو خیرین و واقفین باشیم اما خدا عمری به ما داده که می توان آن را وقف کرد. من نیز شک ندارم اگر وقت و عمرمان را صرف فرزندان این مملکت کنیم خدا عزت خواهد داد و خوش به حال انسانی که با خدا معامله می‌کند و با نیت خالص برای پیشرفت این مردمی که واقعا مظلوم هستند تلاش می کند. مردمی که سالهاست تحت ظلم و تحریم غرب هستند. البته شما مردان و زنان روزهای سخت هستید؛ هرچقدر باور داشته باشیم خدا علم و قدرت مطلق است خدا دست ما را می‌گیرد و شرمنده‌مان نمی‌کند. در این شرایط سخت و انواع محدودیت ها امیدواریم بتوانیم کشتی علم و فناوری و نوآوری کشور را سالم برانیم.


او با اشاره به بحث اختصاص زمین‌های وزارت علوم برای ساخت مسکن برای همکاران وزارت علوم گفت: با روسای برخی دانشگاه های بزرگ صحبت داشتیم و اعتقاد داشتند اگر مدام بخواهیم زمین ها را به این کار بگیریم مجبوریم هرچندسال یک بار زمین بفروشیم که درست نیست. ساخت مجموعه خانه سازمانی پیشنهاد بهتری بود که نسل جوان در آن ساکن شوند تا خودشان صاحب خانه شوند. این منطقی تر است. از قانون جهش مسکن و خیرین و واقفین استفاده کنید و ساخت خانه برای هیئت علمی و یاوران علمی را در دستور کار قرار دهید.


او تصریح کرد:  بخشی از پذیرش دانشجویی را به سمت خودگردان ببرید تا بتوانید برخی برنامه‌هایتان را پیش ببرید.


وقتی از دانشجوی خودگران و هزینه پرداز استفاده کنید نیاز به خوابگاه ندارید البته نباید به طیف آسیب پذیر آسیب برسد و باید عدالت آموزشی حفظ شود.


جدیدترین گوشی های تاشوی سال جدید میلادی را بشناسید
هم اکنون بخوانید

او با تاکید به چابک سازی بخش اداری یادآور شد: با هوشمند شدن سیستم اداری می توان چاره اندیشی کرد و هزینه ها را برای اداره پژوهشگاه ها کاهش داد. با نصب دوربین ها می توان از نیروی حفاظت کاهش داد. اگر در استانی امکان استفاده از هیئت علمی خود استان وجود دارد از آنها کنید. در برخی دانشگاه نسبت هیئت علمی به کارکنان زیر یک و هفت است. معنای چابک سازی کاهش خدمات رفاهی نیست. باید از ظرفیت‌های ساعات فوق برنامه برای دانشجویان نهایت استفاده را کنیم.


او ادامه داد: نسبت به نقش نظارتی اعضای هیات امنا تمکین کنید و اگر عضوی سوال و نظری داشت، اجازه اظهار نظر به او بدهید. اعضای حقیقی هیات امنا حق نظارت بر عملکرد دانشگاه‌ها را دارند.


او با تاکید به استفاده و توجه به قانون جهش تولید بیان کرد: برخی دانشگاه ها خیلی خوب از این ظرفیت استفاده کرده اند، مثل دانشگاه قم، تربیت مدرس و صنعتی شریف. از قانون جوانی جمعیت نیز استفاده کنید. در بحث فرهنگی نیز سخاوت داشته باشید؛ یک رییس دانشگاه موفق رئیسی است که در بحث فرهنگی دست و دلباز باشد. معاون اداری مالی باید بداند خدمات دهنده به همه بخش هاست نه اینکه چون پول دست اوست، رییس همه است. به عنوان رییس دانشگاه به معاون اداری مالی این نکات را تاکید کنید.


زلفی گل در ادامه بیان کرد: رییس دانشگاه موفق کسی است که اولویت بندی داشته باشد. ما پروژه هایی داریم که ۲۰ سال است باقی مانده، دانشگاه ارومیه پروژه ای دارد که ۱۱ سال است باقی مانده است‌! در زمان ریاست اگر می‌خواهید خدمت کنید پروژه های نیمه کاره را تکمیل کنید. اولویت بندی داشته باشید. ما هم در وزارت علوم ۵ اولویت برای خودمان مشخص کرده‌ایم. جایی که مطمئن نیستید که واقعا اعتبار هست، کلنگ زنی نکنید. اگر خوابگاه و امکانات ندارید چرا رشته جدید راه اندازی می کنید؟ ناموس و بچه مردم را دست ما می سپارند و باید جواب بدهیم.


زلفی گل ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت سفرهای ریاست جمهوری عنوان کرد: نهایت استفاده را از این سفرها بکنید، برخی روسای دانشگاه نسبت به سفر ریاست جمهوری کم تفاوت بودند و برخی نهایت استفاده را کردند. دانشگاه رفسنجان در یک سفر ریاست جمهوری ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار گرفت و برخی دیگر هم خیلی موفق عمل می کنند. رییس دانشگاهی که با نماینده استان، فرماندار و شهردار و… قهر باشد نمی تواند کارش را انجام بدهد.

۳ فوتی و شناسایی ۱۶۵ بیمار جدید کرونا در کشور
هم اکنون بخوانید


وزیر علوم به اهمیت پس انداز ریاست دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: تخصیص خوبی در شهریورماه به ما داده اند که به شما خواهیم داد و باید همیشه پولی کنار گذاشته باشید برای روز مبادا.


وزیر علوم افزود: الان لایحه بودجه تعیین می شود، روسایی که اعتبار دانشگاهشان کم است الان باید از سازمان برنامه و بودجه کمک بخواهد و از کمک نماینده مجلس و استاندار استفاده کنید و کمبودهای خود را منعکس کنید. سال گذشته که اعتبار دانشگاه ها ۲۰ درصد رشد داشته دانشگاهی داشتیم که اعتباراتش حدود ۶۰ درصد رشد داشته است. چون به موقع اقدام کردند و با دادن اطلاعات دقیق و اعلام بدهکاری ها کمک دریافت کردند.


او به ساخت سرود و اهمیت آن در دانشگاه تاکید کرد و گفت: هر دانشگاه باید یک سرود داشته باشد و برخی دانشگاه ها دارند و برخی ندارند. تالار و موزه افتخارات هم همینگونه است. باید همه داشته باشید. درحال حاضر ۶۳ دانشگاه سرود دارند و ۵۰ دانشگاه تالار افتخارات دارند و بقیه دانشگاه ها این دو مورد را ندارند.


او با اشاره به اهمیت به کارگیری جوانان توضیح داد: من حدود ۳۶ سالم بود که معاون پژوهشی دانشگاه شدم و ۳۲ سالم بود که معاون دانشگاه حقوق بودم و حالا وزیر شدم. شما هم جوانان را به کار بگیرید و در کمیسیون هیات علمی دانشگاه ها جوانان زیر ۴۰ سال داشته باشید و بگذارید آنها هم تجربه کنند.


او در مورد ارزیابی روسای دانشگاه گفت: هدف ما این نیست که کسی را بخواهیم جابه جا کنیم بلکه می خواهیم بدانید شما برای وزارتخانه مهم هستید.در یک سال گذشته رییس جمهور حدود ۹ بار در دانشگاه ها حضور پیدا کرده است. این نادر است و نشان می دهد که علم و فناوری برای کشور ما مهم است و باید تلاش کنیم جایگاه خودمان را نشان بدهیم. مرحوم علامه جعفری در تلویزیون می گفت اگر از خدا خواستید نعمت یا مسئولیتی به شما بدهد بگویید خدایا ظرفیت و توان مسئولیت را به من بده. ما هم مسُولیت پذیرفته ایم که خدمتی بکنیم حالا که مسئولیت داریم فرصت را مغتنم بدانیم. اگر تلاش کنید برای زوج دانشجو خوابگاه تهیه کنید، امکان آزمایشگاهی ایجاد کنید و… این فرصتی است که نصیب ما شده است.


ادامه دارد…


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا