یک سوم قطعات یدکی خودرو در بازار تقلبی است/ رشد ۲۱ درصدی صادرات در ۴ ماه ابتدای سالجاری

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه صف اول اظهار داشت: حدود ۳۰ درصد از قطعات یدکی خودرو یا قاچاق و یا تقلبی است، ما در اراک با کارگاهی روبرو شدیم که کمک فنر دست دوم را رنگ آمیزی و بسته بندی می‌کرد و به نام جنس نو مجدد می‌فروخت.

وی افزود: امروز بیش از ۲۳۰ میلیون قطعه یدکی خودرو دارای کد رهگیری بوده و اصالت آن‌ها مشخص است. 

وزیر صمت با بیان اینکه صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن ۴۰ درصد رشد داشت تصریح کرد: صادرات در چهار ماه اول سال ۱۴۰۱، ۲۱ درصد افزایش یافت؛ در طول سال گذشته در صادرات کشور جهش صورت گرفته است.

فاطمی امین گفت: در نمایشگاه روسیه ۷۰۰ میلیون دلار قرارداد بسته شد.

وی با بیان اینکه امسال ۲۷۹ درصد بیش از پارسال خودروی کامل تولید کردیم خاطرنشان کرد؛ اتوبوس و مینی‌بوس ۱۲۰ درصد بیشتر از پارسال تولید شده است؛ کشنده و کامیون و کامیونت ۱۴۸ درصد بیش از پارسال تولید شده است.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه خودرو‌های ناقص دیگر تولید نمی شوند گفت: خودروهای ناقص از ۱۷۰ هزار خودرو به هفت هزار خودرو در پارکینگ‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: با ثبات بخشی به تولید و اصلاح سازوکار تامین قطعات، خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها را کاهش دادیم. 

وزیر صمت تصریح کرد: برای صنعت خودروی کشور یک برنامه چهارساله تعریف شده است که در همین یکسال نخست دستاوردهای خوبی داشتیم. 

وی با بیان اینکه ذخایر بسیار ارزشمند در خراسان رضوی کشف شده که اطلاع رسانی در این زمینه بزودی انجام می شود افزود: عملیات اکتشاف را در بیش از ۶۰۰ پهنه آغاز کردیم.

گردشگری ایران و پاکستان در مسیر توسعه
هم اکنون بخوانید

فاطمی امین اظهار داشت: ترازنامه مواد معدنی برای تشخیص درآمد حاصل از صادرات مواد معدنی تدوین شده است. 

وی خاطرنشان کرد: در بخش حقوق دولتی معادن یک جهش قابل ملاحظه ای داشتیم. امسال نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش یافته است.

وزیر صمت تصریح کرد: معادن غیر فعال را احیاء می کنیم؛ در سه ماه آینده ۱۲۰۰ معدن به مزایده گذاشته می شود. 

وی تاکید کرد: کالاهایی که در داخل تولید می شوند؛ امکان واردات ندارند این در حالی است که واردات نزدیک به ۲۰۰۰ قلم کالا ممنوع است. 

وی گفت: برقراری تعرفه ها در واردات موثر هستند اما عمده چالش بر سر کالاهایی است که در مورد انها ابهاماتی وجود دارد که امکان تولید در داخل هست یا نیست. 

فاطمی امین خاطرنشان کرد: برای این‌ منظور بزودی سامانه ای راه اندازی می شود که وارد کنندگان می توانند امکان تولید داخلی را استعلام کنند. تولید کنندگان باید پاسخ بدهند.

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 19 =

دکمه بازگشت به بالا