توضیح پیرامون ورود فاضلاب به ماملو/ سیلاب ۱۷.۵ میلیون متر مکعب به ذخایر آبی تهران اضافه کرد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه بارندگی اخیر ۱۷.۵ میلیون متر مکعب به ذخایر آبی پایتخت اضافه کرد، گفت: طبق پیش بینی ها مهر و آبان بارندگی نداریم.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بهزاد پارسا در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت ذخایر سدهای تهران اظهار داشت: امسال دومین سال خشک در تهران بوده و منابع آبی با کمبود مواجه بوده است.


وی با اشاره به بارندگی ۲۰۸ میلیمتری در سال جاری افزود: بارندگی های امسال نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۴ درصد منفی بوده است، البته از رقم ۲۰۸ میلیمتری بارش، ۲۸ میلیمتر از سامانه مونسون و بارندگی اخیر بوده است.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران، سرجمع ذخایر سدهای تهران را در حال حاضر ۴۹۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: این حجم ذخیره نسبت به تراز نرمال ۴۰ درصد منفی است، اما علیرغم اینکه پیش بینی شده بود سال خشکی داشته باشیم اما با مدیریتی که طی یک سال گذشته داشتیم، سناریوهای مختلف بدبینانه و خوشبینانه را بررسی کردیم تا در حالت پایداری تابستان را سپری کنیم. 


وی با بیان اینکه برای منابع آبی یک ماه آینده برنامه ریزی شده و مشکلی نخواهیم داشت، افزود: ذخایر استراتژیک کاهش یافته، امیدواریم بارندگی پاییز زودتر آغاز شود تا بتوانیم در سال آبی جدید ذخایر خوبی را در سدها داشته باشیم.


پارسا با اشاره به روند برداشت از آبهای سطحی و زیرزمینی در سال جاری بیان داشت: در سال‌هایی که بارندگی مناسب است، ۷۰ درصد از آبهای سطحی و ۳۰ درصد ار منابع زیرزمینی استفاده می‌کنیم، در سالهایی که منابع سطحی کاهش می‌یابد این تناسب به ۶۰ به ۴۹ می‌رسد، امسال در برخی زمانهای پیک برداشت کمتر از ۶۰ درصد را هم از آبهای سطحی تجربه کردیم اما در هر حال سعی کردیم با اختلاط آب زیرزمینی و سطحی کیفیت آب شرب حفظ شود.

واعظ آشتیانی برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرد
هم اکنون بخوانید


وی در پاسخ به ایلنا، درباره ورود فاضلاب به ماملو گفت: ما سیستم پایش آنلاین داریم که هم ورودی و هم خروجی آب سد را بررسی می کنیم، خارج از سدها هم شرکت آب و فاضلاب کیفیت را بررسی می کند، علاوه برآن وزارت بهداشت دایما کنترل و پایش می کند.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد: قاطعانه اعلام می کنم که منابع سطحی آب تهران جز با کیفیت ترین آب‌ها است. خصوصا در شرق تهران سامانه لار، لتیان و ماملو بهم پیوسته است و ما سعی می‌کنیم بالانس کیفیت را داشته باشیم. 


وی ادامه داد؛ سد لار به لحاظ حوزه حفاظت شده کیفیت بالایی دارد و ما سعی می کنیم، بین ماملو، لتیان و لار تعادل برقرار کنیم تا کیفیت حفظ شود، به همین دلیل امسال سعی کردیم ذخیره سد ماملو از ۶۰ میلیون متر مکعب کمتر نشود.


پارسا خاطرنشان کرد: در سیلاب اخیر هم آورده خوبی در حوزه ماملو داشتیم و توانستیم حجم خوبی را ذخیره کنیم.


وی افزود: از ۱۷.۵ میلیون متر مکعب آبی که بابت سیلاب در سدهای تهران ذخیره شد، ۶ میلیون متر مکعب در ماملو ذخیره شد که باعث سد کیفیت آب سد حفظ شود و تعادل برقرار شود.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به پیش بینی وضعیت منابع آبی در سال جاری گفت: برابر پیش بینی هواشناسی ‌و رصد ۸ سامانه مهر و آبان خشک خواهد بود و از آذر ماه بارش‌ها شروع می شود. 

دانلود سریال جیران قسمت بیستم 20 ( دانلود قسمت 20 جیران ) با لینک مستقیم و ترافیک نیم رایگان
هم اکنون بخوانید


وی افزود: برنامه ریزی کردیم که اگر مهر و آبان بارندگی نباشد منابع آبی شهر تهران را پایدار نگه داریم و از شهروندان هم می خواهیم کمک کنند پایداری آب حفظ شود.


وی درباره برنامه جمع آوری سیلاب و جلوگیری از هدررفت بیان داشت: معمولا سازه و ساختگاههای سخت روی رودخانه های دایمی احداث می‌شوند، بارش های تابستان هم دوره بازگشت ۲۵ ساله دارند، ضمن اینکه اگر سیلاب جمع آوری نشود هم به تغذیه آبهای زیرزمینی کمک می کنند، در هر حال برنامه این است که تغذیه مصنوعی صورت گیرد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − شش =

دکمه بازگشت به بالا