به مناسبت هفته دولت برگزار شد: رونمایی از سه محصول سرریز فناوری فضایی پژوهشگاه فضایی ایران

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛  در جریان این مراسم که با حضور دکتر حسن سالاریه، معاون وزیر و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران و جمعی از مدیران ارشد، صاحبان صنایع و ذی‌نفعان محصولات سرریز فضایی کشور برگزار شد، از سه محصول دانش بنیان و مورد نیاز حوزه‌های سنجش از دور راداری، ذخیره‌ساز انرژی و باتری خودرو رونمایی شد.

این محصولات شامل اولین سامانه تصویربرداری رادار دهانه مصنوعی پلاریمتری کشور، باتری جریانی وانادیومی و باتری لیتیوم یون است که در راستای رفع نیازهای صنعتی کشور و بهبود کسب و کارهای فناورمحور، برای اولین بار در کشور توسط متخصصان توانمند پژوهشگاه فضایی ایران و با سرمایه‌گذاری شرکت داده‌گستر عصر نوین (های‌وب) طراحی و ساخته شدند.

دکتر سالاریه، سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی پژوهشگاه درباره این سه محصول فناورانه توضیح داد؛ سامانه تصویربرداری رادار دهانه مصنوعی پلاریمتری کشور، نخستین سامانه سنجشی هواپایه سار پلاریمتری است که با قابلیت نصب بر روی سکوهای متحرک (هواپیما و پهپاد) و با تشکیل تصاویر هم‌زمان در پلاریزاسیون‌های مختلف، یک تصویر راداری شبه رنگی با حد تفکیک بالا از ناحیه هدف ایجاد کرده و اطلاعات بیشتری را نسبت به سامانه سار تک پلاریزه از منطقه مورد نظر ارائه می‌کند. 

دکتر سالاریه ضمن اشاره به مزایا و ویژگی‌های منحصربه فرد این سامانه تصویربرداری مانند قابلیت تصویربرداری در تمامی شرایط جوی (ابری، بارانی و…)، قابلیت تصویربرداری در شب و روز، مستقل‌ بودن حد تفکیک تصویر راداری از فاصله و امکان کشف اهداف یا اشیای فلزی استتار شده؛ به برخی از زمینه‌های کاربرد این سامانه مانند حوزه کشاورزی و دسته‌بندی محصولات، مدیریت حوادث غیرمترقبه، مطالعه جنگل‌ها، نقشه‌برداری‌های توپوگرافیک، زمین‌شناسی، پایش دریا و اکتشاف آلودگی نفتی اشاره نمود.

پهنای باند بین‌الملل کشور در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته است
هم اکنون بخوانید

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص دومین محصول رونمایی شده گفت؛ باتری‌جریانی اکسایشی- کاهشی وانادیومی یکی از جدیدترین سیستم‌های ذخیره انرژی است که دانش طراحی و فناوری ساخت آن در اختیار معدود کشورهای پیشرفته است. باتری‌ وانادیومی دارای ویژگی‌های برجسته‌ای چون ایمنی بالا، مستقل بودن توان و انرژی، قابلیت کاربرد در مقیاس‌های بزرگ، پاسخ سریع، عمر طولانی، راندمان بالا و سازگاری با محیط‌زیست است. 

وی خاطر نشان ساخت؛ باتری طراحی و ساخته شده در پژوهشگاه فضایی ایران، نخستین نمونه باتری جریانی وانادیومی بومی‌سازی‌شده با انرژی چهار کیلووات‌ساعت، ولتاژ متوسط ۲۴ ولت و مجهز به سیستم مدیریت باتری است. 

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله کاربردهای این سیستم ذخیره انرژی را شامل هم‌ترازی سطح بار الکتریکی، پیک‌سایی، منبع تغذیه بدون وقفه و ترکیب با انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و اعلام کرد؛ پژوهشگاه فضایی ایران با استفاده از دانش و توانمندی‌های کسب شده قادر است طراحی و ساخت باتری‌های جریانی وانادیومی با ظرفیت مورد نیاز صنایع مختلف کشور را بر اساس مشخصه فنی و الزامات مورد نظر به انجام رساند.

دکتر سالاریه در ادامه در خصوص سل‌های باتری خودروهای برقی تصریح کرد؛ باتری‌های لیتیوم – یون رایج‌ترین ابزار ذخیره انرژی در خودروهای برقی هستند که این موضوع به‌دلیل دانسیته انرژی، طول عمر و بازدهی بالای این باتری‌ها است. یکی از مهم‌ترین مراحل در توسعه خودروهای برقی، طراحی و تولید سل‌های باتری لیتیوم – یون است که عامل اصلی عدم پیشرفت قابل قبول این خودروها در ایران بوده است. پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران با به‌کارگیری سرریز فناوری حوزه‌های فضایی موفق به طراحی و ساخت اولین سل باتری لیتیوم – یون پاکتی به‌منظور استفاده در خودروهای برقی در کشور شده‌اند.

نگاهی کوتاه به تسهیلات و حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان
هم اکنون بخوانید

وی در پایان ابراز امیدواری نمود؛ با طراحی و تولید سل‌های باتری فوق در مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران می‌توان گفت، گام مهمی در زمینه بومی‌سازی تولید خودروهای برقی در کشور برداشته شده است. 

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا