شرایط تحصیل در رشته عمران

مهندسان عمران در پروژه‌های ساخت و ساز، نوسازی و بازسازی کار می‌کنند. آنها اغلب در کنار معماران و دیگر متخصصان صنعت کار خود را انجام می‌دهند. کار آنها به‌گونه‌ای است که ممکن است به طور همزمان میان مکان ساخت و ساز و شرکت‌های مهندسی در رفت‌وآمد باشند.


مهندسان عمران باید مهارت‌های رهبری، مهارت‌های سازمانی، مهارت در ریاضی و مهارت حل مسئله داشته باشند و همچنین در برقراری ارتباط کلامی و نوشتاری ماهر باشند.


اگر چه افراد می‌توانند در رشته عمران مدرک کاردانی نیز دریافت کنند، اما مدرک لیسانس آن مدرکی است که در بیشتر آگهی‌های استخدامی مهندسان عمران مشاهده می‌کنیم و حتی تحصیل در بهترین دانشگاه های عمران در ایران، می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای افراد به شمار آید. اما برای مهندس عمران شدن چه شرایطی را باید پشت سر بگذارید؟ و آیا تحصیل در رشته عمران آینده دارد؟


در این مقاله همراه ما باشید تا با این مراحل آشنا شوید تا بتوانید حرفه خود را در عمران آغاز کنید.


شرایط لازم برای مهندس عمران شدن


مهندسی عمران رایج‌ترین و شاید قدیمی‌ترین حرفه مهندسی است. آکروپولیس یونان، اهرام مصر و قنات‌های رومی تنها تعدادی از شاهکارهای اولیه هستند که به این رشته نسبت داده می‌شوند. این روزها، مهندسان عمران بر ساخت و نگهداری پل‌ها، جاده‌ها، تونل‌ها، ساختمان‌ها و سیستم‌های آبرسانی ما و سایر پروژه‌های زیرساختی طراحی و نظارت می‌کنند.


مهندسان عمران امروزی با اهداف و چالش‌های متفاوتی نسبت به همتایان باستانی خود روبرو هستند، اما صرف نظر از دوران، مهندسان عمران سهم قابل توجهی در بهبود زندگی و فرهنگ جامعه داشته‌اند.


در ادامه شرایط تبدیل شدن به یک مهندس عمران، از جمله تحصیلات، مهارت‌ها و دیگر موارد را عنوان خواهیم کرد.


مرحله ۱: تحقیق در زمینه عمران


557


قبل از اینکه زمان خود را صرف تحصیل در رشته عمران بکنید، باید درک کاملی از مهارت‌ها، دانش، وظایف، تخصص‌ها و دیگر جنبه‌های مهم این رشته داشته باشید. در این مرحله است که به این نتیجه می‌رسید که آیا این رشته برای شما مناسب است و از پس وظایف سنگین آن بر خواهید آمد یا خیر.

راه‌اندازی مرکز نوآوری انرژی دانشگاه امیرکبیر در دهه فجر
هم اکنون بخوانید


مرحله ۲: کسب مدرک لیسانس در مهندسی عمران (چهار سال)


برای ورود به حیطه کاری عمران، باید حداقل مدرک لیسانس داشته باشید. حتی برخی کارفرمایان هستند که در شرح شغلی، داشتن مدرک کارشناسی ارشد را الزامی می‌دانند و این ممکن است در مورد شرکت دلخواه شما برای کار صدق کند. اما مسیر شغلی تمام مهندسان عمران، با مدرک لیسانس در مهندسی عمران یا یکی از تخصص‌های آن آغاز می‌شود.


مرحله ۳: دریافت مدرک کارشناسی ارشد (اختیاری، دو سال)


همان‌طور که قبلا ذکر شد، مدرک کارشناسی ارشد به سرعت در حال تبدیل شدن به یک استاندارد پایه در استخدام مهندسی عمران است. مانند دوره لیسانس، شما می‌توانید شاخه مورد نظر خود را در کارشناسی ارشد نیز انتخاب کنید. اما باید توجه داشت که، بر خلاف دوره لیسانس، کتب درستی در دوره کارشناسی ارشد اغلب بسیار تخصصی‌تر هستند و مفاهیم مهندسی پیشرفته را هدف قرار می‌دهند.


مرحله ۴: کسب تجربه حرفه‌ای


برای تبدیل شدن به یک مهندس عمران موفق، باید سطح تجربه و دانش خود در این حوزه را افزایش دهید. برای شروع می‌توانید با موقعیت‌های شغلی کارآموزی تجربه کسب کنید و بعد سراغ فرصت‌های شغلی حرفه‌ای‌تر بروید. شرکت در دوره‌های کارآموزی به شما کمک می‌کند که برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای تبدیل شده به مهندس عمران را در کار عملی کسب کنید:


  • آشنایی با مقررات تجاری و دولتی
  • برقراری ارتباط
  • مدیریت پروژه
  • اخلاق حرفه‌ای
  • ارزیابی و مدیریت ریسک


  • مهارت‌های فنی


مهارت‌های مهندس عمران


images_1661885837


مهندسی عمران نیاز به درک قوی از اصول ریاضی و فیزیک دارد. مهندسان عمران باید بتوانند از مهارت‌های فنی خود برای تجزیه و تحلیل مسائل و سپس رسیدن به راه‌حل‌های مناسب برای آن مشکلات استفاده کنند. علاوه بر مهارت‌های مهندسی، به مهارت‌های دیگر در مهندسی عمران نیز نیاز است. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:


مهارت‌های مدیریتی


تخلف در بسیاری از بخش‌های یک پروژه از جمله منابع و مواد، افراد درگیر و جدول زمانی ممکن است رخ دهد و برای جلوگیری از این اتفاق، مهندسان عمران باید توانایی نظارت و تفویض اختیار داشته باشند و مدیریت زمان بلد باشند.


مهارت‌های ارتباطی


هر دو روش برقراری ارتباط یعنی کتبی و شفاهی، کلید موفقیت یک پروژه هستند. توضیح در مورد کلیت و ماهیت یک پروژه، رسیدن به اجماع و همکاری بین همه طرف‌های درگیر، نیاز به مهارت‌های ارتباطی قوی دارد.


تفکر انتقادی و خلاقیت


مهندسان عمران، اغلب با استفاده از تفکر انتقادی برای حل خلاقانه مسائل، راه‌حل‌های جدیدی برای مشکلات پیدا می‌کند. توانایی تفکر خارج از چارچوب و خلق راه‌حل‌های جدید برای مشکلات، یک مهندس را موفق می‌کند.


توانایی مذاکره


با اینکه این مهارت به طور خاص در دانشگاه آموزش داده نمی‌شود، اما صحبت با تمام طرف‌های درگیر و رسیدن به اجماع، اغلب کلید موفقیت یک پروژه است. علاوه بر این، مذاکره با تامین‌کنندگان می‌تواند به کاهش سود پروژه کمک کند و پروژه را از نظر بودجه تامین کند.


درآمد مهندسان عمران چقدر است؟


 


85


مهندسان عمران، با توجه به موقعیت جغرافیایی، سمت شغلی، سابقه کار، مهارت‌ها و توانایی‌ها، مدرک تحصیلی و عوامل مختلف، می‌توانند درآمد کم و بالایی داشته باشند.


اما به صورت میانگین، درآمد رشته عمران در تهران ۹,۱۰۰,۰۰۰ تومان است که این رقم می‌تواند به ۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان نیز برسد.


آینده شغلی عمران


طبق پیش‌بینی‌ها، استخدام مهندس عمران از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ به میزان ۸ درصد رشد خواهد داشت که تقریباً به اندازه میانگین رشد دیگر مشاغل است. از این رو، می‌توان رشته عمران را تا چند سال آینده، رشته‌ای باثبات تلقی کرد. البته باید عنوان کرد که زندگی بشر به حضور مهندسان عمران گره خورده است و به همین خاطر، تقاضا برای استخدام مهندسان عمران کاهش نخواهید یافت.


پایان رپرتاژ آگهی

۷۰ درصد تخفیف برای گازبهای فصل سرد ۱۴۰۱/ مشترکینی که قبوض را پرداخت کردند؛ بستانکار می‌شوند
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا