رشد ۱۳ درصدی اهدای خون در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱

در ۵ ماهه اول سال جاری یک میلیون و ۱۸۴ هزار نفر به مراکز و کلینیکهای اهدای سراسر کشور مراجعه نموده‌اند که از این تعداد، حدود ۹۵۷.۰۰۰ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند و طی این مدت آمار اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۱۳ درصد رشد داشته است.


به گزارش ایلنا، به نقل از وبدا عباس صداقت سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ضمن اعلام این مطلب گفت:  استان های خراسان شمالی، کردستان و همدان به ترتیب با نزدیک به ۳۶ درصد، ۳۳ درصد و ۲۹ درصد بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان های کشور در ۵ ماهه ابتدای سالجاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده اند.


صداقت افزود:  با همراهی هموطنان عزیزمان در استان تهران شاهد بیش از ۲۱  درصد رشد شاخص اهدای خون در ۵ ماه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم.


وی افزود:  انتقال خون در ۵ ماه ابتدای سالجاری، حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد انواع محصولات خون سالم با بالاترین استانداردهای تضمین کیفیت، جهت پاسخ به نیاز مراکز درمانی کشور تولید نموده است.   


صداقت با اشاره به گزارش شبکه ملی خونرسانی کشور افزود: متوسط موجودی ذخایر خون و فرآورده های خون کشور در هفته جاری، ۱۰٫۲ روز و ذخایر استان تهران ۱۴٫۵ روز برآورد شده که بالاترین رقم درطی سالهای گذشته بوده است. 


همچنین “شاخص اهدای مستمر و باسابقه” که از شاخص های بسیار مهم در عرصه های بین الملل و ملی محسوب می شود و یکی از مؤلفه های تأثیرگذار در شاخص “ضریب سلامتی خون” محسوب می شود، در ۵ ماهه ابتدای سالجاری حدود ۸۵ درصد برآورد شده است.

اجرای گروه روسی در جشنواره فجر لغو شد
هم اکنون بخوانید


سخنگوی سازمان انتقال خون در خصوص “شاخص اهدای خون بانوان” در کشور نیز گفت: مشارکت بانوان در اهدای خون، در ۵ ماهه نخست سالجاری همچنان بصورت چشمگیری کمتر از متوسط کشورهای توسعه یافته و کمی بیش از ۴ درصد برآورد می گردد.


وی افزود:  بانوان استان لرستان در۵ ماهه نخست سالجاری با ۹ درصد مشارکت بیشترین اهدای خون را در بین دیگر استان های کشور ثبت کردند، بعد از این استان، سهم اهدای بانوان استان های کردستان و خراسان شمالی در طی ۵ ماهه ابتدای سالجاری بیشتر از سایر استان های کشور و به ترتیب نزدیک به ۹ و حدود ۸  درصد بوده است.


صداقت با اشاره به اهمیت افزایش اهدا اولی ها گفت: طی این مدت حدود ۱۵۱ هزار نفر از اهداکنندگان خون، “اهداکننده بار اول” بوده اند که حدود ۱۶ درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می گردند. گفتنی است  اهداکنندگانی که در طی ۱۲ ماه، سابقه اهدای موفق خون را ۲ بار و یا بیشتر ثبت نمایند به عنوان اهدای مستمر محسوب می شوند.


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − شش =

دکمه بازگشت به بالا