افزایش ۲۸۳ درصدی تولید خودروی کامل و کاهش ۸۵ درصدی تولید خودروی ناقص

به گزارش خبرگزاری برنا،  عبدالله توکلی لاهیجانی در حاشیه چهارمین روز نمایشگاه تحول صنعت خودرو با اعلام این خبر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با تغییر بینش صورت گرفته و آغاز فرآیند تحول صنعت خودروی کشور در دولت سیزدهم، تولید خودروی کامل پس از قریب به ۳ سال در دو خودروساز اصلی کشور تثبیت شده است و انتظار می‌رود میزان عبور مستقیم همچنان روند صعودی داشته باشد.

وی به افزایش ۲۸۳ درصدی تولید خودروی کامل توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا از ۸۲۴۴۷ به ۳۱۵۸۱۵ دستگاه در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و افزود: همچنین در این مدت شاهد کاهش ۸۵ درصدی تولید خودروی ناقص توسط این دو خودروساز از ۲۷۶۴۹۱ به ۴۱۵۶۲ دستگاه هستیم.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه از روند نزولی تعداد خودروهای انباشته در کف پارکینگ خودروسازها به‌عنوان دیگر دستاورد صنعت خودروی کشور در دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تعداد خودروهای موجود در پارکینگ شرکت‌های ایران خودرو و سایپا با کاهش ۹۴ درصدی از ۱۳۰۸۵۴ به ۷۶۶۸ دستگاه همراه بوده است.

توکلی لاهیجانی همچنین با اشاره به کاهش ۱۴ درصدی تعداد تعهدات کل دو شرکت خودروساز از ۵۴۳۰۶۶ به ۴۶۸۶۱۷ مورد از ابتدای امسال تا کنون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اضافه کرد: در این مدت با کاهش ۳۰ درصدی تعداد تعهدات معوق شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از ۳۰۷۷۳ به ۲۱۶۴۰ مورد مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در این راستا، تعداد تحویل خودرو در این دو شرکت خودروساز نیز با افزایش ۲۸ درصدی از ۳۳۹۴۵۳ به ۴۳۳۳۷۷ دستگاه در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل همراه بوده است.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از افزایش ۱۰ درصدی تولید انواع وسائط نقلیه در پنج ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت شاهد افزایش جریان تولید انواع وسائط نقلیه از ۳۸۲۴۹۱ به ۴۲۲۰۷۸ دستگاه بوده‌ایم.

به راه خودمان محکم ادامه می‌دهیم/ امیدواریم تاریخ قضاوت درستی از روابط ما داشته باشد
هم اکنون بخوانید

توکلی لاهیجانی افزایش ۵۵۰ درصدی تولید ون از ۱۲۴ به ۸۰۶ دستگاه، افزایش ۱۷۶ درصدی تولید کامیونت، کامیون و کشنده از ۳۵۱۲ به ۹۶۷۸ دستگاه، افزایش ۴۶ درصدی تولید وانت از ۲۷۹۲۵ به ۴۰۸۰۰ دستگاه، افزایش ۱۲ درصدی تولید مینی بوس و اتوبوس از ۶۶۹ به ۷۴۶ دستگاه و افزایش شش درصدی تولید سواری از ۳۵۰۲۶۱ به ۳۷۰۰۴۸ دستگاه را نویدبخش آینده‌ای روشن و مقدمه‌ای بر جهش تولید صنعت خودرو طی سه سال آینده عنوان کرد.

وی همچنین از افزایش ۶۸ درصدی تولید موتورسیکلت از ۷۵۳۸۴ به ۱۲۶۹۰۰ دستگاه در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و یادآور شد: ۴۸ موتورسیکلت ساز کشور سال ۱۴۰۰ نیز ۲۷۹ هزار و ۹۹ موتورسیکلت تولید و روانه بازار کرده بودند.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که از خرداد سال جاری، تولید خودروهای کسری دار در کشور متوقف شده است، تأکید کرد: خودروهای کسری دار باقی مانده از گذشته نیز طی چند ماه آینده تکمیل و عرضه خواهد شد.

توکلی لاهیجانی اظهار داشت: در گذشته، خودروسازان تولید خودروهای در جریان ساخت (ناقص) را هم که قابلیت عرضه به مشتری نداشت، به‌عنوان آمار تولید منتشر می‌نمودند، درحالی که با تفکیک و شفاف سازی شاخص‌های “خودروی کامل”، “خودروی در جریان ساخت” و “درصد تولید عبور مستقیم”، در عمل معیاری شفاف برای پایش تولید خودروسازان تعریف شده است.

وی با تأکید بر این‌که در تولید سال جاری، ترکیب خودروهای جدید و افزایش میزان تولید خودروهای مبتنی بر بن سازه (پلتفرم)های جدید هدف گذاری شده است، تصریح کرد: در دوره تحولی صنعت خودرو دو اتفاق مهم در حوزه تولید درحال رخ دادن است، که اتفاق اول، تثبیت جریان تولید و دستیابی به عبور مستقیم بالا در تولید، و اتفاق دوم، تغییر ترکیب سبد تولید خودروسازان مبتنی بر خودروهای بر پایه بن سازه جدید است.

ماشین سازی اراک قرارداد ۶۴ میلیون یورویی امضا کرد
هم اکنون بخوانید

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: اگرچه وضعیت کنونی صنعت خودروی کشور قابل قبول نیست، اما روند تحول در این صنعت، رشد مطلوبی دارد و اجرایی شدن سازوکارهای طراحی شده، نویدبخش آینده‌ای روشن در این صنعت است، که برپایی نمایشگاه تحول صنعت خودرو هم تجلی گاه این تغییر رویکرد است.

توکلی لاهیجانی ایجاد هم‌ افزایی و تکمیل زنجیره ارزش پراکنده در سرتاسر کشور از طریق به‌هم رسانی و تعامل بازیگران عرصه خودروسازی را یکی از مهم‌ ترین ارکان این نمایشگاه برشمرد و افزود: صاحب صنعت شدن در بسیاری از کشورها با ایجاد هم‌ افزایی بین همه صنایع اتفاق می‌افتد.

وی همچنین به فرصت تاریخی پیش روی صنایع حمل و نقل و صنعت خودرو اشاره و اضافه کرد: حضور و بروز شرکت‌های دانش بنیان و جوانان تحصیل‌ کرده در عرصه برقی سازی، اتصال پذیری، خودروهای خودران و حمل ‌و نقل اشتراکی، نقطه قوت سیاستگذاران صنعت خودروی کشور است.

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تمامی اساتید دانشگاه، کارشناسان، صاحب نظران، شرکت‌های دانش بنیان و فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی کشور دعوت کرد در عرصه طراحی و توسعه محصول با نشان خودی برای دستیابی به کل زنجیره ارزش خودرو، دفتر صنایع خودرو را از نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود بهره مند نمایند.

توکلی لاهیجانی با بیان این‌که تنها با توسعه محصولات جدید با نشان تجاری خودی می‌توان بخش قابل توجهی از زنجیره ارزش را در داخل کشور تصاحب نمود و تنها بر پایه تکیه بر طراحی و توسعه محصولات با نشان خودی است که اقتصاد مقاومتی در این صنعت قابلیت تحقق دارد، تأکید کرد: لازم است سیاستگذاری‌ها به‌ گونه‌ای باشد که با بها دادن به حوزه طراحی و توسعه محصول در صنعت خودرو، امکان تحقق آرمان‌های ترسیم شده در الگوی پیشرفت کشور فراهم شود.

انتهای پیام/ 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

دکمه بازگشت به بالا