سال آینده مشکل کاغذ حل خواهد شد/ از بازاز دوهزار میلیاردی جهان سهم یک میلیونی داریم

هشتیمن نمایشگاه و جشنواره «ایران نوشت» صبح امروز سه‌شنبه یکم شهریور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با حضور وزیر ارشاد،‌وزیر آموزش پرورش و دیگر مسئولان برگزار شد


به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره و نمایشگاه «ایران نوشت» صبح امروز سه‌شنبه یکم شهریورماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار شد. محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، یوسف نوری (وزیر آموزش و پرورش)، محمد یقینی (مدیرعامل مجمع ایران نوشت) و سیداحمد عبودتیان (دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت) برخی مسئولانی بودند که با همراهی اهالی رسانه در این رویداد حضور داشتند. 


در ابتدا پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط یک قاری نوجوان و پحش سرود ملی، نماهنگی با موضوع تولیدات داخلی و روال برگزاری هفت دوره گذشته رویداد «ایران نوشت» به سمع و نظر حاضران رسید. سپس محمد یقینی (عضو هیئت مدیره و مدیر کل ایران نوشت) گفت: جریان نوشت‌افزار و تولید آن در کشور، دهه دوم خود را می‌گذراند و ما امروز با افتخار از ایرانی حرف می‌زنیم که دارای تولید محتوا در نوشت‌افزار و طراحی شخصیت‌هاست. 


پرده‌خوانی شاهنامه و اجرای تئاتر بخش‌های جدید جشنواره امسال هستند


او افزود: تا به امروز در زمینه نوش‌افزار پنجاه درصد تولید داشته‌ایم که البته دوسال همه‌گیری کرونا کارها را سخت‌تر کرد. در حال حاضر و در هشتمین دوره، بیش از شصت تولید کننده در نمایشگاه امسال حضور دارند و جشنواره امسال، کاملتر از قبل برگزار خواهد شد. 


یقینی با اشاره به اینکه پرده خوانی شاهنامه فردوسی و اجرای تئاتر بخش‌های دیگری هستند که در جشنواره امسال به آن‌ها پرداخته خواهد شد، گفت: در رابطه با بخش‌های دیگر هم باید بگویم، ارتباط با کاراکترهای ایرانی با شکرستان آغاز شد و انیمیشن «پسر دلفینی» را داریم که به زودی اکران خواهد شد. کارگاه‌های صنایع فرهنگی نیز بخش دیگری از رویداد امسال است که ارتباط کودکان و والدین محوریت آن خواهد بود. 


نقطه پیدایش صنعت پیشران چنین رویدادها و محافلی است


در ادامه برنامه سیداحمد عبودتیان (دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت) ضمن تسلیت ایام محرم و فرارسیدن سالگرد شهادت امام سجاد (ع)، گفت: واقعیت این است که ما خیلی زود از تاریخ فاصله گرفتیم و آنچه را در دورانی اتفاقی خوب می‌دانستیم، صنعت قالیبافی بود ونقطه آغاز صنعت پیشران همین جاست. اگر به دنبال صنعت هستیم نوشت‌افزار یکی از صنایع است، که باید برای ارتقاء و بهره‌گیری بیشتر از آن به هم کمک کنیم. ما در کشوری با شعار «هنر نزد ایرانیان است و بس» از بازاز دوهزار میلیاردی جهان سهمی یک میلیونی داریم. این نسبت با توجه به ادعای ما روا نیست. 


دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت ادامه داد: نوشت‌افزار یکی از بخش‌هایی است که به واسطه آن می‌خواهیم کار و صنعت به گونه‌ای در دست و در اختیار مردم باشد و باید برای این مهم تلاش‌های بیشتری را به کار گیریم. ما باید برای مردمی‌سازی تلاش کنیم و این ده سال به مدد وجود چند جوان افتخاراتی را رقم زده‌ایم که نامش «ابزارنوشت» است و حال می‌توانیم آن را صنعت بدانیم. 


او گفت: باید قبول کنیم که وقتی صحبتی می‌کنیم آن گفته شدنی باشد. ده سال پیش دست اندرکاران دو میز داشتند و چند جعبه مداد رنگی ومسئولان هم برای بازدید آمده بودند. آن زمان مسئولان ما می‌گفتند ما می‌توانیم با وام و تسهیلات، محصول ایرانی اسلامی تولید کنیم. آن دوستان در ادامه، دو یا سه وام گرفتند که اگر درست بگویم رقم آن‌ها تا پنجاه میلیون تومان بود. در آن مقطع فقط دو برند وجود داشت. 


سیداحمد عبودتیان در ادامه گفت: در آن دوران گفته شد اگر این محصولات فروش نرود آن‌ها را به قم می‌بریم و به بچه‌های طلبه‌ها می‌دهیم یا بخشی از آن‌ها را به فرزندان سپاهیان شهید محلاتی خواهیم داد. این تصمیم به این دلیل بود که روی محصولات عکس شهدا چاپ شده بود. اما اتفاقی که افتاد این بود که آن آثار مورد استقبال قرار گرفتند تا آنجا که فروشنده وقت می‌گفت یک نمونه دفتر داریم که اگر مشتریان تا سقف پنجاه هزارتومان خرید کنند یکی از آن دفترها را به آن‌ها می‌فروشیم و در غیر اینصورت به آن‌ها داده نمی‌شود چون خیلی خواهان دارد. بعد فهمیدم عکس روی جلد دفتر فرزند شهید احمدی روشن است که روی زانوی مقام معظم رهبری نشسته است. حال ده سال از آن روز می‌گذرد و تولیدات ما چندین برابر شده که اتفاق قابل توجه و خوبی است. 

مراسم قرعه‌کشی سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر
هم اکنون بخوانید


انیمیشن، فیلم، کتاب و تولیدات مجازی، شکل دهنده شخصیت فرزندان ما هستند


در ادامه مراسم حامد علامتی (مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) گفت: روزی که برای اولین‌بار دغدغه تولید ایرانی اسلامی مطرح شد کسی فکر نمی‌کرد به نتیجه برسد و حال هشتمین دوره از رویداد «ایران نوشت» در حال برگزاری است. 


او افزود: بدون شک، کیفیت تولیدات امروز ما با کیفیت تولیدات سال اول‌مان قابل مقایسه نیست. دنیای امروز دنیای نمادهاست. انیمیشن، فیلم، کتاب و تولیدات مجازی، شکل دهنده شخصیت فرزندان ما هستتند. برای مقابله با استکبار تنها راهکار تولیدات فرهنگی ایرانی اسلامی است. ده سالی است «ایران نوشت» مسئولیت نوشت‌افزار را به عهده گرفته و خوب عمل کرده و کانون هم در بخش نوشت‌افزار کارهایی را در دست انجام دارد. 


مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان گفت: من در روزهای اول مدیریتم خواهش کردم همکاری خوبی با عوامل «ایران نوشت» داشته باشیم و خداراشکر کارها و همکاری‌ها در حال انجام است. 


در ادامه برنامه سرودی در قالب نماهنگ پخش شد و پس از آن یوسف نوری (وزیر آموزش و پرورش) دقایقی با حضار صحبت کرد. 


نوری در ابتدا ضمن تسلیت ایام ماه محرم و شهادت امام حسین (ع) و یارانش گفت: حال که سالگرد شهادت امام چهارم سجاد (ع) است، باید بگویم آنچه از ایشان داریم کتابشان «صحیفه سجادیه» است که اثری اخلاقی محسوب می‌شود. 


5


امام سجاد (ع) زمینه‌ساز ایجاد دانشگاه امام باقر (ع) بود


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بررسی «صحیفه سجادیه» گویای این است که این اثر باارزش زمینه‌ساز تشکیل دانشگاهی بود که امام باقر (ع) آن را ایجاد کرد و خروجی آن مفاخر متعدد بودند. عباراتی چون «ابداع» و «اختراع» در صحیفه ما را متوجه می‌کنند که ابداع و اختراع لازمه زندگی ماست. همانطور که می‌دانید بوعلی سینا فارغ‌التحصیل همین دانشگاه است و کتاب قانونش به عنوان پایه طب در نظر گرفته شده است. 


 رجایی و باهنر پایه‌گذار امور تربیتی و آموزشی هستند


او ادامه داد: خوارزمی هم یکی دیگر از مفاخر ماست که اولین معماری‌های مدرن را طراحی کرده است. خوارزمی رصدخانه و اختراعاتی دارد که همچنان با ارزش هستند. امسال باید بدانیم «صحیفه سجادیه» کتابی اخلاقی است و اثری است که شیعیان را به ابداع و اختراع دعوت می‌کند. این هفته هم، هفته دولت است که طی آن دو معلم آموزش و پرورشی در راس مملکت قرار گرفتند. رجایی و باهنر پایه‌گذار امور تربیتی و آموزشی هستند. اینها پایه گذار دولت مردمی بودند و خداراشکر که افرادی پا جای آن‌ها گذاشته‌اند. 


یوسف نوری تاکید کرد: دولت قبل مقروض بود و در آن مقطع با اوضاع بدی مواجه بودیم که با مدیریت درست و عنایت خداوند به مدد وجود آقای رییسی کارها به سامان شده و امور در عرصه‌های مختلف در حال انجام است. 


وزیر آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: می‌خواستند هویت ما را با تفنگ بگیرند که نشد و به سراغ تصاویری رفتند تا به هدفشان برسند. در دهه هفتاد بود که رهبر از شبیخون فرهنگی صحبت کردند و منظورشان چنین مواردی بود. به نظرم بهترین کار پرداختن به نمادهای دینی و ملی و مذهبی است. 

کشف آثار اسلامی در محوطه کهنه‌ماسوله
هم اکنون بخوانید


نوری در پایان با تاکید بر اینکه تاکنون سی‌هزار تن کاغذ توسط تولیدکنندگان داخلی تولید شده، گفت: من خادم تعلیم و تربیت هستم و درست است که با گرانی و تورم مواجهیم اما می‌دانم زمانی که کاغذ و محصولات تحصیل فرزندانمان تولید داخل باشد آن‌ها احساس غرور خواهند کرد. 


در ادامه مراسم، نماهنگی پخش شد که به پیام رهبر انقلاب در رابطه با اهمیت نوشت‌افزار اختصاص داد. سپس وزیر ارشاد به ایراد سخنرانی پرداخت. 


استقلال فرهنگی به هویت ملی ربط دارد


اسماعیلی گفت: استقلال فرهنگی به هویت ملی ربط دارد. از ورود فرهنگ حقارت به کشور ما دویست سال می‌گذرد. برخی کشورها و دولت‌ها می‌خواستند ما را فاقد فکر و ایده نشان دهند که موفق نشدند. این فرهنگ غلط از دوران قاجار و حضور روسیه وارد زندگی ما شدند و به این ترتیب باید بگویم هویت ملی حوزه تاثربرانگیزی بوده است. 


او بیان کرد: حتی برخی متون قاجار و پهلوی را باید به عنوان عبرت در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها برای دانش آموزان و دانشجویان بخوانیم. این جدال تاریخی دویست‌ساله همچنان وجود دارد اما فرهنگ ما قدرت پیشرفت دارد و گروهی اصرر دارند بگویند ما فاقد فکر و ایده و خلاقیت هستیم که اینطور نیست و این را اثبات کرده‌ایم. 


3


امام راحل زنجیر عقب‌ماندگی را از دست و پای ما باز کرد


محمدمهدی اسماعیلی در ادامه اذعان داشت: امام راحل بود که زنجیر عقب ماندگی را از دست و پای ما باز کرد. در همین مسیر بود که فعل توانستن برای ما مصرف شد و حال به همه شما تمام موفقیت‌های بزرگ را تبریک می‌گویم. 


وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه ایران نوشت بازگشت غرور دانش آموزان ماست، گفت: . در آغاز کار دولت مردمی «ایران نوشت» اتفاق خوبی است و آن را یکی از موفقیت‌های‌مان می‌دانم. خلق کاراکترهایی که مورد اقبال جامعه کودک و نوجوان ماست هنوز جای کار دارد. شخصیت‌هایی محبوب امروز مال فرهنگ ما نیستند و باید آن‌ها را تغییر دهیم. 


بازی‌های رایانه‌ای بخشی فرا آموزشی است


او ادامه داد: وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و وزارت صمت سه رکن اساسی برای تغییرات مفید هستند و باید با هم مسیر ا جلو ببریم. انشالله کارها با سرعت بیشتری پیش برود و به این ترتیب ایده و دیده را به هم نزدیک خواهیم کرد. بنیاد بازی‌های رایاانه‌ای بخشی فرا آموزشی است و بچه‌های ما تا فرصت می‌یابند با گوشی والدین مشغول بازی می‌شوند. البته بزرگترها هم اهل بازی هستند و حدودا سی وسه درصد مردم به آن علااقه دارند، پس یعنی بازی‌های یارانه‌ای عرصه مهمی است. 


برای پرداختن به اقتصاد هنر قرارگاه فرهنگی راه‌اندازی کرده‌ایم


وزیر ارشاد گفت: در وزارت ارشاد، قرارگاهی فرهنگی راه اندازی کردیم و درهر بخش اعضایی برای پرداختن به اقتصاد هنر فعال هستند. رهبر معظم امسال را سال علوم دانش بنیان نام نهاده‌اند که محوریت کار ماست. 


او خاطرنشان کرد: بخش‌هایی چون سینما و دیگر هنرها برای انجام امور و مردمی‌سازی و تولید وارد عمل شده‌اند. طی چند ماه گذشته برای کاغذ و تولیدات آن هم اتفاقات خوبی رخ داده و حال کاغذ ما تولید داخلی جدی دارد. 


وزیر ارشاد در پایان صحبت‌هایش گفت: عزم همه ما برای انجام کارهای مهم جدی است. انشالله سال آینده مشکلات دانش آموزان و ناشران در رابطه با کاغذ حل خواهد شد و به امید خدا به زودی بازار کشورهای منطقه را دست میگیریم. 


در پایان، نمایشگاه و جشنواره «ایران نوشت» طی مراسمی با بریدن روبان توسط نوه شهید اندرزگو افتتاح شد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یک =

دکمه بازگشت به بالا