"رفع مشکلات از طریق علم" باید برای مردم حس شود

رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه باید گامی فراتر از حل مسئله بردارد و ما صرفا دنبال درآمدزایی از فعالیت‌های خود نیستیم.


به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار و بیان اهداف شعار جهاد علمی در دانشگاه تهران بیان کرد: وقتی از جهاد علمی صحبت می کنیم، از نوعی سبک مدیریتی صحبت می کنیم که می خواهد سبکی را متناسب با ویژگی‌های کشور ما ارائه کند.


او افزود: با توجه به تجربیاتی که در بیش از ۴۰ سال از انقلاب کسب کرده‌ایم می دانیم که اگر سه عنصر عقلانیت، معنویت و عملگرایی باهم باشند به نتیجه می‌رسیم و تا دانشگاه را با سبک بروکراتیک مدیریت کنیم به هدف نمی رسیم.


رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در این فضا آنچه اهمیت دارد مبتنی بودن داده ها بر اساس واقعیت است تا ما را به عقلانیت برساند. عقلانیت باید براساس آرمان های انقلاب محقق شود و عنصر سومی در این میان وجود دارد به اسم عملگرایی. در رابطه با دانشگاه کارآفرین، سوالی که پیش می آید این است که آیا وقتی از کارآفرینی در دانشگاه صحبت می کنیم معنایش صرفا ویژگی های تجارت مآبانه است؟ خیر. معنایش این است می‌خواهیم علم را تبدیل به ثروت کنیم و در فرایند تجاری‌سازی، اساتید و پژوهشگران ما می‌توانند نقشی در چشمه‌های جوشان علم داشته باشند تا کسب و کارها از این چشمه بهره‌مند شوند.


او یادآور شد: عموما کسب و کارهای فرعی با توجه به ابتکارات دانشگاه رشد پیدا می‌کند و در تمام جامعه اشاعه می‌یابد. ما معتقدیم قواعد نهادی باید از حالت بروکراتیک به حالت عملگرایی تغییر کند، همیشه این مسئله وجود دارد که دانشگاه ها تا چه اندازه می توانند مشکلات جامعه را حل کنند و این سوال مهمی است.

مهلت پیش ثبت‌نام برای زائران اربعین تا ۱۷ مرداد تمدید شد
هم اکنون بخوانید


مقیمی اضافه کرد: دانشگاه باید گامی فراتر از حل مسئله بردارد.ما صرفا دنبال درآمدزایی از فعالیت های خود نیستیم. بحث اجتماعی شدن علم وجود دارد و جامعه همیشه به اساتید اعتماد داشته است. مردم باید حس کنند علم می تواند مشکلات را حل کند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا