یزد به قطب ژن درمانی کشور تبدیل می‌شود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز با حمایت و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سال های اخیر توسعه پیدا کرده است. این خدمات از تعداد محدودی مرکز پیوند سلول بنیادی خونساز فقط در ۴ مرکز به بیش از ۱۳۰۰ پیوند در سال در بیش از ۲۰ مرکز توسعه یافته است و اکنون، ضمن افزایش کمیت پیوندها، امکان انجام پیوند های پیچیده همچون پیوندهای نیمه سازگار، پیوند از غیر خویشاوند در مراکز مختلف ممکن شده است. 

با توجه به این‌که فرآیند سلول درمانی، ژن درمانی و مهندسی بافت برای توسعه اولیه نیازمند توسعه بخش های پیوند سلول های بنیادی خون ساز است، بنابراین راه اندازی این بخش‌ها در مراکز پژوهشی و درمانی می‌تواند زمینه ساز رشد چشمگیر فناوری‌های حوزه پزشکی بازساختی باشد.

بنابراین کمک به راه اندازی این بخش ها در نقاط مختلف کشور علاوه بر کم کردن آلام و مشکلات بیماران به توسعه این علم و فناوری  راهبردی بسیار کمک می کند و بر همین اساس، بخش‌های پیوند سلول‌های بنیادی خونساز، با حمایت معاونت علمی و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گسترش می‌یابد.  با افتتاح این بخش در بیمارستان شهید صدوقی یزد، بیماران برای درمان و پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز نیازی به مراجعه به شهرهای بزرگتر نخواهند داشت.

عرضه خدمات سلول درمانی از جمله پیوند سلول های بنیادی خون ساز یکی از خدمات دانش بنیان و فناورانه ای است که در حوزه سلامت اهمیت بسیار بالایی دارد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری علاوه بر حمایت مادی از ایجاد مراکز پیوند سلول های بنیادی، زمینه را برای ترویج فرهنگ راه اندازی و توسعه ای مراکز، به منظور کمک به بیماران و توسعه پژوهش های فناورانه این حوزه فراهم کرده است.

واکنش وزات خارجه ترکیه به ناآرامی‌های عراق
هم اکنون بخوانید

بازدید از پژوهشکده علوم تولیدمثل یزد

بازدید از پژوهشکده علوم تولیدمثل یزد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه سفر به استان یزد، از فعالیت و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور پژوهشکده علوم تولیدمثل یزد بازدید کرد. این مرکز در آموزش پژوهش و درمان فعالیت دارد و با حمایت از فناوری‌های این حوزه، آموزش متخصصان و فعالیت‌های پژوهشی، توانسته به قطب درمان ناباروری تبدیل شود. در این بازدید زمینه برای توسعه زیرساخت‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در این حوزه فراهم شد. مرکز رشد اقماری پژوهشکده شامل شرکت‌هایی است که در تولید محصولات و ارایه خدمات در حوزه درمان یا ارائه محصول با بازار فعالیت دارند. توسعه فرآیندهای تشخیص و درمان، کیت های تشخیص پزشکی، کیت‌های آزمایشگاه های جنین شناسی، توسعه روش های شناسایی و درمان ناباروری، ارائه خدمات و مشاوره های درمانی از فعالیت‌ها و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان مرکز رشد اقماری پژوهشکده است. نانو حامل‌های حاوی گیاهان دارویی درمان ناباروری مردان و زنان، زخم پوش‌های هیدروژلی ترمیم کننده زخم و سوختگی، زخم‌پوش آلوئه ورا از تولیدات شرکت‌های این مرکز رشد به شمار می‌رود.

سرای نوآوری پوشاک

سرای نوآوری پوشاک

در بخش دیگری از این سفر، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از سرای نوآوری پوشاک و نساجی دانشگاه آزاد اسلامی یزد بازدید کرد. این مرکز نوآوری، ایده‌های خلاقانه در حوزه ارتقای صنعت نساجی، مواد اولیه، تولید و فراوری پوشاک را توسعه می‌دهد و زمینه را برای رسوخ فناوری به این صنعت فراهم می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در بخش پایانی سفر یک روزه خود به استان یزد، در نشست ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد با حضور استاندار و جمعی از نخبگان و فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق استان حضور خواهد یافت.

قابلیت جدید حسگری که زبان اشاره را به صدا ترجمه می کند
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا