نقش ویتامین D در کاهش افسردگی

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، علائم افسردگی باعث بار بیماری قابل توجهی در سراسر جهان می شود. اثربخشی درمانی داروهای ضد افسردگی فعلی اغلب ناکافی است، به همین دلیل است که راه‌های بیشتری برای کاهش علائم افسردگی، به عنوان مثال، از تحقیقات تغذیه‌ای جستجو شده است.

اعتقاد بر این است که ویتامین D عملکردهای سیستم عصبی مرکزی را تنظیم می کند که اختلالات آن با افسردگی مرتبط است. علاوه بر این، مطالعات مقطعی ارتباط بین علائم افسردگی و کمبود ویتامین D را مشاهده کرده اند.

با این حال، متاآنالیزهای قبلی در مورد اثرات مکمل ویتامین D بر افسردگی بی نتیجه بوده است. در یک متاآنالیز، نتایج حاصل از چندین مطالعه مختلف ترکیب شده و به صورت آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

متاآنالیز جدید در مورد ارتباط مکمل ویتامین D با افسردگی، بزرگترین متاآنالیز است که تاکنون منتشر شده است، که شامل نتایج ۴۱ مطالعه از سراسر جهان است.

این مطالعات اثربخشی ویتامین D را در کاهش علائم افسردگی در بزرگسالان توسط کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی شده با دارونما در جمعیت‌های مختلف بررسی کرده‌اند.

این مطالعات شامل مطالعاتی بود که در بیماران مبتلا به افسردگی، در جمعیت عمومی و در افراد با شرایط فیزیکی مختلف انجام شد.

نتایج متاآنالیز نشان می دهد که مکمل ویتامین D در کاهش علائم افسردگی در افراد مبتلا به افسردگی موثرتر از دارونما است. تفاوت های عمده ای در دوز مصرفی ویتامین D وجود داشت، اما به طور معمول مکمل ویتامین D 50 تا ۱۰۰ میکروگرم در روز بود.

محقق دکترا و نویسنده اصلی توماس میکولا از موسسه، علیرغم دامنه وسیع این متاآنالیز، قطعیت شواهد به دلیل ناهمگونی جمعیت های مورد مطالعه و به دلیل خطر سوگیری مرتبط با تعداد زیادی از مطالعات کم است. پزشکی بالینی در دانشگاه فنلاند شرقی می گوید. متاآنالیز بخشی از پایان نامه دکتری میکولا است.

حسینی: بازیکنانی داریم که می‌توانند هر لحظه سرنوشت بازی را تغییر دهند/ ناکامی تیم‌های ایرانی در آسیا دلایل زیادی دارد
هم اکنون بخوانید

میکولا نتیجه‌گیری می‌کند که این یافته‌ها آزمایش‌های بالینی جدید و سطح بالا را در بیماران مبتلا به افسردگی تشویق می‌کند تا نقش احتمالی مکمل ویتامین D در درمان افسردگی را روشن کند.

این متاآنالیز در Critical Reviews in Food Science and Nutrition منتشر شد و با همکاری بین‌المللی بین محققان فنلاندی، استرالیایی و آمریکایی انجام شد.

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − دو =

دکمه بازگشت به بالا