درمان بیماری آلزایمر کشف شد؟

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوریمیکرو گا خبرگزاری برنا، پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا و سانفرانسیسکو، امیدوارند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید به درمان بیماری آلزایمر بپردازند. این رویکرد شامل تمرکز بر میکروگلیا، نوعی سلول است که با خلاص شدن از شر نورون‌ها و پروتئین‌های آسیب‌دیده که اغلب با زوال عقل و سایر بیماری‌های مغزی مرتبط هستند، عملکرد مغز را تثبیت می‌کنند،. در حالی که تغییرات در این سلول ها با بیماری آلزایمر مرتبط است، هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است. اکنون محققان از فناوری جدید CRISPR استفاده کرده اند که آنها را قادر می سازد این سلول های میکروگلیا را کنترل کنند. آن‌ها امیدوارند که روشی به کار رفته منجر به درمان نهایی آلزایمر شود.

اغلب مواقع در مغز سلول های ایمنی معمولی نمی توانند از سد خونی مغزی عبور کنند. اینجاست که سلول های میکروگلیا وارد عمل می شوند. آن‌ها به عنوان سیستم ایمنی مغز عمل می کنند و به دفع مواد زائد و سموم کمک می‌نمایند، در عین حال نورون ها عملکرد صحیح خود را ادامه می‌دهند هنگامی که این سلول های میکروگلیا شروع به گم شدن می کنند، منجر به التهاب مغز می شود و می تواند به نورون ها و شبکه های آنها آسیب برساند.

سلول های میکروگلیا حتی می توانند سیناپس های بین نورون ها را تحت شرایط خاصی از بین ببرند. این فرآیند بخشی طبیعی از رشد مغز در دوران کودکی و نوجوانی است اما در بزرگسالان، این می تواند منجر به اثرات فاجعه آمیز بر روی مغز شود.

این تیم به رهبری مارتین کامپمن، دکترا، برای شناسایی ژن هایی که مسئول حالت های خاصی از فعالیت میکروگلیال هستند، آماده شدند. با این کار، آن‌ها می‌توانند ژن‌ها را خاموش و روشن کنند و سلول‌های جدا شده را به جای خود بازگردانند.

مذاکرات همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت های روسی انجام شد
هم اکنون بخوانید

آنها سلول های میکروگلیا را از طریق سلول های بنیادی اهدایی داوطلبان انسانی ساختند و تایید کردند که مانند همتایان انسانی معمولی خود عمل می کنند. سپس این تیم تصمیم به توسعه یک پلتفرم جدید کرد که شکلی از CRISPR را ترکیب می‌کند و محققان را قادر می‌سازد تا ژن‌های فردی را روشن و خاموش کنند.

با این کار، تیم توانست ژن هایی را که مسئول توانایی سلول برای بقا و تکثیر هستند، به صفر برساند. این ژن‌ها همچنین بر چگونگی فعال بودن سلول مواد التهابی و تهاجم سیناپس‌های سلولی تأثیر می‌گذارند. تشخیص نوع ژن ها به محققان کمک کرد تا با موفقیت به آنها استراحت دهند و سلول های مبتلا به بیماری را به سلول های سالم تبدیل کنند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا