چطور با دیابت نوع ۲ کنار بیاییم؟

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، کارشناسان اغلب در مورد “بار” یک بیماری یا بیماری صحبت می کنند. این کلمه به عنوان ظرف مرتبی برای تمام ناخوشایندی‌هایی عمل می‌کند که افراد مبتلا به آن وضعیت ممکن است از علائم، هزینه‌های مراقبت، محدودیت‌های اعمال‌شده بر سبک زندگی‌شان، تا عوارض سلامتی که ممکن است ایجاد شود، تجربه کنند. برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، این بار می تواند زیاد باشد.

مدیریت معمول دیابت نوع ۲ اغلب شامل تغییرات عمده در رژیم غذایی و فعالیت بدنی فرد است. و برای بسیاری، به ویژه کسانی که برای مدیریت قند خون خود انسولین مصرف می‌کنند، این بیماری می‌تواند نیاز به نظارت روزانه بر قند خون داشته باشد، فرآیندی که مستلزم کشیدن انگشت برای خون‌گیری و سپس کشیدن آن خون روی نوار تست مانیتور قند است. انجام این کار چندین بار در هفته و ماه به ماه می تواند چالش های همپوشانی ایجاد کند. بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۳ در مجله Diabetes Spectrum، افراد نظارت بر گلوکز با نیش انگشت را دردناک می دانند و نتایج می تواند گیج کننده یا غیر مفید باشد.

دکتر فرانسیسکو پاسکوئل، متخصص دیابت و دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه اموری در آتلانتا، می‌گوید: بیماران نمی‌خواهند انگشتان خود را تیز کنند و مدام می‌آیند و می‌گویند: من از این موضوع خسته شده‌ام.

اما تسکین در راه است. مانیتورهای مداوم قند یا CGM، دستگاه‌های کوچکی هستند که اغلب به اندازه یک چهارم هستند که از یک سوزن کوچک زیر پوستی برای نظارت مداوم سطح گلوکز خون استفاده می‌کنند. این اطلاعات را می توان در برخی موارد به صورت بی سیم و به صورت خودکار به یک اپلیکیشن گوشی هوشمند یا دستگاه دیگر منتقل کرد. دکتر روی بک، مدیر پزشکی مرکز غیرانتفاعی Jaeb برای تحقیقات بهداشتی در تامپا، می‌گوید: می‌توانید برای یک نقطه از زمان به سطوح گلوکز نگاه کنید، اما می‌توانید به روند مقادیر در طول زمان نیز نگاه کنید. کار بک نشان داده است که پایش مداوم گلوکز ممکن است فواید زیادی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد.

تایم گزارش می‌دهد که این مانیتورها تنها یکی از چندین پیشرفت جدید در مراقبت و مدیریت دیابت نوع ۲ هستند. از فن‌آوری‌های مرتبط گرفته تا درمان‌های دارویی جدید، علم پزشکی در حال پیشرفت مداوم و گاهی اوقات تغییر زندگی در درمان این بیماری است. در اینجا، کارشناسان برخی از آخرین و بزرگترین پیشرفت ها را توصیف می کنند.

مانیتورهای مداوم قند

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ معمولاً باید سطح قند خون خود را به صورت روزانه یا حتی چندین بار در روز بررسی کنند. از آنجایی که آزمایش بخش بزرگی از مدیریت آن بیماری است، تحقیقات بر روی مانیتورهای مداوم گلوکز با این بیماران آغاز شد. این کار نشان داده است که CGM ها فواید متعددی از جمله کاهش سطح هموگلوبین A1C (HbA1c) دارند که معیار مهمی برای سنجش قند خون سالم است. مانیتورهای مداوم قند در حال حاضر در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در حال مطالعه است و تحقیقات به فواید متعدد اشاره می کند.

هلند فیسبوک را زمین گیر کرد
هم اکنون بخوانید

برای مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، بک و همکارانش پایش مداوم گلوکز را با آزمایش‌های استاندارد نیش انگشت در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که از انسولین استفاده می‌کردند، مقایسه کردند. آنها دریافتند که نظارت مستمر با کاهش قابل توجهی بیشتر در HbA1c مرتبط است. آنها همچنین دریافتند که نظارت مستمر به افراد کمک می کند تا از افت خطرناک و شدید قند خون (معروف به هیپوگلیسمی) جلوگیری کنند. او می‌گوید: «بسیار واضح است که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که از انسولین استفاده می‌کنند، فوایدی وجود دارد.

بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا به دیابت دیابت نوع ۲ دارند و بک می گوید که تقریباً ۳۰ درصد از این افراد از انسولین استفاده می کنند. به عبارت دیگر، افراد زیادی مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند که از نظارت مداوم گلوکز بهره مند می شوند. با این حال، استفاده از این مانیتورها هنوز هم بیشتر به افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ محدود می شود. او می‌گوید: «مصرف در بیماران نوع ۲ به آرامی در حال افزایش است، اما من فکر می‌کنم با توجه به اینکه این یک رویکرد غیردارویی است، هنوز بسیار کم است» چیزی که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند زیرا از عوارض جانبی داروهایی که «می‌توانند به افراد کمک کنند» جلوگیری می‌کند.

حتی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که انسولین مصرف نمی‌کنند، بک می‌گوید که پایش مداوم گلوکز می‌تواند مفید باشد. او می‌گوید: «نیاز به مطالعات بیشتری برای اثبات آن وجود دارد، اما منطقی است که احتمالاً مزایایی داشته باشد». به عنوان مثال، نظارت بر قند خون در زمان واقعی می تواند به افراد کمک کند تا در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند که خطر عوارض طولانی مدت سلامتی را کاهش دهد. او می گوید: «به طور معمول، گلوکز خون پس از یک وعده غذایی نباید از ۱۴۰ [mg/dL] بالاتر برود. اما بر اساس عواملی مانند رژیم غذایی، زمان غذا خوردن و عادات ورزش، فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است افزایش قند خون بعد از غذا را تجربه کند که بیش از ۲۰۰ یا حتی ۳۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است. بک می‌گوید: این سنبله‌ها می‌توانند علائم کمی یا عواقب کوتاه‌مدتی ایجاد کنند، اما با گذشت زمان می‌توانند به ایجاد عوارض شایع مرتبط با دیابت مانند نارسایی کلیوی، بیماری قلبی یا رتینوپاتی دیابتی کمک کنند (یک بیماری چشمی که می‌تواند باعث تاری دید شود. یا کوری). او می افزاید: «اولین باری که مردم از این مانیتورهای پیوسته استفاده می کنند، می تواند یک چشم باز کننده واقعی باشد. “من فکر می کنم آنها می توانند برای خود مدیریتی بسیار مفید باشند، و دیابت نوع ۲ بیماری است که در آن خود مدیریتی از طریق رژیم غذایی و ورزش می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.”

لزوم سنجش میزان اثربخشی داروی بیماران SMA
هم اکنون بخوانید

کارشناسان دیگر این موضوع را تایید می کنند. دکتر الیاس اسپاناکیس، دانشیار پزشکی می‌گوید: بیمارانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند می‌توانند نموداری از مقادیر گلوکز خود را در طول زمان دریافت کنند، که به آنها کمک می‌کند تا اثرات تغذیه بر کنترل گلوکز را درک کنند یا اینکه چگونه می‌توانند ورزش خود را برای بهبود بهبود بخشند. در بخش غدد درون ریز، دیابت و تغذیه در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند.

برای بیمارانی که برای مدیریت گلوکز خون خود به انسولین متکی هستند، ترکیب مانیتورهای مداوم قند خون با دستگاه‌های پمپ انسولین که به صورت خودکار انسولین را در صورت نیاز تزریق می‌کنند نیز می‌تواند منجر به پیشرفت‌های عمده شود. اسپاناکیس می‌گوید: «الگوریتم‌های هوشمندی که این دو را به هم متصل می‌کنند، می‌توانند به طور خودکار گلوکز را بر اساس مقادیر گلوکز تنظیم کنند. او می‌افزاید که این در حال حاضر امکان‌پذیر است و احتمالاً بسیار رایج‌تر می‌شود.

جراحی چاقی برای دیابت نوع ۲

از لحاظ تاریخی، جراحی چاقی (کاهش وزن) عمدتاً برای کمک به افراد در مدیریت چاقی شدید مورد استفاده قرار گرفته است، که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آن را به عنوان BMI 40 یا بالاتر تعریف می کند. بسیاری از افرادی که به شدت چاق هستند نیز دیابت دارند، و تحقیقات نشان داده است که این روش های جراحی می تواند به کاهش بار دیابت نوع ۲ یا حتی بهبود آن کمک کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ توسط محققان دانشگاه اوکلاهاما نشان داد که جراحی بای پس معده Roux-en-Y، یک روش چاقی رایج، عملکرد بسیار بهتری از تکنیک‌های مدیریت پزشکی معمولی مانند تغییر رژیم غذایی، ملاقات با پزشک و داروهای تجویزی در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد. بر اساس نتایج مطالعه، جراحی منجر به بهبودی دیابت در حدود ۲۸ درصد از بیماران شد، در حالی که نرخ بهبودی تنها ۴ درصد در گروه غیر جراحی بود. تحقیقات بیشتر نشان داده است که جراحی چاقی ممکن است به طور موثری دیابت نوع ۲ را بهبود بخشد.

Emory’s Pasquel که کار خود را در مورد مزایای جراحی چاقی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ منتشر کرده است، می گوید: “جراحی نه تنها منجر به کاهش وزن می شود، بلکه به بهبود کنترل قند خون نیز منجر می شود، که حتی قبل از کاهش وزن اتفاق می افتد.” او می‌گوید که دقیقاً چگونه جراحی این کار را انجام می‌دهد به خوبی درک نشده است. با این حال، جراحی چاقی بر اشتها، مصرف غذا، جذب کالری و چندین مسیر نورواندوکرین تأثیر می گذارد که همگی می توانند به اقدامات مفید آن برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کنند.

پاسکوئل می گوید در آینده این روش ها حتی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که به شدت چاق نیستند نیز رایج تر خواهد شد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =

دکمه بازگشت به بالا