قصد نداریم سرمایه‌های مردم را صرف آثاری کنیم که دنبالِ محتوای غنی هستند/ فارابی بازگشتِ پول‌‌‌های مردم را تضمین می‌کند/ امکان لابی‌گری را انکار نمی‌کنیم

مدیر گروه پیشگامان کارآفرینی درباره لزوم همکاری با بنیاد سینمایی فارابی گفت: برای ما حفظ سرمایه اولیه اهمیت ویژه‌ای داشت و بنیاد سینمایی فارابی در تأمین مالی جمعی، بازگشت اصل سرمایه مردم را تضمین می‌کند و این یکی از اصلی‌ترین دلایل همکاری با این نهاد است.


به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی پیش گروه پیشگامان کارآفرینی کارن به همراه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بنیاد سینمایی فارابی تفاهم‌نامه‌ای در جهت تأمین مالی جمعی برای پروژه‌های سینمایی امضا کردند که در نشستی خبری درباره جزئیات این تفاهم‌نامه مسائلی مطرح شد.


با توجه به اینکه در سینمای ایران به واسطه مشکلات غیر قابل پیش‌بینی در مسیر اکران به نظر می‌رسد تأمین مالی جمعی با ریسک بالایی همراه باشد، که درنتیجه لازم است درباره امکانات موجود در جهت جلوگیری از این ریسک ارزیابی دقیقی صورت بگیرد تا این فرصت که برای سینمای ایران می‌تواند ارزشمند باشد، از بین نرود.


در گفتگو با علی عمیدی (مدیر گروه پیشگامان کارآفرینی کارن) بحث تأمین مالی جمعی برای پروژه‌های سینمایی و همکاری با بنیاد سینمایی فارابی را مورد ارزیابی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:


پس از گذشت دو هفته از امضای تفاهم‌نامه با بنیاد سینمایی فارابی چه اتفاقاتی رخ داده و آیا برای تأمین مالی پروژه‌ای به توافق رسیده‌اید یا خیر؟


با گذشت چند روز از امضای قرارداد در حال حاضر چندین طرح از معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی به ما ارجاع شده و مشغول خواندن این طرح‌ها هستیم و طی دو یا سه ماه آینده آثاری را که قابلیت تأمین مالی جمعی و ریسک کنترل‌شده‌ای نسبت به دیگر آثار دارند، را ارزیابی کرده و در دستور کار قرار دهیم.


آیا گروه پیشگامان کارآفرین کارن در بحث محتوای آثار نیز اظهارنظر می‌کند یا خیر؟


ما هیچ نگاه محتوایی نداریم و به لحاظ قابلیت‌های فنی و اقتصادی آثار را بررسی می‌کنیم و نگاه محتوایی مربوط به بنیاد سینمایی فارابی و وزارت ارشاد می‌شود. در حال حاضر هم هیچ طرحی به نتیجه نرسیده ولی بررسی‌های لازم در حال انجام است.


با توجه به وجود ریسک‌هایی چون توقیف آثار سینمایی یا قرار گرفتن طولانی مدت فیلم در صف اکران، چه تمهیداتی برای جلوگیری از نابود شدن سرمایه مردم دارید؟


از پروژه‌های تأیید شده تا سقف ۲۵ میلیارد تومان نیاز مالی پروژه‌ها تأمین می‌شود. ترجیح ما بر این است که برای فیلم‌هایی تأمین مالی جمعی داشته باشیم که پروانه ساخت داشته باشند و تولید این آثار کلید خورده باشد چراکه سعی داریم سرمایه مردم را بتوانیم با سرعت بیشتری برگردانیم و از طرفی دریافت پروانه ساخت ضمانتی برای جلوگیری از مشکلات ممکن در مرحله نمایش است. وقتی تولید یک فیلم آغاز شده بازیگران و دیگر عواملش مشخص شده، ریسک تغییر عوامل و بازیگران کاهش پیدا کرده است اما این مسئله به این معنی نیست که ما از کار اولی‌ها و کسانی که توان مالی لازم برای شروع کار را ندارند، حمایت نخواهیم کرد؛ آنچه که مطرح کردم یک اولویت است.

کرمانشاه تا پایان سال افزایش دوبرابری شرکت‌های دانش‌بنیان را تجربه می‌کند
هم اکنون بخوانید


با توجه به عدم ثبات اقتصادی و تورم موجود در کشور، قطعاً زمان بازگشت سرمایه اهمیت ویژه‌ای دارد. چه بازه زمانی برای بازگشت سرمایه اولیه در نظر گرفته‌اید؟


ما سعی داریم در پروژه‌هایی شرکت داشته باشیم که امکان بازگشت سرمایه برای آنها زیر یک سال باشد و اگر سودی حاصل شد سال بعد تسویه شود.


با نگاهی به سینمای ایران می‌توان به راحتی به این نتیجه رسید که فیلم‌های کمدی امروز بیش از دیگر آثار شانس موفقیت در گیشه دارند. با این حساب آیا شما تنها در تولید آثار کمدی شرکت خواهید کرد یا پروژه‌های دیگر هم امکان دریافت سرمایه دارند؟


آنچه که در دنیا سرمایه‌گذاری اهمیت دارد سودآوری پروژه است. در سرمایه‌های مردم نهادی دولتی وجود ندارد که از آن حمایت کند و از طرفی ما قصد نداریم سرمایه‌های مردم را برای تولید آثاری به کار ببریم که تولید محتوای غنی مدنظر آن‌ها است. رسالت کار کردن با پول مردم هم نمی‌تواند تولید محتوای غنی باشد، ما در مرحله اول باید به این نکته توجه داشته باشیم که بازگشت سرمایه در یک پروژه امکان‌پذیر باشد و ما باید از حیث درآمدزایی به این نتیجه برسیم که پروژه قابلیت‌های لازم را دارد و دیگر مسائل مثل ژانر و موضوع آثار در این مورد اهمیتی ندارد.


با این حال باید بگویم ما مشغول رایزنی با شرکت فرابورس ایران هستیم که به ما اجازه دهد، روی یک سبد از محصولات سینمایی تأمین مالی جمعی کنیم؛ به این معنی که مثلاً ۴ فیلم را برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیریم، ۳ اثر امکان بالایی برای بازگشت سرمایه داشته باشند یک اثر هم در جهت تولید محتوای غنی ساخته شود. البته مشغول رایزنی هستیم و باید ببینیم که این هدف محقق خواهد شد یا خیر.


چه لزومی به همکاری با بنیاد سینمایی فارابی وجود داشت و چرا برای تأمین مالی جمعی پروژه‌های سینمایی به صورت مستقل اقدام نکردید؟


همکاری با بنیاد سینمایی فارابی در چند مورد برای ما حائز اهمیت است. این بنیاد به عنوان نهادی در بدنه حاکمیت و تأثیرگذاری‌اش در سینما به واسطه گفتمان‌سازی که می‌تواند در دولت داشته باشد، قادر است ریسک بسیاری از پروژه‌ها را به حداقل برساند. ما به هیچ‌وجه نمی‌خواهیم تأمین مالی برای اثری داشته باشیم و بعد پروانه نمایش این فیلم لغو شود. این اتفاق می‌تواند خسارت مالی و اعتباری بالایی به فعالیت‌های ما وارد کند و لازم است اطمینانی از این جهت حاصل شود که فکر می‌کنم بنیاد سینمایی فارابی این اطمینان را به وجود می‌آورد. ما باید همه جوانب را برای حفظ سرمایه مردم در نظر بگیریم و بنیاد سینمایی فارابی در پروژه‌های انتخاب شده بازگشت اصل پول مردم را تضمین می‌کند.

اعزام نماینده ویژه برای بررسی خسارات سیل در شهر جهانی یزد
هم اکنون بخوانید


نکته دیگر این است که بنیاد فارابی بخشی از تسهیلات را هم تأمین می‌کند. به عنوان مثال یک پروژه ۱۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و ما ۲۰ درصد از پروژه را تأمین مالی خواهیم کرد. در صورتی که یک فیلم تنها به اندازه ۲۰ درصد از سرمایه اصلی‌اش را برگرداند، قطعاً در ابتدا این مبلغ در اختیار ما قرار می‌گیرد تا بتوانیم سرمایه مردم را برگردانیم. به عنوان مثال در پروژه «بخارست» ما اینگونه به نتیجه رسیده‌ایم و تهیه‌کننده تعهد داده که در مرحله اول سرمایه مردم برگردد.


با توجه به اینکه فعالیت‌های شما صرفا در حوزه مباحث اقتصادی قرار می‌گیرد و شناختی از وضعیت سینمای ایران ندارید، برای جلوگیری از لابی‌گری و قرار گرفتن این فرصت در اختیار سینماگرانی خاص، چه تمهیداتی دارید؟


نمی‌خواهم بگویم که لابی‌گری در این سیستم هیچ امکانی ندارد اما از آنجا که ما با صنعت سینما یک فاصله جدی داریم و در واقع در بازار سرمایه فعالیت می‌کنیم، قرار نیست به واسطه قدرتمند یا صاحب نفوذ بودن برخی افراد، سمت گروه یا مجموعه خاصی گرایش پیدا کنیم. بحث ما مسائل مالی است و اگر یک نفر بدون هیچ رابطه‌ای بتواند به ما این اطمینان را بدهد که پروژه‌ای بعد از یک سال می‌تواند ۴۰ درصد سود برگرداند، قطعاً فرد قابل اعتمادتر و مورد قبول‌تری از فردی است که صرفاً نام و نشانی شناخته شده و صاحب نفوذ دارد اما پروژه‌اش نمی‌تواند سرمایه مردم را برگرداند.


آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که مطمئن شویم مردم از سرمایه‌گذاری در این پروژه می‌توانند به سود برسند و این مسئله هم به راحتی با یک حساب دقیق مشخص می‌شود. ما تنها در مسائل مالی دغدغه داریم و حتی وارد پروژه‌های طولانی‌مدت هم نخواهیم شد چراکه سرمایه‌گذارهای ما مردم هستند و باید شرایطی فراهم باشد که از بازگشت سرمایه یا سود اطمینان داشته باشیم. ما در این مورد سخت‌گیری بالایی خواهیم داشت تا اعتبار خود را در بین مردم پس از سال‌ها فعالیت از دست ندهیم و بتوانیم همچنان امین سرمایه‌های مردم باشیم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا