تداوم فشار بر شیعیان هزاره توسط طالبان

بازداشت‌های خودسرانه شیعیان هزاره توسط نیروهای طالبان در هفته‌های اخیر افزایش چشم‌گیر یافته است و در آخرین مورد آنها پسر ده ساله یک نظامی حکومت پیشین را از شهرستان ناوه میش استان دایکندی، بازداشت کرده‌اند.

به گزارش اعتماد نو به نقل از خبرگزاری شفقنا افغانستان، باشندگان محل به خبرنگار شفقنا گفته‌اند که این پسر ده ساله که روز جمعه بازداشت شده بود، هنوز در بند طالبان بسر می‌برد و نیروهای این گروه حاضر به رها کردن او نشده‌اند.

به گفته شهروندان محل، مسئولان محلی طالبان در شهرستانناوه میش، در بدل رهایی این پسر ده ساله، خواستار چندین میل سلاح و مهمات از خانواده او هستند.

طالبان در حالی اقدام به بازداشت این کودک ده ساله کرده‌اند که در قوانین بین‌المللی، بازداشت کودکان و محروم کردن آنها از آزادی، نقض حقوق بشر بوده و جرم محسوب می‌شود.

سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، طالبان را متهم به نقض گسترده حقوق بشر، از جمله حقوق گروه‌های قومی و مذهبی، کرده بود، اما در این گزارش به نقض حقوق کودکان توسط نیروهای طالبان پرداخته نشده بود.

بازداشت‌های گروهی

در چند هفته اخیر، نیروهای استخبارات طالبان در دو مورد، به بهانه‌های مختلف اقدام به بازداشت گروهی شماری از شیعیان هزاره کرده‌اند.

هفته گذشته، نیروهای استخبارات طالبان در شهر کابل، پایتخت افغانستان، با یورش به محل اقامت فرزند محمد مرادی، از فرمانده پیشین نیروهای خیزش مردمی در استان غور، او و چهار نفر از بستگانش را بازداشت کردند.

نیروهای طالبان پسر فرمانده مرادی را در حالی بازداشت کردند که او در حمله این گروه به خانه این فرمانده در استان غور، زخمی شده بود و برای درمان به کابل آمده بود.

امکان تعمیر نیروگاه‌های برق ترکمنستان توسط شرکت‌های توانمند ایرانی
هم اکنون بخوانید

منابع به خبرنگار شفقناافغانستان در کابل گفتند که فرزند فرمانده مرادی در خانه یکی از بستگانش در غرب کابل بسر می‌برد که نیروهای طالبان با یورش به این خانه، او و چهار نفر دیگر را بازداشت کردند.

نیروهای طالبان بامداد روز پنجم شهریور، به خانه محمد مرادی که فرماندهی گروهی از نیروهای خیزش مردمی را در حکومت پیشین افغانستان به عهده داشت، به اتهام ارتباط او با مولوی مهدی مجاهد، یورش بردند و او پنج تن از بستگانش را به قتل رساندند. دو دختر جوان آقای مرادی نیز در این حمله کشته شدند.

طالبان دو نفر از افراد فرمانده مرادی را نیز در همان روز و بعد از قتل او بازداشت کرده بودند و بعدا در مسیر راه، تیرباران کردند و جنازه‌های آنها را کنار جاده انداختند.

علاوه بر این، نیروهای استخبارات طالبان حدود سه هفته قبل در شهر مزار شریف در شمال افغانستان به دو مسافرخانه یورش بردند و ۱۷ نفر از شهروندان شهرستان بلخاب را به بهانه ارتباط با مولوی مهدی مجاهد، بازداشت کردند

منابع محلی می‌گویند که با وجود اینکه حدود سه هفته از بازداشت این افراد می‌گذرد، هنوز نیروهای طالبان حاضر نشده‌اند که آنها را آزاد کنند.

در یک مورد دیگر، طالبان پنج نفر را به شامل یک دکتر، از استان بامیان در مرکز افغانستان به بهانه ارتباط با مولوی مهدی، بازداشت کردند و هنوز از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

انتقامجویی نیروهای طالبان

بازداشت‌های گروهی شیعیان هزاره در افغانستان توسط نیروهای طالبان بعد از آغاز جنگ در شهرستان بلخاب استان سرپل، افزایش بی پیشینه یافته است.

نانسی پلوسی از رهبری حزب دموکرات کناره‌گیری می‌کند
هم اکنون بخوانید

در دوم شهریور، طالبان برای مقابله با نیروهای مولوی مهدی مجاهد، از چهار طرف به شهرستان بلخاب استان سرپل حمله کردند. مولوی مهدی مجاهد که خواستار مشارکت عادلانه شیعیان هزاره در قدرت افغانستان و تأمین حقوق شهروندی آنها بود، بعد از رد این درخواست‌ها از سوی مقامات ارشد طالبان، نارضایتی خود را از حکومت آنها اعلام کرد و طالبان برای سرکوب او، چندین هزار نیرو به بلخاب فرستادند و جنگ را آغاز کردند.

باشندگان مناطق شیعه نشین افغانستان می‌گویند که طالبان بعد از تصرف شهرستان بلخاب، دست به انتقامجویی زده‌اند و اکنون نیز در پی انتقامجویی هستند و به  دلیل، به بهانه‌های مختلف اقدام به بازداشت.های گروهی می‌کنند.

یکی از باشندگان شهرستان بلخاب که به استان بامیان آواره شده است، به شفقنا گفت که طالبان بعد از تصرف بلخاب، برای انتقامجویی، کسانی را که نتوانسته بودند فرار کنند، تیرباران کردند.

او افزود که نیروهای طالبان تا هنوز در پی انتقامجویی از شیعیان هزاره بخاطر جنگ بلخاب هستند و به همین دلیل، مردان جوان را تعقیب و بازداشت می‌کنند.

طالبان اخیرا علاوه بر اینکه به بازداشت‌های گروهی شیعیان هزاره در افغانستان اقدام کرده‌اند، نیروهای خود در شهرستان بلخاب را نیز تجهیز کرده‌اند و برای جنگ بیشتر در این ولسوالی، آمادگی می‌گیرند.

در پی تهاجم این گروه به بلخاب، گزارش‌های زیادی از تیرباران غیرنظامیان و بازداشت و شکنجه آنها منتشر شد، اما سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری بین المللی، تاکنون جرایم جنگی طالبان در بلخاب را بررسی نکرده‌اند و نسبت به آن بی‌تفاوت بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − نه =

دکمه بازگشت به بالا