با نرم افزار crm، جذب و حفظ مشتری مثل آب خوردن است!

با فراهم شدن بستر اینترنت، بسیاری از کسب و کارها توانسته‌اند به خوبی با استفاده از استراتژی های تجارت الکترونیک، فروش خود را افزایش داده و به طور کلی، وسعت بیزنس خود را گسترش بدهند. یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که در زمینه تجارت الکترونیک باید بدانید تا موفق به رشد کسب و کار خود در این بستر شوید، روش های جذب و حفظ مشتری با استفاده از سیستم‌های سی آر ام می‌باشد.


در این مقاله قصد داریم جذب مشتری اینترنتی و حفظ آن را با استفاده از سیستم‌های سی آر ام مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که قصد دارید با استفاده از روش های نوین تجارت الکترونیک، کسب و کار خود را رشد دهید، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید تا بتوانید از نکاتی که در آن مطرح کرده‌ایم، نهایت استفاده را ببرید.


جذب مشتری چیست؟


یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هر نوع بیزنس باید به آن توجه ویژه‌ای شود، این است که تکنیک‌های حفظ مشتری به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های جذب مشتری خود را کاهش دهید ولی این به آن معنا نیست که شما برای جذب مشتری جدید لازم نیست کاری انجام دهید و تنها بر روی مشتریان کنونی خود تمرکز کنید تا خرید دوباره از برند شما داشته باشند.


به عبارتی دیگر، باید این موضوع را بدانید که تکنیک‌های جذب مشتری جدید و تکنیک‌های حفظ مشتری که به خرید دوباره مشتریان کنونی شما کمک می‌کند، باید به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرند تا تجارت شما موفقیت‌آمیز باشد. البته همه ما می‌دانیم که هزینه حفظ مشتری، بسیار کمتر از جذب مشتری جدید می‌باشد، چرا که بخش اعظم قیف فروش شما توسط مشتریان کنونی‌تان طی شده است، ولی باید بدانید که شما به جذب مشتری جدید نیز برای رشد بیزنس خود، نیاز دارید؛ پس این هزینه اجتناب ناپذیر است.


بنابراین، یکی از اولویت‌های بخش فروش و بازاریابی در هر بیزنسی، جذب مشتری جدید می‌باشد چرا که بدون جذب مشتریان جدید، بقای یک کسب و کار به خطر می‌افتد.


ولی چطور می‌توان انرژی و هزینه‌ای که برای جذب مشتریان جدید در یک کسب و کار صرف می‌شود را کاهش داد؟


با استفاده از استراتژی های جذب مشتری با نرم افزار crm !


در ادامه برخی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که از آن‌ها می‌توانید برای جذب مشتری و حفظ مشتری استفاده کنید را شرح می‌دهیم؛ همچنین پس از آن توضیح می‌دهیم که شما چگونه می‌توانید از سیستم‌های CRM برای بهینه سازی این جریان و کاهش هزینه‌های جذب مشتری جدید، استفاده کنید.


مهم‌ترین روش های جذب مشتری


21


مهم‌ترین روش های جذب و حفظ مشتری، معمولاً روش های بسیار رایج در میان کسب و کارها هستند؛ برای مثال می‌توان به روش های بازاریابی تلفنی و یا بازاریابی ایمیلی اشاره کرد.


در حقیقت، شما باید از انواع تکنیک‌ها و استراتژی های مارکتینگ که با جنس بیزنس و محصول یا خدمات شما سازگار است برای جذب مشتری جدید استفاده کنید.


در ادامه برخی از رایج‌ترین استراتژی ها و روش های بازاریابی را برای جذب و حفظ مشتری جدید به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:


ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی


شما از ایمیل مارکتینگ می‌توانید برای حفظ مشتریان خود به خوبی استفاده کنید. برای مثال، شما می‌توانید ایمیل‌هایی را به صورت انبوه و در بازه‌های زمانی هفتگی و یا ماهانه برای مشتریان خود ارسال کنید و آن‌ها را از تغییرات، تخفیف‌ها، پیشنهادهای ویژه و موارد مشابه دیگر آگاه سازید. همین موارد می‌تواند به شما کمک کند تا مشتریانی که یک بار از شما خرید کرده‌اند، برای بار دوم نیز بر روی دکمه خرید کلیک کنند و با هزینه کم‌تر، همان مبلغ آورده را برای کسب و کار شما به همراه داشته باشند. البته نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که معمولاً از ایمیل مارکتینگ نمی‌توانید برای جذب مشتری استفاده کنید؛ در حقیقت این طور به نظر می‌رسد که استفاده از روش های بازاریابی ایمیلی برای جذب مشتریان جدید منطقی نمی‌باشد چرا که به دلایل مختلف، توجه مخاطبان شما به ایمیل‌های تبلیغاتی، بسیار کم است و در صورتی که فرد، مشتری شما نباشد و نام شما را نشناسد، احتمال آن بسیار پایین است که بخواهد به ایمیل ارسال شده از طرف شما واکنشی نشان دهد. در بیشتر مواقع نیز ممکن است حتی ایمیل‌های تبلیغاتی که ارسال می‌کنید، وارد بخش اسپم شوند و هیچگاه توسط مخاطب مورد نظر شما، دیده نشوند. پس هزینه بی جا نکنید و از تکنیک‌های ایمیل مارکتینگ، برای حفظ مشتری که نام شما را می‌شناسد و حداقل یک بار قبلا از شما خرید کرده است، استفاده کنید.

روز اول جشنواره فیلم شهر با اکران فیلم سینمایی «پروا»
هم اکنون بخوانید


بازاریابی تلفنی (تله مارکتینگ)


شاید برای شما کمی عجیب باشد که هنوز نام بازاریابی تلفنی را در بین روش های رایج برای جذب مشتری جدید می‌بینید ولی به شکل عجیبی! این روش هنوز هم کاربرد دارد و هنوز هم کسب و کارهای بسیاری از این روش، جواب گرفته‌اند و نتایج مثبتی را در جذب مشتری توانسته‌اند کسب کنند.


نکته‌ای که در مورد این روش وجود دارد این است که اگر کسب و کار شما B2B است، بازاریابان شما می‌توانند به صورت مستقیم با تصمیم گیرندگان شرکت‌های مخاطب و مشتری شما تماس گرفته و محصول و یا خدمات ویژه کسب و کار شما را برای آن‌ها توضیح دهند.


دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی


جذب مشتری اینترنتی نیازمند راهکارهای اینترنتی و آنلاین است. اگر شما بتوانید تبلیغاتی گیرا در فضا آنلاین منتشر کنید (در کانال‌های مختلف همچون شبکه‌های اجتماعی، بلاگ، تبلیغات بنری، پری رول و موارد مشابه دیگر) و آگاهی از برند نسبتاً خوبی را در ذهن مخاطبان هدف خود ایجاد کنید، بیش از پیش به سمت موفقیت گام برداشته‌اید. در نظر داشته باشید که اگر تبلیغات شما به اندازه کافی خوب باشد و در کانال درستی که مخاطبان هدف شما در آن وجود دارند، این تبلیغات نشر پیدا کنند، مخاطبان در مورد برند شما کنجکاو می‌شوند؛ به هر حال، وعده رفع یک چالش یا مشکل در تبلیغات شما به آن‌ها داده شده است و آن‌ها نیز در مورد برند و کسب و کار شما، شروع به جستجو و کسب اطلاعات می‌کنند؛ به این صورت، شما می‌توانید مشتریان جدید را وارد قیف فروش خود کرده و آن‌ها را در مسیر سفر مشتری، رو به جلو حرکت دهید تا در نهایت، این حرکت به فروش منجر شود.


بازاریابی وابسته (همکاری در فروش)


احتمالاً با این تکنیک بازاریابی، از طریق سیستم بازاریابی وابسته ecommerceهای بزرگ، مانند آمازون، آشنایی دارید. در این نوع بازاریابی، شما به کاربرانی که تمایل دارند محصولات شما را به مشتریان جدید بفروشند، خدماتی را ارائه می‌دهید تا بتوانند به راحتی، محصولات شما را به مشتریان جدید معرفی کرده و نسبت به فروش آن‌ها نیز اقدام کنند. در این روش، شما بدون صرف کردن هزینه برای بازاریابی، یک سری نماینده فروش در اختیار دارید که محصولات شما را به فروش می‌رسانند و از طریق آن، به صورت درصدی کسب درآمد می‌کنند.


نکته‌ای که باید در این روش به آن توجه داشته باشید این است که همیشه باید بتوانید محصولات جدید و مطابق با نیازهای جدید بازار را ارائه دهید چرا که این نمایندگان فروش شما، در صورتیکه متوجه شوند یک تولید کننده دیگر محصولات بهتری را به بازار ارائه می‌دهد که شانس فروش بیشتری از محصول شما دارد، کسب و کار شما را کنار گذاشته و برای رقیبتان شروع به کار می‌کنند.


بازاریابی توصیه‌ای


پس از بررسی رایج‌ترین روش های موجود برای جذب مشتری جدید، لازم است شما را با بهترین و تأثیرگذارترین روش بازاریابی در جهان، آشنا کنیم:


بازاریابی توصیه‌ای نوعی از بازاریابی است که شما کنترلی بر روی آن ندارید و مشتریان شما، در صورتی که محصول یا خدمات شما بسیار رضایت بخش باشد و تجربه خوبی از استفاده از برند شما داشته باشند، آن را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند و سبب می‌شوند تا مشتریان جدید، به سمت خرید از برند شما گام بردارند. کافی است در نظر داشته باشید که اکثر ما، در طول روز در معرض هزاران تبلیغ در رسانه‌های مختلف (آنلاین و آفلاین) قرار می‌گیریم و دیگر نسبت به تبلیغات، بی توجه شده‌ایم. در صورتی که یک تبلیغ نیز آن‌قدر خوب باشد تا بتواند توجه ما را جلب کند، اعتماد به برندی که این تبلیغ را ارائه داده است، سخت می‌باشد. ولی زمانی که از طرف یک دوست و یا یکی از نزدیکانمان، توصیه‌ای به ما می‌شود که از یک محصول، خدمات و یا برندی خاص استفاده کنیم، اعتماد ما بسیار راحت‌تر نسبت به آن محصول، خدمات و یا برند جلب می‌شود و متقاعد می‌شویم که این برند، ارزش آن را دارد که دوستمان آن را به ما معرفی کرده است.

۲۳۵ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه شد
هم اکنون بخوانید


این روش تأثیرگذارترین و بهترین روش برای بازاریابی محسوب می‌شود که اتفاقاً برای رسیدن به این هدف، باید بتوانید روابط بسیار نزدیکی با مشتریان خود داشته باشید.


به بیانی دیگر، مشتریان شما باید به مشتری وفادار و یا طرفدار برند شما تبدیل شده باشند تا بازاریابی توصیه‌ای اتفاق بیفتد.


برای آن که بتوانید ارتباط بهینه و تنگاتنگی را با مشتریان خود بسازید، حتماً باید از نرم افزار CRM و استراتژی های بازگشت مشتری و مدیریت ارتباطات با مشتری استفاده کنید.


همان طور که گفتیم، بازاریابی توصیه‌ای، کنترلی به برند و کسب و کار شما نمی‌دهد و در این نوع بازاریابی، ویترین برند شما مشتری شماست که آن را به افراد دیگر، توصیه می‌کند؛ پس باید بر روی استراتژی های حفظ مشتری و مدیریت ارتباط با مشتریان، تمرکز زیادی داشته باشید و به بهترین شکل بتوانید این ارتباط را بهینه سازی کنید.


استفاده از CRM برای بهینه سازی بازاریابی و حفظ و جذب مشتری


22


تمامی راه‌ها و تکنیک‌هایی که در بالا به شما معرفی کردیم و تمامی تکنیک‌های دیگری که در حوزه بازاریابی و فروش وجود دارد، با استفاده از نرم افزار CRM است که می‌تواند به حد کمال خود برسد و بیشترین بازدهی را برای کسب و کار شما داشته باشد.


به همین ترتیب، مهم است که برای کسب و کار خود، چه نوع سیستم سی آر امی را انتخاب می‌کنید.


برای آن که بتوانید بهترین بازدهی و عملکرد را در سازمان خود در تمامی بخش‌ها داشته باشید، لازم است نرم افزار CRM مناسب نیازهای کسب و کار خود را تهیه کنید.


سیستم‌های سی آر ام، علاوه بر این که به حفظ مشتریان کنونی شما کمک می‌کند، اطلاعات با ارزشی را می‌تواند در اختیار شما قرار دهد که از آن‌ها برای طراحی استراتژی های جذب مشتری جدید نیز می‌توانید استفاده کنید. برای مثال، بازاریابی توصیه‌ای را در نظر داشته باشید؛ چطور می‌خواهید ارتباطات برند با مشتریان را بدون استفاده از نرم افزار CRM بهینه سازی کنید؟ نرم افزار سی آر ام به شما دادهایی را از مشتریان ارائه می‌دهد که از آن‌ها می‌توانید برای تکنیک‌های Customer Retention استفاده کنید. همچنین از این داده‌ها می‌توانید برای طراحی استراتژی ریتارگتینگ نیز استفاده کنید که هزینه‌های جذب و حفظ مشتری را برای برند شما به حداقل می‌رساند.


انواع نرم افزار سی آر ام در بازار وجود دارد که هر کدام، ویژگی‌های خاص خود را دارند. مطمئن شوید قبل از آن که یک نرم افزار سی آر ام را تهیه کنید، اطلاعات لازم را درباره نرم افزارهای سی آر ام به دست آورید تا بتوانید بهترین سی آر ام را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.


شرکت سامانه های مدیریت از برترین ارائه دهندگان نرم افزار crm در ایران می‌باشد، برای اطلاعات بیشتر به وبسایت سامانه های مدیریت مراجعه نمایید.


سخن پایانی


در این مقاله، روش های جذب مشتری و حفظ مشتری را برای شما عزیزان توضیح دادیم و پس از آن نیز، تأثیر سیستم‌های سی آر ام را بر این روش ها و راهکارهای اساسی بازاریابی و فروش، توضیح دادیم.


امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید و کاربردی واقع شده باشد و توانسته باشید اطلاعات خوبی را برای هدایت بهتر کسب و کار خود به دست آورید.


اگر در خصوص روش های جذب و حفظ مشتری و یا جذب مشتری با crm نکته‌ای وجود دارد که در این مقاله از ذکر آن غافل شده‌ایم، خوشحال می‌شویم تا آن را در قسمت نظرات زیر همین مقاله با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − نوزده =

دکمه بازگشت به بالا