روایتی متفاوت از سفر وزیر ارتباطات به روسیه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ چندروزی از سفر وزیر ارتباطات و هیأت اقتصادی همراه به کشور روسیه می‌گذرد اما هنوز تب گفتگو دربارۀ دستاوردهای آن در میان فعالان زیست بوم اقتصاد دیجیتال کشور سرد نشده است، هرکس از منظر خودش به بیان تحلیلی از این سفر می‌پردازد اما باید اذعان کرد که هیچ کس بهتر از حاضران در این سفر و فعالان زیست بوم فناوری ایران نمی‌تواند که دربارۀ دستاوردهای این سفر صحبت کند.

ایران و روسیه

مهدی انجیدینی مدیرعامل پیام‌رسان گپ روز چهارشنبه دربارۀ دستاوردهای این سفر در کانال شخصیش در پیام‌رسان ایرانی گپ نوشت؛

«وزارت ارتباطات با برنامه ریزی سفر روسیه با رویکرد گسترش صادرات فناوری و محصولات دانش‌بنیان ایرانی اقدام ارزشمندی انجام داد.
نکته بسیار مهم در این سفر، فرصت‌شناسی و انتخاب درست بازار هدف بود. روسیه یک بازار بسیار بزرگ با حدود ۳۰۰ میلیارد یورو واردات، در بهترین زمان، که آنها به دلیل تحریم آمادگی لازم برای پذیرش محصولات و تامین‌کنندگان جدید، را دارند.

شاید اگر سه سال پیش همین هیئت تجاری به روسیه سفر می‌کرد، ده درصد این میزان توفیق در عقد قرارداد و تفاهم‌نامه را کسب نمی‌کردند. اما شناخت خوب وزارت ارتباطات از شرایط تحریم روسیه و نیاز مبرم آنها به تامین‌کنندگان جدیدی که بتوانند خلاء رفتن تامین‌کنندگان آمریکایی و اروپایی را پر کنند، نکته طلایی این سفر بود.
قبل از سفر وزارت ارتباطات در جلسات مختلف با شرکت‌ها، ظرفیت‌های موجود در کشور برای عرضه در این سفر را بررسی کرد و لیستی از شرکت‌های منتخب که آمادگی صادرات فناوری، خدمت یا محصول به روسیه آماده شد.
وزارت ارتباطات با کمک سفارت ایران در روسیه و وزارت ارتباطات روسیه، هماهنگی برای جلسات B2B بین شرکت‌ها و ایجاد فرصت مناسب برای دسترسی سریع به مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ روسیه را برنامه ریزی کردند، که تمامی این جلسات به شکل خوبی اجرا شد.
در این سفر شرکت‌های ایرانی در کنار برگزاری جلسات تجاری، از بسیاری از زیرساخت‌های IT و ICT روسیه دیدن کردند که انجام این هماهنگی اون هم در کشور روسیه با اون همه فضای امنیتی و حساسیت به نظرم کار بزرگی بود.

آلایندگی فاضلاب‌های صنعتی و خانگی کاهش یافت
هم اکنون بخوانید

در این سفر تقریبا تمام شرکت‌هایی خصوصی که حضور داشتند توانستند قرارداد و یا تفاهم‌نامه‌هایی را برای شروع صادرات به روسیه با شرکت‌ها و مجموع‌های روس امضا کنند و این حاصل انتخاب زمان درست برای یک بازار مستعد توسط وزارت ارتباطات بود.

اما اما اما !!

اینکه برخی رسانه‌های داخلی و خارجی، این همه زحمت و دستاورد ارزشمند وزارت ارتباطات را به خاطر یک عکس به حاشیه می برند، واقعا بی‌انصافی است.
اینکه برخی رسانه‌ها همسو با رسانه‌های معاند، این سفر را به صیانت و فیلترینگ ربط می‌دهند، تا دستاوردهای صادراتی جوانان نخبگان و متخصصین این کشور را پشت حاشیه‌سازی‌ها مخفی کنند، واقعا جای تعجب و تاسف دارد!
این افراد ظاهرا با ایجاد فرصت‌های صادرات تولیدات دانش بنیان ایرانی مشکل دارند و به هر بهانه‌ای، به دنبال تضعیف این اقدام شایسته هستند.

از طرف خودم و همه شرکت‌هایی که در این سفر حضور داشتند از آقای دکتر زارع پور و تیم برنامه ریزی و اجرای این سفر، تشکر می‌کنم که فرصت ارزشمندی برای توسعه بین المللی محصولات دانش‌بنیان ایرانی فراهم کردند.
ان‌شالله این اقدامات بین المللی ادامه داشته باشد و بتوانیم شاهد عرضه محصولات دانش‌بنیان ایرانی در سایر کشورها نیز باشیم».

ایران و روسیه

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا