مروری بر صفر شدن منابع مالی فدراسیون فوتبال در فیفا/ تاج «ساکت» ماند!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، پس از دورانی که کارلوس کی‌روش در تیم ملی داشت، صحبت‌های مختلفی از سوی مدیرانی که در دوران این مربی در فدراسیون فوتبال حضور داشتند، مطرح شد. از جمله صحبت‌های علی کفاشیان که می‌گفت یکی از ترفندهای آنها برای گرفتن بودجه و کمک مالی از وزارت ورزش و جوانان، مصاحبه‌های تند این مربی بوده است. همچنین گاهی ملی‌پوشان نیز به این جمع اضافه می‌شدند تا با اعتراض‌های خود فشار را برای کمک‌های دولتی بیشتر کنند، اما یکی از این مصاحبه‌ها شروع ماجرایی عجیب در فدراسیون فوتبال بود.

پیش از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات، مسعود شجاعی به‌عنوان کاپیتان تیم ملی نسبت به عدم حمایت فدراسیون فوتبال اعتراض کرد و با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون دلار از دو صعود پیاپی تیم ملی به جام جهانی نصیب فوتبال ایران شده و این پاداش‌ها در کجا هزینه شده است؟ این سؤال، کلید یک افشاگری بزرگ در فدراسیون فوتبالی بود که مهدی تاج ریاستش را به عهده داشت. در آن زمان خبرگزاری تسنیم به تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۷ در گزارشی با عنوان «پاداش‌‌ صعود تیم ملی فوتبال به جام‌های جهانی چه شده است؟» به سراغ این پرونده جنجالی رفت و برای پاسخ روشن سراغ علی سلیمانی، خزانه‌دار وقت فدراسیون فوتبال هم رفت. با این حال، پاسخ‌های ضد و نقیض خزانه‌دار وقت فدراسیون فوتبال بیشتر از شفاف کردن مسائل مالی، ابهامات را بیشتر کرد تا این وضعیت ادامه پیدا کند.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم درباره مطالبات مالی فدراسیون فوتبال از فیفا ادامه داشت و در این بین ادعای مدیران فدراسیون فوتبال از جمله مهدی تاج مبنی بر داشتن بودجه ۱۰ میلیون دلاری در فیفا، ابهامات و صحبت‌های ضد و نقیض را بیشتر می‌کرد. جایی که در نهایت این پیگیری‌های از فیفا ادامه پیدا کرد تا در مکاتبه میان خبرنگار تسنیم و فدراسیون جهانی فوتبال مشخص شد که صحبت از حساب ۱۰ میلیون دلاری فدراسیون فوتبال نزد فیفا، مانور رسانه‌ای است. گزارش این ماجرا با جزئیات حساب مالی فدراسیون فوتبال نزد فیفا  با عنوان «شفاف‌سازی درباره رقم دقیق طلب فدراسیون فوتبال ایران» به تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در خبرگزاری تسنیم منتشر شد تا از این تاریخ به بعد، فدراسیونی‌ها شیوه دیگری را به کار بگیرند.

دیدار دوستانه پیکان با ملوان و هوادار
هم اکنون بخوانید

جالب اینجاست دقیقاً در همان روز ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ که افشاگری تسنیم درباره حساب مالی ایران نزد فیفا صورت گرفت، علی سلیمانی خزانه‌دار وقت فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با سایت رسمی این فدراسیون اعلام کرد: «با توجه به اینکه محل هزینه‌های جام‌ جهانی خود فیفا بوده و از حساب فدراسیون کسر شده است، برهمین اساس هزینه‌های پاداش جام جهانی کاملاً شفاف در حساب فی‌مابین فدراسیون فوتبال ایران و فیفا قابل رؤیت است که در نشست خبری که در روزهای آینده از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال اطلاع‌رسانی خواهد شد، تمام جزئیات و مواردی که در صورت وجود ابهام باقی مانده باشد به آن خواهم پرداخت». (لینک مصاحبه) خزانه‌دار فدراسیونِ تحت فرمان مهدی تاج در شرایطی که اعلام کرد در روزهای آینده برای شفاف‌سازی نشست خبری برگزار خواهد کرد، این نشست خبری هیچگاه برگزار نشد.

در کنار این ماجراها سلیمانی یکی از افراد مرتبط با پرونده ننگین مارک ویلموتس بود، فردی که به‌عنوان خزانه‌دار فدراسیون فوتبال، به همراه بهروز زنجانی و از معتمدین مهدی تاج راهی ترکیه شدند تا پول مارک ویلموتس را پرداخت کنند. این فرد اخیراً از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال محروم شد که این محرومیت به دلیل تخلفات مالی صورت گرفته در فدراسیون فوتبال بوده است.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) , فدراسیون فوتبال , مهدی تاج ,

با این حال، مهدی تاج هم به‌عنوان رئیس وقت فدراسیون فوتبال همیشه در قبال صفر شدن پول‌های فوتبال ایران در فیفا ساکت بود و از ادعای خود مبنی بر داشتن ۱۰ میلیون دلار در حساب فی‌مابین با فیفا عقب‌نشینی نکرد. هرچند افشاگری‌ها به پایان نرسید تا خبرگزاری تسنیم بار دیگر به تاریخ ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ با انتشار اسناد مالی فدراسیون فوتبال نزد فیفا همه چیز را به صورت شفاف مشخص کند. در گزارشی که با عنوان «فیفا دست فدراسیون فوتبال و کی‌روش را رو کرد/ یک چهارم پاداش جام‌ جهانی در جیب کارلوس و رفقا به خلاف قرارداد» بررسی دقیقی از آنچه بر سر پاداش فوتبال ایران آمده، انجام داد، جایی که مشخص شد مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال پاداش ۱۰ درصدی کارلوس کی‌روش را دو برابر کرده است که این سند نیز از سوی تسنیم منتشر شد.

در وضعیت فعلی کشور نیاز جدی به پنجه‌های کارآمد است
هم اکنون بخوانید

دو برابر شدن پاداش سرمربی وقت فدراسیون فوتبال در شرایطی صورت گرفت که به نظر می‌رسید یک تخلف محرز از سوی رئیس فدراسیون فوتبال صورت گرفته است، چرا که علی کفاشیان نایب رئیس وقت و عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای صراحتاً اعلام کرد «پاداش کی‌روش ۱۰ درصد بود و در جریان پرداخت ۲۰ درصدی آن نبودم» اما مهدی تاج باز هم مقابل این ماجرا ساکت ماند تا از پاسخ روشن درباره صفر شدن پول‌های ایران در فیفا، طفره برود.

این مروری کوتاه و مختصر بود از صفر شدن منابع مالی فدراسیون فوتبال در فیفا که در زمان ریاست مهدی تاج صورت گرفت، رئیس فدراسیونی که پس از ماجرای قرارداد مارک ویلموتس ناراحتی قلبی پیدا کرد و از ریاست استعفا داد تا پاسخگوی سنگین‌ترین پرونده تاریخ فوتبال ایران نباشد. حالا پس از نزدیک به سه سال از استعفای مهدی تاج، او بار دیگر ناراحتی قلبی‌اش را فراموش کرده است و می‌خواهد به فدراسیون فوتبال بازگردد. آنهم در شرایطی که هنوز رأی نهایی پرونده مارک ویلموتس اعلام نشده است و همه منتظر اعلام رأی نهایی این قرارداد ننگین از سوی دادگاه حکمیت ورزش (CAS) هستند.

جالب اینجاست، اکنون پس از چهار سال از صفر شدن پول‌های ایران نزد فیفا با احتساب کمک‌های فدراسیون جهانی فوتبال، برنامه فیفا فوروارد و البته پاداش صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، نزدیک به ۲۰ میلیون دلار پول ایران نزد فیفاست. آیا قرار است باز هم با حضور افرادی که سرمایه مالی فوتبال ایران را صفر کردند، با ساختن پرونده ویلموتس فدراسیون فوتبال را از موجودی فعلی‌اش هم بدهکار کردند و مشکلات دیگری که ایجاد شده، باز هم منابع مالی ایران در فیفا صفر شود؟

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − سه =

دکمه بازگشت به بالا