مایکروسافت فروش برنامه‌های منبع‌باز را در فروشگاه ویندوز متوقف می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا به نقل از  مرکز روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، مایکروسافت سیاست‌های جدید فروشگاه خود را از ۱۶ جولای ۲۰۲۲ اجرا خواهد کرد. رافائل ریورا، مهندس و عضو شناخته‌شده‌ی جامعه‌ی ویندوز، توییت‌هایی درباره‌ی برخی تغییرات در فروشگاه مایکروسافت منتشر کرده است که یکی از این تغییرات مهم، ممنوع‌شدن فروش برنامه‌های منبع‌باز است. این تغییر با انتقاد جامعه‌ی توسعه‌دهندگان مواجه شده است.
دو نمونه از تغییرات مهم در سیاست‌های فروشگاه مایکروسافت عبارت‌اند از:
توسعه‌دهندگان باید از همه‌ی قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های نظارتی اجرایی ازجمله قوانین محدودیت و دستورالعمل‌های کمیسیون تجارت فدرال درباره‌ی قیمت‌گذاری فریبنده پیروی کنند.
سعی نکنید از نرم‌افزار منبع‌باز یا سایر برنامه‌های رایگان دردسترس سود ببرید. همچنین، برای ارائه‌ی ویژگی‌ها و عملکردها در محصول خود، نباید قیمت غیرمنطقی تعیین کنید.
این احتمال وجود دارد که تغییر دوم برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ی آن دسته از افرادی در نظر گرفته شده باشد که سعی می‌کنند از کارهای دیگران سود ببرند. قراردادن نرم‌افزارهای متن‌بازی در فروشگاه مایکروسافت که افراد خودشان آن را توسعه نداده‌اند، امری رایج است. این‌ دسته از افراد به‌عنوان کپی‌کار شناخته می‌شوند و سعی می‌کنند از روش‌های غیرصادقانه کسب درآمد کنند.
دسته‌ی دیگری از برنامه‌های منبع‌باز و رایگان وجود دارند که در فروشگاه مایکروسافت منتشر می‌شوند. توسعه‌دهندگان گاهی اوقات تصمیم می‌گیرند با هدف شناسایی بهتر و سهولت دسترسی، اپلیکیشن متن‌باز خود را در این فروشگاه ارائه دهند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به Paint.NET و Krita اشاره کرد.
توضیحات صفحه‌ی برنامه‌ی Paint.NET در فروشگاه مایکروسافت به این موضوع اشاره می‌کند که اگر این نرم‌افزار را از فروشگاه ویندوز بخرید، مستقیماً از توسعه‌دهندگان آن پشتیبانی کرده‌اید.
تغییرات مایکروسافت در فروشگاه این شرکت باعث مطرح‌شدن انتقادهای جامعه‌ی توسعه‌دهندگان ازجمله بارنز، مدیر ارشد مهندسی در انجمن DevOps و SUSE Hayden Barnes، شده است. وی از مفهوم کلی این تغییرات استقبال کرده؛ اما درباره‌ی پیامد‌های ناخواسته‌ای هشدار داده است که با اجرای این سیاست‌ها به‌وجود خواهد‌ آمد. بارنز اظهار کرد:معتقدم تغییرات پیشنهادی در خط‌مشی فروشگاه مایکروسافت درباره‌ی برنامه‌های منبع‌باز برای جلوگیری از کپی‌برداری از این نوع نرم‌افزارها و فروش آن‌ها با قیمت‌های نامعقول تصمیم درستی است. انتشار این نوع برنامه به فروشگاه آسیب می‌رساند و از حذف آن‌ها حمایت می‌کنم.
مایکروسافت در اکوسیستم‌های متن‌باز عملکرد خوبی دارد و سیاست‌های فروشگاه این شرکت درمقایسه‌با اپ‌استور اپل و فروشگاه گوگل‌پلی، برای توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان بسیار بهتر است.
بااین‌حال، از مایکروسافت درخواست می‌کنم سیاست‌های پیشنهادی خود را بازبینی کند؛ زیرا برنامه‌های متن‌باز قانونی را نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد داد که سازندگانشان آن‌ها را رسماً منتشر کرده‌اند. درآمد حاصل از فروش برنامه‌های منبع‌باز در فروشگاه از توسعه‌دهندگان مستقل برنامه‌های کاربردی و پروژه‌های منبع‌باز پشتیبانی می‌کند.
بارنز هشدار داد که تغییر خط‌مشی می‌تواند توسعه‌دهندگان را به خروج از فروشگاه مایکروسافت نیز وادار کند. چندین پروژه‌ی منبع‌باز با انتشار برنامه‌های خود در فروشگاه مایکروسافت، کسب درآمد کرده‌اند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به Krita و WinSCP اشاره کرد.جورجیو ساردو، مدیرکل برنامه‌ها و شرکا و فروشگاه مایکروسافت، درباره‌ی تغییرات جدید در خط‌مشی‌های این پلتفرم گفته است:قصد داریم از توسعه‌دهندگان برنامه‌های متن‌باز حمایت کنیم. درواقع، برنامه‌های متن‌باز بسیاری در فروشگاه ارائه شده‌اند و هدف از تغییر در سیاست‌ها، محافظت از مشتریان دربرابر اپلیکیشن‌های گمراه‌کننده است.

کشف بیش از نیم تن برنج تقلبی در «ری»
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + پنج =

دکمه بازگشت به بالا