مهمانی یک روزه در دیار مینودری

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، نخستین برنامۀ این بازدید یک روزه، برگزاری جلسه در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با مدیران دستگاه‌های استانی و فعالان صنعت بازی‌های رایانه‌ای بود، دکتر محمدصادق افراسیابی سرپرست معاونت نظارت و عضو هیأت مدیرۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ابتدای این نشست عنوان کرد: پیش از هرچیز گزارشی از وضعیت فعلی کشور در حوزۀ بازی‌های ویدئویی ارائه می‌کنیم تا بیش از پیش به اهمیت این حوزه پی‌ببرید و این موضوع در اولویت شما برای فعالیت در استان قرار بگیرد.

وی افزود: بر اساس مصوبۀ هیأت مدیرۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بنا داریم تا طی سال جاری بار دیگر یک پیمایش ملی دربارۀ وضعیت این صنعت در کشور انجام دهیم. سنت بر این بوده که پیمایش‌های ملی هر دوسال یکبار انجام شود. آخرین بررسی میدانی بنیاد از وضعیت بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۹‌ انجام شد که این گزارش وضعیت مصرف بازی را در سال ۹۸ مورد توجه قرار داده است، پیمایش انجام شده اطلاعات مهمی را در اختیار سیاست‌گذاران این حوزه قرار داد که برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر اساس آمار مندرج در این پیمایش در سال ۹۸ ، ایران بیش از ۳۳ میلیون مصرف‌کنندۀ مستقیم بازی‌های رایانه‌ای (گیمر) با میانگین سنی ۲۲ سال وجود داشته که هریک به طور متوسط ۹۳ دقیقه در طول روز از محصولات مختلف صنعت بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کردند، البته این آمار همانطور که گفتم به سال ۹۸ بر می‌گردد و ارزیابی‌های میدانی حاکی از این است که امروز دستکم باید حدود ۴۱ میلیون نفر بازیکن داشته باشیم، موضوعی که اهمیت صنعت بازی‌های رایانه‌ای در دنیای امروز نشان می‌دهد، نکتۀ جالبی میان رتبه بندی ۱۵ بازی‌ برتر ایران در آن دوره وجود دارد، در این رده‌بندی ۴ بازی ایرانی وجود دارد.

سرپرست معاونت نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تأکید کرد: نظام رده‌بندی یکی از موضوعاتی است که ما تأکید داریم، باید دربارۀ بازی‌های ویدئویی و موبایلی انجام شود، بازی‌های ویژۀ بزرگسالان به هیچ وجه نباید در اختیار کودکان قرار بگیرد؛ چرا که هر سنی ویژگی های خاص خود را دارد، البته این مسئله باید توسط تمام چرخۀ صنعت اعم از تولید کننده، دستگاه‌ها، توزیع کننده‌های مجازی و حقیقی رعایت شود. 

افراسیابی در ادامه عنوان کرد: آمارها حکایت از هزینۀ بیش از ۲۹۰ میلیارد تومانی ایرانی در سال ۹۸، برای بازی‌های موبایلی دارد که ۸۰ میلیارد تومان از این مبلغ به بازی‌های ایرانی اختصاص داشته است! البته رقم کل گردش مالی بازی‌های ویدیویی در آن مقطع ۴۳۰۰ میلیارد تومان بود، متاسفانه علیرغم این هزینه‌های سنگین که سایر نقش آفرینان زیست‌بوم انجام می‌دهند، ساختار اجرایی کشور بودجۀ مناسبی برای این حوزه اختصاص نداده است که امیدواریم در دولت مردمی این رویه نیز تغییر کند.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: استفاده از ظرفیت تمدن سازی‌ بازی‌های رایانه‌ای یکی از اهداف بلند بنیاد برای بازی‌های رایانه‌ای است، مسئله‌ای که متأسفانه به اندازۀ کافی در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود. در همین راستا بود که بنیاد به نهادهایی مانند آموزش و پرورش پیشنهاد داد که ظرفیت‌های بازی‌های رایانه‌ای را برای درس تاریخ به کار بگیرد.

بازی های رایانه ای

کاوۀ نجفی از فعالان صنعت بازی‌سازی استان قزوین در ادامه این جلسه عنوان کرد: شرکت ما بر اساس آمار همیشه جزوء چند بازی‌ساز برتر ایران بوده است، حتی ما بازی ساختیم که امروز بین ده بازی برتر دنیا قرار دارد و همکاران بین‌المللی داریم اما متاسفانه به اندازه‌ای که انتظار داشتیم تاکنون حمایت نشدیم، ما به عنوان یک فعال میدانی این صنعت انتظار داریم که مساعدت‌های عملیاتی از صنعت بازی ببینیم.

وی افزود: دور بودن از پایتخت چالش‌هایی برای ما به دنبال داشت، این امکان برای دستگاه‌های مسئول وجود دارد که بیشتر از صنعت بازی‌‌های ویدئویی حمایت کنیم که امیدواریم به زودی محقق شود، مشکلات دیگری هم برای ما وجود دارد از جمله سختگیری‌هایی که نسبت به مسائل مالیات و بیمه دربارۀ شرکت‌های بازی ساز وجود دارد.

این فعال صنعت بازی‌سازی تصریح کرد: اختلالات شبکه و کیفیتش دیگر مشکلی است که ما در صنعت بازی‌سازی با آن روبرو هستیم، متاسفانه اگر یک‌روز به سبب محدودیت‌های موجود از اتصال به شبکه باز بمانیم با چالش‌های بزرگی برای استمرار فعالیت در مقطع قطعی روبرو می‌شویم که امیدواریم حضور شما منجر به رفع این چالش شود. بنده برای توسعه صنعت بازی در قزوین تمایل دارم دوره‌های آموزشی مشترک با همکاری ما و دستگاه‌های مسئول استانی برگزار شود، معتقدم که قزوین این قابلیت را دارد که قطب بازی‌سازی کشور بدل شود، شاهد این ادعای بنده نیز درخواست‌های زیادی است که برای همکاری خارجی با شرکت ما انجام می‌شود، هرچند ما به دلیل سختگیری‌هایی که برای همکاری بین‌المللی داریم، در حال حاضر فقط یک همکار خارجی داریم، درخواست دیگر ما تسریع فرآیند تبدیل وضعیت استارتاپ‌هایی همچون ما به استارتاپ‌ دانش‌بنیان است تا بتوانیم از حمایت‌های قانونی موجود برای توسعۀ فعالیت خود استفاده کنیم.

ابراز تأسف رئیس هیأت مدیرۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تعطیلی آپارات گیم
هم اکنون بخوانید

محمدصادق جهانبخش، مربی سواد رسانه‌ای دیگر سخنران این برنامه بود که ابتدای سخنان خود عنوان کرد: متاسفانه سواد بازی به اندازۀ کافی در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود، مسئولین هم اغلب صرفاً به این صنعت به دید یک سرگرمی نگاه می‌کنند، طی سال‌های گذشته به طور معمول برای دغدغه‌های منطقی که وجود دارد، پاسخ مناسبی تقریر نکردیم، یعنی دغدغه‌های ما فقط در حد تبیین باقی مانده و بیشتر از این به آن توجه نشده است. امروز توجه کمی به این مسئله داریم که بچه‌های ما در حال اثر گرفتن از دنیای بازی‌های رایانه‌ای هستند و پاسخ دقیقی برای این سوال نداریم که بازی‌های رایانه‌ای به قانون جدید نیاز دارد یا چنین نیست، حتی نمی‌دانیم رفتار معقول ما در مواجهه چالش‌های این عرصه باید چطور باشد.

عقیلی نماینده سازمان بسیج در ادامه عنوان کرد: مجموعۀ ما آمادگی دارد به کمک دیگر ساختارها بیاید و حمایت کاملی از دیگر نهادهای فناور این حوزه مانند شرکت آقای نجفی انجام دهیم، این مجموعه تلاش دارد که برای ارتقای سواد رسانه‌ای و بازی هم نقش ماندگاری از خود بر جای بگذارند، تلاش ما همواره در فضای مجازی، حمایت از ترویج و ارتقاء سواد بازی بوده است، امیدوار هستیم با رویکرد جدیدی که در کشور وجود دارد با همراهی بخش خصوصی تحولی در کشور ایجاد شود.

بیات نمایندۀ علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامۀ این جلسه عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی ما ایجاد انگیزه برای نخبگان کشور جهت فعالیت در ایران و ممانعت از مهاجرت آن‌ها است. معتقدم ما در کشور به مبحث سواد رسانه‌ای و ارتقاء دانش مردم، باید بیش از دیگر راه‌های هدایت مصرف فرهنگی اهمیت بدهیم تا برای مثال خود آن‌ها بازی خوب انتخاب کنند، رده‌بندی سنی یکی از موضوعاتی است که باید برای مردم توضیح داده شود تا آن را درک کنند و پایبندش باشند.

آرزو سلخوری مدرس سواد رسانه‌ای دیگر مدعو این نشست بود که طی سخنان خود عنوان کرد: فکر می‌کنم باید اهمیت بیشتری به برخی موضوعات مانند سواد رسانه‌ای خانواده‌ها و کودکان بدهیم و سعی شود تا تعامل سازنده‌تری میان مدرسان سواد رسانه‌ای و تولیدکنندگان برخی محصولات فرهنگی مانند بازی‌های رایانه‌ای برقرار گردد.

صدقی نمایندۀ پارک علم و فناوری قزوین در این جلسه، طی اظهاراتی عنوان داشت؛ پارک علم و فناوری قزوین همگام با دیگر متولیان عرصۀ علم در کشور از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق شدند، سندی ویژه برای حمایت از صنایع خلاق مانند بازی‌های رایانه‌ای به تصویب برسانند. بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده در همین راستا، بنا داریم که مقدمات راه‌اندازی خانۀ خلاق سعدالسلطنه را در قزوین به زودی فراهیم آوریم.

رضا رسولی مدیر ساماندهی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز طی سخنانی عنوان کرد: امروز بازی‌های رایانه‌ای یک صنعت تعاملی در جهان هستند، استریم بازی‌ها در دنیای مجازی و ارتباط بازیکن‌ها با یکدیگر در بازی‌ها از جمله مصادیق صدق این گفته هستند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم نسبت به بازی که آن را برای مصرف خانوار ایرانی به بازار عرضه می‌کنند، بی‌تفاوت باشیم، حاکمیت دغدغۀ سبد مصرف کالاهای فرهنگی مردم را دارد، همین مسئله هم باعث شده تا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصمیم بگیرد که ضریب نفوذ آموزش‌های تخصصی خود را به فروشندگان خرد بازی و خانواده‌های آن‌ها برساند، آگاهی اهالی خانواده فروشندگان بازی از شغل پدر و همسر خانواده باعث می‌شود به نوعی نظارت درون خانوادگی آن‌ها را ترغیب کند تا بازی‌های سالم عرضه کنند.

آفتاب گرفتن خودروها در سواحل هلند
هم اکنون بخوانید

سرگرد انتظامی هنرخواه نیز در ادامه این جلسه، اظهار داشت: ادامۀ رهاشدگی فضای مدیریتی بازی‌های رایانه‌ای سبب می‌شود تا کشور در آینده با چالش‌های جدی‌تری روبرو شود از طرفی برای بهبود وضعیت فعلی باید دغدغه‌های فعالین این صنف مانند تولیدکنندگان بازی (بیمه، مالیات و …) را جدی بگیریم.

محمد صادق افراسیابی بعد از شنیدن نقطه‌نظرات برخی از حاضرین در ادامۀ صحبت‌های خود عنوان کرد: دربارۀ محدودیت‌های مرتبط با اینترنت بازی‌سازان تلاش خواهیم کرد تا مذاکراتی با مسئولین مرتبط انجام دهیم تا چنانچه امکان قانونی فراهم بود از ظرفیت‌هایی مشابه آنچه برای خبرنگاران استفاده شده است، جهت رفع مشکل تولیدکنندگان بازی رایانه‌ای استفاده کنیم همچنین برای رفع مشکل نقدینگی گروه‌های فعال این حوزه با بانک مهر تفاهم‌نامۀ مشترکی امضاء کردیم تا تسهیلات قرض الحسنه به تیم‌های بازی‌ساز ارائه شود از طرفی تلاش می‌کنیم تا  طی مذاکراتی با نهادهای فرهنگی مانند صدا و سیما به بازی‌سازها کمک شود تا محصولات خود را به صورت مستقیم ترویج کنند.

محمدصادق دهنادی مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه نشست، اظهار داشت: پیش از هرچیز ایام‌الله دهۀ فجر را تبریک عرض می‌کنم و خوشحالم که مهمان دیار مینودری هستیم، دربارۀ هدف سفرهای استانی باید عرض کنم که مهمترین اثر آن‌ها برقراری ارتباطات گسترده فردی و شناخت ظرفیت‌های کشور به تفکیک هر استان است که ما را برای سیاست‌گذاری کلان یاری خواهد کرد. دوستان در صحبت‌های خود به مسائل چالش برانگیز فعالیت در صنعت بازی سازی اشاره‌هایی کردند، باید عرض کنم که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال تلاش برای رفع بسیاری از آن‌ها است، مدیرعامل بنیاد نیز به اندازۀ توان خود پیگیر رفع چالش‌های موجود در صنعت بازی‌های رایانه‌ای هستند از جمله این تلاش‌ها باید به فعالیت بنیاد برای تسهیل موضوع امریه سربازی فعالین صنعت بازی اشاره کنم که ایشان مجدانه پیگیر آن هستند، پرداخت بخشی از حق‌السهم بیمۀ کارفرمایی کارگاه‌های بازی‌سازی نیز یکی دیگر از مسائلی مهمی است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه آن را پیگیری می‌کند تا بخشی از هزینۀ گروه‌های فعال در این صنعت کاهش پیدا کند، البته شرط ارائۀ همۀ این خدمات، ثبت نام گروه‌ها در پایگاه اینترنتی متمرکز همگرای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است.

وی افزود: فعالان عرصۀ سواد رسانه‌ای برای شناخت بیشتر بازی‌ها و رده‌بندی سنی آن‌ها این امکان را دارند که دو پایگاه اینترنتی «چه بازی» و «فهم بازی» را دنبال کنند.

مدیران بنیاد در ادامۀ بازدید یک روزۀ خود از دیار مینودری به پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین مراجعه کردند و بازدید کوتاهی از شرکت‌های فعال در این پارک داشتند، دکتر رحمانی مدیر مرکز شتابدهی این دانشگاه در خلال این بازدید در توضیحاتی دربارۀ فعالیت‌های علمی این مرکز، عنوان کرد: مرکز رشد دانشگاه آزاد ۲ شتاب‌دهندۀ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد که ایده‌ها را در بدو ورود پالایش می‌کنند به طور معمول اغلب این شرکت‌ها ۶ماه فرصت اولیه برای پیاده‌سازی آزمایشی ایدۀ خود را پیدا می‌کنند، بعد از آن اگر موفق شوند به مرحلۀ شش ماهۀ آزمایشی دوم می‌روند، استارتاپ‌ها در این مرحله هنوز به شرکت تبدیل نشده‌اند اما مراحل آماده‌سازی برای ورود به این بخش را طی می‌کنند، در نهایت شرکت‌هایی که این مرحله را نیز با موفقیت از سر بگذرانند به صورت شرکت ثبت می‌شوند و فعالیت نهایی خود را شروع می‌کنند، برنامۀ جدی دیگر ما راه‌اندازی کارخانۀ نوآوری در قزوین است.

بازی های رایانه ای

برنامۀ بعدازظهر مدیران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز بازدید از یک بازی‌سرای بزرگ در قزوین و استودیو بازی‌سازی سیمیا بود که بازی سرافرازان را تولید کرده بودند، مدیران بنیاد طی این بازدیدها به بررسی راهکارهای حمایت سازنده از فعال صنعت بازی در قزوین پرداختند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا