شکایت محیط‌زیست از پالایشگاه آبادان به دلیل انتشار کاتالیست زئولیت

رئیس محیط زیست آبادان با اشاره به انتشار کاتالیست زئولیت توسط واحد تولید بنزین پالایشگاه آبادان در دو روز گذشته از پیگیری قضایی این موضوع خبر داد.


«علی فتحی‌نیا» رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نشر پودر سفید کاتالیست زئولیت در اطراف پالایشگاه آبادان اظهار کرد: این کاتالیست ماده کاتالیزوری است که برای تسهیل واکنش‌های جداسازی هیدروکربن‌های سنگین و درشت و شکستن آنها و تبدیل آنها به هیدروکربن‌های سبک به کار می‌رود.


وی افزود: این ماده اگرچه تنها کاتالیزور بوده و در هیچ فرایند شیمیایی شرکت نکرده با هیچ ماده‌ای ترکیب نمی‌شود اما از نظر سازمان محیط زیست هر ماده‌ای که شرایط طبیعی آب و هوا را به هم بزند آلاینده محسوب شده و ممنوع است.


فتحی‌نیا درمورد دلایل نشر این پودر سفید گفت: روز دوشنبه ۲۷ تیرماه به دلیل اینکه دستگاه خنک کننده واحد تولید بنزین پالایشگاه آبادان دچار نشستی و شکستگی شده بود، کمپرسور یا همان برج به دلیل حرارت زیاد خاموش و از مدار خارج شد. در زمان راه‌اندازی این برج مقداری از ماده کاتالیستی که در اصطلاح به آن زئولیت گفته می‌شود در مسیر لوله‌های خروجی منتهی به فلر یا همان مشعل وجود داشته که همزمان با شروع و استارت کار از دودکش خارج می‌شود و تقریبا تا ۳۰۰ متری پالایشگاه در سطح معابر و منازل مردم می‌نشیند.


وی ادامه داد: در همان روز ما فرماندار و دادستان آبادان را در جریان قرار دادیم و کارشناسان محیط زیست نیز به محل اعزام شدند و ابلاغیه‌ای به پالایشگاه آبادان نیز داده شد تا ظرف ۲۴ ساعت به این موضوع رسیدگی کنند. خوشبختانه ساعت ۵ بعد از ظهر همان روز خروج کاتالیست کنترل و مهار شد و سازمان محیط زیست هم گزارشی را به مقامات غذایی تحویل داد.

تکذیب نقل قول منتسب به معاون حقوقی قوه قضائیه درخصوص حوادث اخیر کشور
هم اکنون بخوانید


او در ادامه با بیان اینکه محیط زیست پیگیر شکایت خود در رابطه با آلودگی ایجاد شده توسط پالایشگاه آبادان است، گفت: مسئولین پالایشگاه تعدادی خودرو را در همان روز برای شستشوی معابر و منازل ارسال و اقدام به پاکسازی کردند با این حال در هر صورت خروج این کاتالیست‌ها ممنوع بوده و این حق برای سازمان محیط زیست و مردم برای شکایت در رابطه با انتشار این مواد از پالایشگاه آبادان محفوظ است، به همین دلیل ما این کار را انجام داده و از این واحد صنعتی شکایت کرده‌ایم.


وی بیان کرد: ما پیش از این نیز از پالایشگاه آبادان برای موضوع آلودگی هوا شکایت کرده بودیم. در حال حاضر هم سازمان محیط زیست مصمم و پیگیر این موضوع از وزارت نفت است که پالایشگاه مشکل این واحد را هرچه زودتر رفع کند تا شاهد تکرار چنین موضوعاتی نباشیم.


فتحی نیا با تأکید بر اینکه حتی خروج ناچیز و کم این مواد هم غیر قانونی و ممنوع است، گفت: بر اساس قانون هوای پاک پالایشگاه آبادان موظف است که تا فیلتراسیون برای کنترل و پیشگیری از خروج ذرات را اعمال کند.


این مقام محیط زیستی در رابطه نتایج شکایات قبلی سازمان محیط زیست از پالایشگاه آبادان گفت: پیگیری‌ها موجب شد تا بخش‌های زیادی از آلودگی رفع شود اما هنوز تا رسیدن به استاندارد مورد نظر سازمان محیط زیست فاصله وجود داشته باشد.


وی یادآور شد: پالایشگاه نفت آبادان قدیمی ترین پالایشگاه نفت ایران و خاورمیانه است و از آنجایی که فن‌آوری‌آن قدیمی است مشکلاتی دارد و باید به فکر رفع این مشکلات باشند. در حال حاضر به فکر ساخت یک پالایشگاه جدیدی هستند اما به نظر ما تا این واحد جدید بخواهد به مرحله بهر‌ه‌برداری برسد آقایان باید برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدتی برای جلوگیری از خروج ذرات داشته باشند و نباید این واحدهای در حال فعالیت آلودگی داشته باشند.

هشدار آخوندی نسبت به تخریب چراغ خاموش اراضی زراعی و منابع طبیعی با طرح جدید مجلس
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

دکمه بازگشت به بالا