آمار بالای سکته مغزی در ایران/ سردرد شایع‌ترین بیماری مغز و اعصاب

رئیس بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران با بیان این موضوع که سکته مغزی جزو عوارض برجسته کووید است، گفت: ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد سکته مغزی از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، تا قبل از دوران کرونا، ثبت شده که تقریباً آمار بالایی است و قطعاً با شروع دوران کرونا، این آمار افزایش یافته است.


به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام انجمن بیماری‌های مغز و اعصاب ایران، محمدرضا قینی، رئیس بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، صبح امروز در نشست خبری این کنگره، با بیان این موضوع که سکته مغزی جزو عوارض برجسته کووید است و در کنگره امسال پیرامون کووید و سکته مغزی، بحث خواهد شد، گفت: پاندمی کرونا باعث شد افراد دچار سکته مغزی به مراکز درمانی مراجعه نکنند و همچنین، درمان را به تأخیر انداخت.


قینی افزود: ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد سکته مغزی از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور، تا قبل از دوران کرونا، ثبت شده که تقریباً آمار بالایی است و قطعاً با شروع دوران کرونا، این آمار افزایش یافته است.


وی در ارتباط با رابطه واکسن کرونا و بروز سکته مغزی، گفت: طرح این موضوع که واکسن با بروز سکته مغزی ارتباط دارد، باید با مستندات علمی و تحقیقات باشد و برای سکته مغزی و ارتباط آن با واکسن کرونا، چنین مستنداتی وجود ندارد.


رئیس کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی ایران با اشاره به ارتباط استرس و سکته مغزی، افزود: از نظر علمی، کسی که زمینه سکته مغزی را داشته باشد، ممکن است کم خوابی و استرس منجر به سکته مغزی شود و ثابت شده که ایست تنفسی خواب، یک علامت برای بروز سکته مغزی است.

بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به سرماخوردگی شدید، احتمالا آنفلوآنزا دارند
هم اکنون بخوانید


وی بهترین زمان درمان بیمار سکته مغزی را زیر ۳ ساعت دانست و اشاره کرد: مهمترین داروی اورژانسی این بیماران در بیمارستان‌های پذیرش کننده، موجود است و دارویی مثل آسپرین هم به راحتی در دسترس بیماران سکته مغزی قرار دارد.


در ادامه این متخصص مغز و اعصاب درباره بیماری پارکینسون اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع در بیماری پارکینسون، این است که مقداری دیر تشخیص داده می‌شود و متأسفانه در جهان، هیچ درمانی برای بازگشت پارکینسون وجود ندارد و در ایران، نوع خوش خیم آن را شاهد هستیم و درمان‌هایی که داریم، هم‌تراز درمان‌ها در جهان است.


به گزارش انجمن بیماری های مغز و اعصاب ایران، در ادامه این نشست خبری، دکتر علی اصغر اخوت متخصص مغز و اعصاب و دبیر علمی بیست و نهمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، گفت: در این کنگره متخصصین مغز و اعصاب سراسر کشور گردهم می آیند و جدیدترین مباحث علمی بیماری‌های ام اس، پارکینسون، سکته مغزی و…، همچنین بررسی عوارض کووید در سکته مغزی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.


وی با اشاره به برگزاری حضوری کنگره امسال که در روزهای ۴ تا ۷ مردادماه در محل هتل المپیک تهران برگزاری می شود، افزود: هدف کنگره، به روز رسانی مطالب و مباحث پیرامون نورولوژی است و امیدواریم کنگره امسال، بعد از دو سال برگزاری مجازی کنگره به خاطر پاندمی کرونا، مورد ثمر واقع شود.


اخوت با اشاره به اینکه شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب، سردرد است و بعد از آن، سکته مغزی قرار دارد، ادامه داد: ۲۰ درصد بانوان کشور میگرن دارند و ۸ میلیون نفز از جمعیت کشور دچار سندرم خواب بیقرار هستند؛ یعنی اختلالاتی در زمان خواب دارند.

تدوین و اجرای آزمایشی پروتکل مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در بیمارستان‌ها
هم اکنون بخوانید


وی گفت: در ارتباط با تزریق دوز چهارم، برای بیماران مغز و اعصاب، مطالعات نشان داده است که نتوانسته اند ارتباطی بین تزریق واکسن کرونا و سکته مغزی پیدا کنند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 1 =

دکمه بازگشت به بالا