ادعای طبقاتی شدن آموزش و پرورش، محل تامل و تردید جدی است

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: اگر مدارس غیردولتی نباشند، جمعیت دانش‌آموزان به سوی مدارس دولتی سرازیر می‌شوند و تراکم جمعیت کلاس‌های درس و مدرسه بیشتر می‌شود.


به گزارش ایلنا، «احمد محمودزاده» در برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: موضوع تنوع مدرسه در اغلب کشورهای جهان امری پذیرفته شده است به گونه‌ای که در اکثر کشورهای جهان می‌توان مدارس دولتی؛ مدارس غیردولتی؛ مدارس استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی را مشاهده کرد و در کشور ما هم براساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی این مدارس پذیرای کودکان و نوجوانان هستند و علی‌رغم انتقاداتی که از کثرت و تنوع مدارس در نظام آموزشی ما وجود دارد تلاش برنامه‌ریزان این است این تنوع به پاسخگویی به سلایق مختلف منجر شود و تلاش و هدف‌گذاری ما در خصوص مدارس غیردولتی این است که مدارس غیردولتی، کمک‌کننده و یاریگر مدارس دولتی برای ارتقاء کمی و کیفی خود باشد. 


رئیس سازمان مدارس مراکز غیردولتی گفت: دو نوع نگاه و رویکرد در بین نخبگان علمی، سیاسی و افکارعمومی در خصوص مدارس غیردولتی حاکم است، نگاه اول این است که مدارس غیردولتی به گسترش عدالت آموزشی در مدارس دولتی کمک می‌کنند؛ برای مثال در شرایطی که ما در ظرفیت فضاهای آموزشی و تأمین نیروی انسانی با مشکل مواجه هستیم و امکانات و تجهیزات موجود کفاف جمعیت دانش‌آموزان سراسر کشور را نمی‌دهد نگاه بر این است افرادی که توانایی مالی دارند با هزینه‌های خود بخشی از هزینه‌های آموزش و پرورش را عهده‌دار شوند و این مشارکت مردمی منجر به بهبود و افزایش خدمات دولت به مدارس دولتی و نهایتا ارتقای کمی و کیفی مدرسه‌های دولتی می‌شود. 

پاسخ وزارت بهداشت به انتشار ویدئویی از آوازخوانی یک پزشک در اتاق عمل
هم اکنون بخوانید


رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی خاطرنشان کرد: نگاه دوم این است که برخی می‌گویند آموزش و پرورش طبقاتی شده است و هر کسی پول بیشتری داشته باشد می‌تواند در مدارس بهتری تحصیل کند هرچند کلیت این حرف محل تامل و تردید جدی است، اما در این خصوص برنامه‌ریزی شده تا در مناطق محروم از طریق همکاری با نهادهای انقلابی از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) اجازه داده نشود تا کسانی که امکان پرداخت این شهریه‌ها را ندارند از ورودشان به این مدارس ممانعت شود که اجرای طرح مدارس همدل و ثبت‌نام بیش از ۱۲۱۲۸ دانش آموز در مدارس غیردولتی، نمونه‌ای از این همکاری است. 


محمودزاده افزود: ماموریت آموزش و پرورش، رسالت سنگین تربیت دانش آموز در تراز جمهوری اسلامی است، اما نهاد تعلیم و تربیت به تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست و همه ذی‌نفعان و مردم و نهادهای انقلابی و مذهبی و دستگاه‌های دولتی باید در رسیدن به این مهم ورود کنند. 


وی اظهار کرد: اگر مدارس غیردولتی نباشند، جمعیت دانش‌آموزان به سوی مدارس دولتی سرازیر می‌شوند و تراکم جمعیت کلاس‌های درس و مدرسه بیشتر می‌شود. مدارس غیردولتی به سرانه فضای آموزشی مدارس دولتی و رفع قسمت قابل توجهی از کمبود نیروی انسانی در مدارس کمک کرده است. مدارس غیردولتی دسترسی دانش آموزان به مدرسه را تسهیل کرده‌اند. 


محمودزاده با اشاره به اهتمام وزیر آموزش و پرورش و ایجاد قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین بیان کرد: اگر دولت بتواند همه این کمبودها را رفع کند و دانش آموزان بدون پرداخت هزینه‌ای تحصیل کنند به طریق اولی بهتر است، اما اغلب کشورها با توجه به حجم بسیار بالای کاری که باید در آموزش و پرورش صورت گیرد و اهمیت موضوع، از ذی‌نفعان در آموزش و پرورش کمک گرفته‌اند، در کشور ما نیز کمک گرفتن از ذی‌نفعان قانونی است. قانون هم اجازه برپایی مدارس غیردولتی را داده است و گرفتن شهریه نیز مطابقت ماده ۱۵ و ۱۶ قانونی است. در این دولت گام‌های اساسی کیفیت‌بخشی جهت تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب اسلامی و درجهت خودسازی و جامعه‌سازی صورت می‌پذیرد. 

تلفات ۱۲۳۰۵ نفری!
هم اکنون بخوانید


محمودزاده با بیان اینکه یکی از رویکردها و اقدامات ما در آینده، ارتقای آموزش و پرورش با حضور همه ذی‌نفعان است، گفت: در راستای اجرایی‌شدن سند تحول دولت مردمی مبنی بر مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی کرده‌ایم، از طریق افزایش مشارکت اجتماعی- تربیتی اولیا، معلمان، نهادهای دولتی و عمومی، مردمی و غیردولتی، بهسازی آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی صورت پذیرد تا شاهد آماده‌سازی همه ساحتی دانش آموزان و تنوع بخشی به فعالیت‌های تربیتی و پرورشی و قرآنی مدارس غیردولتی باشیم.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا