توسعه روابط پارلمانی و اقتصادی هدف سفر رئیس مجلس به ازبکستان

رئیس مجلس با اشاره به سفر خود به ازبکستان و دیدارهایی که با روسای جمهور و مجالس این کشور خواهد داشت، گفت: روابط پارلمانی بدون شک در روابط بین ملت‌ها و دولت‌های دو کشور و امنیت پایدار افغانستان تاثیر گذار است.


به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف در نشست خبری امروز خود (سه‌شنبه ۲۱ تیرماه) پیش از سفر هیات پارلمانی مجلس شورای اسلامی به کشور ازبکستان در تشریح اهداف این سفر، گفت: به دعوت رسمی نورالدین‌جان اسماعیل‌اُف رئیس مجلس قانون گذاری و مجلس عالی جمهوری ازبکستان، به این کشور دعوت شدم، هر دو روسای مجلس تاکید دارند که روابط دو جانبه در حوزه پارلمانی، مسائل اقتصادی و تجاری و مسائل سیاسی و فرهنگی را با سرعت توسعه دهند. ایران و ازبکستان از جهت جغرافیایی و از جهت فرهنگی دو کشور نزدیک به هم هستند اما روابط دو کشور نسبت به نزدیکی که دارند و به اندازه انتظار توسعه نیافته است.


رئیس مجلس شورا یاسلامی افزود: در این سفر دیدارهایی با رئیس جمهور ازبکستان، روسای مجلس سنا و مجلس نمایندگان ازبکستان و همچنین نشستی با بخشی از تجار فعال در آنجا خواهیم داشت، امیدواریم بتوانیم روابط پارلمانی خود را توسعه دهیم که این روابط پارلمانی بدون شک در روابط بین ملت‌ها و  دولت‌های دو کشور تاثیر خواهد داشت، شیوع بیماری کرونا باعث اُفت همه ارتباطات در سطح دنیا شد لذا در روابط ما با ازبکستان هم اُفت داشتیم اما آنچنان که باید و شاید و نسبت به جای دیگر این ارتباط برقرار بود و امروز با شرایط بهتر بحث کرونا، می‌تواینم ارتباطات را توسعه دهیم.

نمایندگان در شأن جایگاه مسئولان جمهوری اسلامی رفتار کنند
هم اکنون بخوانید


وی در ادامه اظهار کرد: در روابط دو جانبه بستر توسعه روابط تجاری و فرصت‌های ترانزیتی ایران و فرصت‌های خوبی که بخش‌های دولتی و تجار بخش خصوصی دو کشور دارند و می‌توانند فعال کنند را فراهم خواهیم کرد و ارتباطات را توسعه خواهیم داد، این سفر مخصوصا ارتباطات پارلمانی و دو جانبه را گسترش خواهد داد.


قالیباف یادآور شد: نکته قابل تامل دیگر اینکه ازبکستان جزء کشورهای پرجمعیت حوزه آسیای میانه و یکی از کشورهای موثر در سازمان شانگ‌هایی است و ما در سال آینده به عنوان عضو دائمی و اصلی شانگ‌هایی خواهیم بود و این یک فرصت مثبتی برای توسعه روابط بین دو کشور خواهد شد و هم در حوزه منطقه‌ای و هم در حوزه جهانی فرصت را فراهم خواهد کرد.


رئیس قوه مقننه در ادامه تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم مسائل امنیتی منطقه است، ازبکستان هم مرز با افغانستان است و یکی از موضوعاتی که مورد توجه دو کشور مبارزه با تروریسم و مواد مخدر است، همکاری‌های دوجانبه موثر در امنیت پایدار در افغانستان و دولت آینده افغانستان که از همه گروه‌ها و طوایف مختلف شکل گرفته، مورد تاکید دو کشور است. امیدوارم این سفر در تحقق سیاست‌های جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم که توسعه روابط با  کشورهای همسایه و اسلامی را دنبال می‌کند، موثر باشد.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا