سیمان جلیکی!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، تولید و استفاده از سیمان هر ساله حدود دو گیگاتن کربن دی اکسید در محیط زیست منتشر می کند. به طوری که طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده ساخت این ماده یکی از ده منبع بزرگ آلودگی صنعتی به شمار می رود. به همین دلیل برخی از محققان سیمان بیولوژیک را که مبتنی بر ریزجلبک خواهد بود ساخته اند تا بتوانند انتشار کربن ناشی از سیمان را به شدت کاهش دهند.

محققان دانشگاه کلرودا بولدر با همکاری آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر و دانشگاه نورث کارولینا ویلمینگتون برای تولید سنگ آهک رشد یافته بیولوژیکی از یک روش منحصر به فرد کربن خنثی استفاده کردند. این ماده جدید باعث کاهش آلودگی فعالیت های ساختمانی در جهان خواهد شد.

در حال حاضر بتن از سیمان، آب و شن ساخته می شود و بدون آن نیز نمی توان به فعالیت های ساختمانی پرداخت. ویل اسرو بار پروفسور ارشد این مطالعات از دانشگاه بولدر در مورد اهمیت استفاده از بتن های جدید می گوید: در حال حاضر بتن یکی از موادی محسوب می شود که روی این سیاره بیش از هر ماده دیگری تولید می شود و به نوعی زندگی همه را تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی سوزاندن زیادی سنگ آهک برای تولید تجاری سیمان به انتشار گسترده کربن دی اکسید منجر می شود. این شخص برای اولین بار ایده ساخت بتن زیستی را در سال ۲۰۱۷ ارائه داد.

وی متوجه وجود ساختار های کلسیم کربنات طبیعی در اطراف صخره های مرجانی شد. از طرفی سنگ آهن نیز از این ماده تشکیل شده است. به همین دلیل ایده پرورش سنگ آهک به جای استخراج آهک از معادن به ذهن وی رسید. به همین دلیل با همکاری دیگر محققان تلاش کرد تا ریزجلبکی به نام کوکولیتوفور را پرورش دهد. این جلبک ها می توانند با ایجاد رسوبات کلسیم کربنات طی فتوسنتز خود به نوعی سنگ آهک بیولوژیک نیز پرورش دهند. در این آزمایش مشخص شد ساخت بیولوژیک کوکولیتوفورها برخلاف سنگ آهک طبیعی با سرعت زیادی انجام می شود. به گفته محققان در آینده می توان به راحتی سنگ آهک از کوکولیتوفورها ایجاد کرد به طوری که در صورت شکوفا شدن کوکولیتوفورها در یک سطح آبی با مساحت حدود ۲ میلیون هکتار می توان کل تقاضای سیمان در ایالات متحده را برطرف کرد.

5 هزار و 570 تجهیز آزمایشگاهی بازار فناوری‌های زیستی کشور را رونق داد
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: تکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا