نوآوری، تنها راه برون‌رفت از وضعیت کنونی اقتصاد/ حل چالش‌های صنعت نفت به کمک دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل مرکز انرژیک با بیان اینکه تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی اقتصاد، اقتصاد نوآوری است، تاکید کرد: زمانی تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد که اقدامات فناورانه در صنعت مورد استفاده قرار گیرد و موجب رشد تولید و رفع موانع تولید شود.


به گزارش خبرنگار ایلنا، روزبه شاهرخی در نشستی خبری در جمع خبرنگاران گفت: رویکرد نوآوری در صنعت نفت به سال ۲۰۱۲ و برنامه شل برای تحقق آن برمی‌گردد. آن زمان بعد از کاهش قیمت نفت و همچنین کاهش تزریق سرمایه به بخش تحقیق این برنامه در دستورکار قرار گرفت، مدیران مجموعه درصدد برآمدند با رویکرد نوآوری باز مشکل را حل کنند. اکنون هدف اصلی ما نیز این است که با کمک فناوری چالش های صنعت را برطرف کنیم.


وی با بیان اینکه رویکرد نوآوری باز به معنای نگاه به خارج از سازمان برای حل مسائل است، اظهار داشت: هدف اصلی مرکز نوآوری انرژیک، حل چالش‌های صنعت نفت با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان کشور است.


مدیرعامل مرکز انرژیک با بیان اینکه برای نخستین بار چند شرکت داخلی به سمت ورود به سرمایه‌گذاری خطرپذیر رفتند و روی شرکت‌های فناور و استارتاپ سرمایه‌گذاری کردند، تصریح کرد: این مرکز نیز با این هدف ایجاد شد که پل ارتباطی بین صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و نیازهای صنعت را مطرح کرده و راه حل آن توسط شرکت‌های دانش بنیان برطرف شود.


شاهرخی با بیان اینکه کار اصلی ما باشگاه نوآوری در صنعت نفت هستیم تا شرکت‌های صنعتی و دانش‌بنیان با هم در ارتباط باشند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، ۱۴ شرکت فناور و دانش‌بنیان و هشت شرکت صنعتی عضو این مرکز هستند. سه تیم نیز برای شتابدهی شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد. ما روی تیم‌ها و افراد نخبه سرمایه‌گذاری می‌کنیم تا محصول اولیه را آماده کنند.

در سال 1401 سایپا محصولی در کف پارکینگ نخواهد داشت
هم اکنون بخوانید


وی با بیان اینکه این مرکز در طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری می‌کند، ابراز داشت: ممکن است این سرمایه‌گذاری موفق یا ناموفق باشد.


مدیرعامل مرکز انرژیک با بیان اینکه تفاوت این مرکز این است که سه سهامدار عمده آن شرکت‌های بزرگ صنعتی هستند و از این اقدامات حمایت می‌کنند، عنوان کرد: به طور مثال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از هوش مصنوعی موقعیت‌های خطرناک حوزه HSE را با دوربین‌ها شناسایی کرده و هشدار می‌دهد که این پروژه در پالایشگاه اصفهان اجرایی شده است.


شاهرخی ادامه داد: صندوق پژوهش صنعت نفت نیز جذب سرمایه کرده و یک محصول را به پتروناس مالزی فروخته است.


وی با تاکید بر اینکه تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی اقتصاد، اقتصاد نوآوری است، یادآور شد: چالش‌های همکاری فناورانه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت نفت مورد بررسی قرار گرفت.


به گفته مدیرعامل مرکز انرژیک، احیای چاه‌های کم‌بازده در اختیار پارک نوآوری صنعت نفت است و با توجه به ارتباط مناسبی که داریم، در این زمینه حضور خواهیم داشت. 


شاهرخی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار خطرپذیر یک شریک برای شرکت دانش‌بنیان است و تا زمانی که تصمیم به پایان اشتراک نگیرند، ادامه خواهد داشت، بیان کرد: ما در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز دو طرح داشتیم که با طراحی و فناوری ۸۰ درصد مصرف برق را در ادارات و سایت‌های پتروشیمی و فضای صنعتی کاهش دادیم.


وی افزود: با استفاده از هوش مصنوعی بهره‌وری، ۳۰ درصد بالا رفته و مسافت و مصرف سوخت هر کدام ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.


مدیرعامل مرکز انرژیک با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان سال دانش‌بنیان گفت: در سال جاری قوانینی در حال تصویب است که فعالیت‌های دانش‌بنیان را گسترش داده و تسهیل کند؛ همچنین شرکت‌های بزرگ ملزم به ورود به حوزه دانش‌بنیان‌ها و فناورها می‌شوند تا نوآوری در صنعت گسترش یابد.

ورود تنها داروی خوراکی بیماران اس ام ای به کشور
هم اکنون بخوانید


شاهرخی با بیان اینکه زمانی تولید ناخالص ملی افزایش می‌یابد که اقدامات فناورانه در صنعت مورد استفاده قرار گیرد و موجب رشد تولید و رفع موانع تولید شود، اظهار داشت: شرکت‌های فناور بعد از تولید محصول، تنها ۱۰ درصد مسیر را طی کرده‌اند. ۹۰ درصد راه، بحث تجاری‌سازی است؛ چراکه دغدغه‌های بخش فناور با دغدغه‌های بخش صنعت متفاوت است و این دو باید نسبت به هم آگاهی پیدا کنند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا