درمان ناباروری ابرها با فناوری ایرانی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، چند سالی می‌شود که چشم ما ایرانی ها عادت کرده است که عبور ابرها را بدون بارش باران تماشا کند، گویی ابرهای آسمان ایران خسیس شده‌اند که نسل دهه ۷۰ به بعد ایران دیگر شاهد بارش‌های افسانه‌ای که والدین آن‌ها به یاد دارند، در طول زندگی خود نبوده‌اند. موضوعی که سبب شده تا کشور ما با بحران جدی کم‌آبی طی سال‌های گذشته روبرو شود و به دنبال آن همه مردم و مسئولین به دنبال راهی برای مشکل کم آبی باشند، بحران به حدی جدی است که حتی آمار حکایت از کاهش ۲۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی جدید نسبت به  مدت مشابه گذشته دارد. اما ظاهراً بار دیگر توان نخبگان کشور به کمک حل این بحران خواهد آمد، خبرها حکایت از ساخت فناوری پیشرفته و بومی رادار بارورسازی ابرها در یک شرکت دانش بنیان ایرانی دارد.

بارور سازی تمام ایرانی ابرها

این فناوری‌ آنقدر پیچیده و حساس است که تحریم شده و فرمول‌های اصلی‌اش را در هیچ‌کدام از پایگاه‌های علمی دنیا نمی‌شود پیدا کرد. اما به همت  این شرکت دانش‌بنیان، کشور ما  صاحب این رادار پیشرفته شده است و با این دستاورد بزرگ، می‌شود برای افزایش بارندگی و مقابله با کم‌آبی قدم‌های بزرگی برداشت.
با توجه به پیشرفته بودن این فناوری، ایران تنها کشور خاورمیانه است که این رادار را بومی کرده است. 

مکانیزم بارور سازی ابرها چگونه است ؟

 نباریدن ابرها یک دلیل علمی دارد: تبدیل‌شدن بخار آب ابرها به باران، نیاز به سرما دارد و گرمای زمین و آلودگی هوا مانع از انجام این فرایند می‌شود. برای حل این مشکل باید با مجموعه‌ای از تجهیزات، مواد سرمازا را به ابرها تزریق کرد اما مهم‌ترین پارامتر در این کار، تشخیص نقاطی از ابرهاست که تجمع بخار آب وجود دارد و قابلیت باریدن دارد. اگر این مختصات دقیق تعیین نشود، هواپیما مواد را بی‌حاصل در نقاط مختلف می‌پاشد و نمی‌تواند منجر به یک نتیجه منطقی شود.
به همین خاطر است که کارشناسان می‌گویند بارورسازی ابر باید رادارهای ویژه‌ای برای شناسایی مشخصات و رفتار ابر داشته باشد و همین، پیچیده‌ترین بخش ماجراست. این رادارها، در واقع چشم فرایند بارورسازی هستند. 

سفر مشاور وزیر ارتباطات به استان‌های اردبیل و لرستان
هم اکنون بخوانید

دلیل اهمیت این فناوری چیست؟

رادار باروری ابرها مثل هر سیستم پیشرفته دیگری دو بخش اصلی دارد؛ سخت‌افزار و نرم‌افزار. 
بخش اصلی و‌‌کلیدی رادار، نرم‌افزار آن است که باید بتواند با محاسبات پیچیده، تعیین کند پهپاد یا هواپیماهای باروری ابرها دقیقا در چه مختصاتی قرار بگیرد تا مواد منجمدکننده را تزریق کند. برای همین است که نرم‌افزار این رادارها تحریم بوده و  حتی با وجود تأمین قطعات سخت‌افزاری، کشور در سال‌های قبل نتوانسته بود این فناوری را برای حل مشکل کم‌بارانی و خشکسالی به کار بگیرد. اما محققان شرکت دانش‌بنیان «بسامد موج قائم» در یک برنامه ویژه چندساله، توانسته‌اند این فناوری پیچیده نرم‌افزاری را به‌طور کامل بومی کنند و حتی قطعات سخت‌افزاری را نیز بهینه و کارآمدتر از نمونه‌های خارجی بسازند.

 مزیت‌های رادار ایرانی 

رادار ابتدا در یک منطقه جغرافیایی مناسب، مستقر می‌شود و در یک روز آفتابی و در شرایط آب و هوایی مساعد، شروع به اسکن و شناسایی بخش‌های مختلف منطقه مثل کوه، درخت و زائده‌های طبیعی می‌کند تا بتواند در روزهای ابری این موارد را از داده‌های دریافتی از منطقه حذف کند و وجود ابر را تشخیص دهد. وقتی هوا ابری می‌شود، ماهواره‌های هواشناسی صرفا محدوده‌ای که ابر حضور دارد را نشان می‌دهد؛ اما تعیین نقطه‌ای از ابر که حجم قابل‌توجهی از بخار آب را دارد، به محاسبات پیچیده‌ای نیاز دارد. از طرفی، ابر طبیعتا در حال حرکت است و همین، کار را پیچیده‌تر می‌کند.
این رادار پیشرفته، شروع به اسکن لایه‌های مختلف ابر به‌صورت عمودی و افقی می‌کند که این کار از طریق ارسال امواج، دریافت انعکاس آن‌ها و پردازش داده‌های دریافت شده صورت می‌گیرد. فرایندی که یک کالیبراسیون سنگین را به همراه دارد؛ چرا که قدرت امواج ارسالی در طول مسیر رفت و برگشت، دچار تغییرات مختلفی میشود. 
 داده‌ها وقتی به سیستم پردازش مرکزی می‌رسد، آنجا داده‌ها پردازش می‌شوند و دقیقا طول و عرض و ارتفاع جغرافیایی منطقه‌ای که چگالی بخار آب بالاست را مشخص کند. حالا دیگر هواپیما یا پهپاد می‌داند مواد سرمازا را دقیقا کجا تزریق کند تا منجر به بارندگی شود.

ابهام بزرگ در انتخابات ژیمناستیک؛ با اساسنامه وزارت ورزش یا اساسنامه فدراسیون؟
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 5 =

دکمه بازگشت به بالا