شبکه ملی اطلاعات از خیال تا واقعیت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ساعاتی پیش در برنامه تلویزیونی جهان آرا از شبکه افق حضور پیدا کرد و پاسخگوی سوالات مجری و بینندگان برنامه بود.

زارع پور در ابتدای برنامه و در پاسخ به این سوال که علت کندی سرعت اینترنت چیست، گفت؛ کندی سرعت اینترنت علت‌های مختلفی دارد، زمانی که شما با استفاده از تلفن همراه خود به شبکه اینترنت متصل می‌شوید اگر اطرافتان فیبر نوری وجود نداشته باشد به اولین آنتن رادیویی نزدیک محل زندگی خود وصل می‌شوید، در وهله بعد تلفن شما به شبکه زیر ساخت کشور متصل خواهد شد و در نهایت اگر اطلاعات و ارتباطات شما به خارج از کشور مربوط باشد از طریق گیت وی‌های موجود به آن سوی مرزها منتقل خواهد شد، درباره ارتباطات ثابت هم تقریبا همچین مسیری وجود دارد.

عیسی زارع پور

وی افزود: در ایران خدمات لایه دسترسی شبکه به اپراتورها سپرده شده است، مدیریت اینترنت ثابت هم در اختیار مخابرات قرار دارد که شرکتی تقریبا خصوصی است. هرچند ما به طور کل برای تامین اینترنت مورد نیاز کشور مشکلی نداریم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: پس از مشکلاتی که آبان ماه سال گذشته برای بخشی از پهنای باند کشور پیش آمد و حجم قابل توجهی از آن در مسیر دریایی دچار قطعی شد، تلاش کردیم تا تدابیری بیاندیشیم که مشکلات مشابه پیش نیاید به همین جهت برای توسعه شبکه زیرساخت کشور با یک شرکت ایرانی قراردادی منعقد کردیم که بر اساس آن ظرفیت کلی شبکه ما ۷۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد تا زیرساخت های لازم برای توسعه اینترنت پر سرعت فیبرنوری فراهم شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: متاسفانه طی یک دهه گذشته زیرساخت‌های شبکه کشور به اندازه کافی رشد نکرده است. این ضعف به طرز مشهودی در اینترنت ثابت وضعیت نامطلوب‌تری دارد که همین امر سبب انتقال بار ترافیکی بخشی از شبکه خانگی به اینترنت همراه شده است، در حالی که زیرساخت‌های متناسب با این حجم از تقاضا در شبکه همراه وجود ندارد و همین مسئله دامنه چالش را بیشتر کرده است.

عضو کابینه سیزدهم در ادامه خاطرنشان کرد: راهکار ما برای رفع این مسئله توسعه شبکه پر سرعت فیبرنوری در کشور است، البته تحقق این آرمان به هیچ وجه آسان نیست اما دولت سیزدهم بنا دارد که مشکل سرعت اینترنت را یک‌بار برای همیشه به صورت ریشه‌ای حل کند تا مردم عزیز ما شاهد آزمایش سرعت های چند صد مگابیتی و حتی چندین گیگابایتی بر بستر شبکه امن، ارزان و پاک ایران باشند.

سوال: این امکان را دارید که زمان رفع این مشکلات را برای ما مشخص کنید؟

زارع پور در ادامه عنوان کرد: وفق آمارهای جهانی سرعت و کمیت خدمات اپراتورهای ایرانی  نسبت به گذشته تضعیف نشده است اما کیفیت خدمات به میزان رشد درخواست‌ها و پیشرفت فناوری‌های تحت اختیار مردم زیاد نشده که خود این مسئله چالش هابی برای ما به دنبال داشته است. بنده شفاف عرض می‌کنم که دولت سیزدهم، خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات را یک فرصت مغتنمی برای خود می‌داند، کسی که برای رشد فیبر نوری در کشور تلاش می‌کند به طور قطع قصدی برای کاهش سرعت اینترنت مورد استفاده مردم ندارد.

وی افزود: وظیفه وزارت ارتباطات در لایه ارائه خدمات دسترسی، واگذاری فرکانس ارتباطی به اپراتورها است که امروز فرکانس ۲۴۰۰ در اختیار اپراتورها قرار دارد و به ضرس قاطع عرض میکنم، هر اپراتوری که تجهیزات استفاده از فناوری موصوف را خریداری کرده است، امکان آزمایش سرعت‌های بسیار بالاتری را بر روی شبکه دارد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: دولت برای حمایت از پروژه پیشرفت پروژه فیبرنوری حمایت های ویژه ای از آن داشته است، برای مثال ۸ درصد از حق السهم درآمدی دولت از اپراتورها را که دریافت میکردیم برای توسعه این کار اختصاص دادیم یا مصوب کردیم که هرکس خدمات فیبر نوری را به صورت خانگی گسترش داد از پرداخت حق السهم دولت معاف باشد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تلاش‌های مجموعه همکاران بنده در همین مدت کوتاه بعد از تشکیل کابینه منجر به رشد سه برابری تعداد پورت‌های فیبر نوری موجود در کشور شده است.

سوال: علت تغییرات قیمتی و کمی بسته‌های اینترنت تلفن همراه را طی ماه‌های گذشته چه می‌دانید؟

این مقام مسئول تاکید کرد: در وهله نخست باید تاکید کنم که تقریبا بخش اصلی ظرفیت شبکه ایران به اپراتورها تعلق دارد که شرکت سهامی عام هستند و دولت نقش مستقیمی در اداره آن‌ها ندارد، تتطبم‌گری روابط میان کاربران و ارائه دهندگان خدمات دسترسی از طریق سازمان تنظیم مقررات تکلیفی است که قانون بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته است بنابراین ما در تصمیم‌گیری‌ها به عنوان حکمی منصف باید منافع مشروع دو طرف را در نظر بگیریم. 

عضو کابینه سیزدهم در ادامه گفت: بهای تمام شده اینترنت در ایران از سال ۹۵ به بعد هیچ افزایش قیمتی نداشت، در حالی که کشور طی همین بازه زمانی شاهد تورم سنگینی بود، مسئله‌ای که بالطبع هزینه تموم شده اپراتورها را افزایش می‌دهد به همین جهت معتقدم اگر بنا بود که ارائه خدمات را بر اساس همان رویه سابق پیش ببرند، امکان ارتقا کیفیت خدمات دهی از آن‌ها سلب می‌شد به همین جهت مجوز محدودی به آن‌ها داده شد تا بتوانند بسته‌های اینترنت ارزان‌تر از نرخ مصوب دولتی را اصلاح کنند اما آن‌ها هرگز مجوز رشد بهای تمام شده همه خدمات خود را دریافت نکردند اگر اپراتورها قصد افزایش قیمت سراسری بسته‌های اینترنتی را دارند، وفق آنچه پیشتر گفته شده است، باید تضمین دهند که رشد قابل توجهی در ارائه خدمات خواهند داشت، البته استاندادهای ما به همین جا محدود نمی‌شود و هرگونه رشد قیمتی به رشد کیفی خدمات نسل سه و چهار اینترنت همراه نیز محدود شده است، البته برنامه اصلی وزارت ارتباطات همانطور که اشاره شد مانند همه دنیا توسعه شبکه اینترنت با قیمتی تا ۷۵ درصد ارزان تر از قیمت اینترنت همراه است. 

اجرای قرارداد‌های شرکت‌های ایرانی و روسی تسریع می شود
هم اکنون بخوانید

سوال: بنایی برای شکستن انحصار اپراتورها در عرصه ارائه خدمات دسترسی ندارید؟

زارع پور در ادامه عنوان کرد: واقعیت این است که اغلب کشورهای توسعه یافته تعداد اپراتورهای محدودی دارند که تحت نظارت دولت فعالیت می‌کنند، البته ما در ایران اپراتور مجازی بر بستر فیزیکی اپراتورهای اصلی داریم اما اپراتورهای بزرگ محدودی داریم. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان خادم و نماینده مردم سعی می‌کند از منافع آن‌ها محافظت نماید، تلاش ما این است که همزمان با  توسعه شفافیت در اپراتورها و افزایش نظارت مردمی بر آن‌ها، راه برای افزایش انضباط عملکردی آن‌ها هموار شود.

سوال: هدف و کارکرد دقیق اینترنت کودک در ایران چه خواهد بود؟

وی افزود: والدین در هیچ کشوری فرزندان خود را به اندازه ایران در فضای مجازی رها شده نمی‌بینند، دولت‌ها در سرزمین‌های سراسر جهان ابزارهایی را برای مراقبت والدین از فرزندان خود در فضای مجازی ارائه می‌کنند، حتی در سطح فراملی اتحادیه جهانی مخابرات از پانزده سال پیش لایحه مراقبت از کودکان بر خط را دنبال می‌کند. باید اذعان کرد که مراقبت از سلامت روحی و جسمی کودکان در فضای مجازی در کشورهایی که حتی مانند ما مبانی اعتقادی توحیدی مستحکمی ندارند، بدون اغماض و با سختگیری زیادی انجام می‌شود تا فضای سایبر برای آن‌ها ناامن نباشد. بسیاری از کشورها قوانینی دارند که بر اساس برنامک‌ها مجبور هستند که حساب‌های ویژه کودک ارائه دهند. یک نکته را هم در حاشیه عرائضم عرض کنم، گاهی در گوشه و کنار مطرح می‌شود که بنده اطلاعی از فضای مجازی ندارم اما این درست نیست، شخصا به عنوان وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی در همه شبکه‌های اجتماعی غیر محدود برای مردم حضور دارم و سعی می‌کنم با آن‌ها ارتباط مستقیم برقرار کنم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: رعایت حقوق کودک حتی برای پلتفرمی مانند اینستاگرام موضوعیت دارد، آذر ماه سال گذشته بود که مدیر اینستاگرام به کنگره آمریکا احضار شد تا درباره راهکارهای خود جهت حفظ امنیت کودکان در این برنامه پاسخ بدهد، بعد از این جلسات بود که اینستاگرام عضویت کودکان کم‌تر از ۱۳ سال ممنوع شد همچنین نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال با رعایت الزاماتی خاص امکان بهره‌برداری از این پلتفرم را دارند، چند روز قبل هم که این پلتفرم سیستم احراز هویت تصویری را برای بررسی سن کاربران راه اندازی کرد تا افراد کم سن برای استفاده از این برنامه سدهای محکم‌تری پیش رو داشته باشند.

به زعم بنده ما باید برای خانواده‌های ایرانی ابزارهایی ارائه کنیم تا بتوانند متناسب با ارزش‌های خود فضای مجازی را دستکم برای کودکان خود مدیریت کنند، وزارت ارتباطات برای خود نقشه راهی دارد که محیطی ایمن جهت استفاده کودکان از فضای مجازی فراهم کند.

این عضو کابینه سیزدهم تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی  همه دستگاه‌ها ملزم به همراهی با برنامه اینترنت کودک هستند.ارائه سیم‌کارت ویژه کودک توسط اپراتورها که با یک کددستوری فعال می‌شود، اینترنت این سیم‌کارت‌ها بر اساس لیستی سفید از سایت‌های مورد تایید برنامه‌ریزی می‌شود تا کودکان و نوجوانان به محتوای سالم دسترسی داشته باشند، البته مشخص کردن این لیست بر عهده دستگاه‌های فرهنگی است، هرچند فعالیت‌های نظارتی ما نباید جایگزین فرهنگ‌سازی و ارتقاء سواد رسانه‌ای جامعه شود.

سوال: سرانجام طرح صبانت چه شد؟

زارع پور در ادامه عنوان کرد،: شخص رئیس جمهور در ایام انتخابات نیز این موضوع را مطرح کردند که هیچ جای دنیا دسترسی یک استاد دانشگاه با یک نوجوان در یک سطح قرار ندارد، ما به دنبال محدودیت اینترنت نیستیم اما تخصصی کردن آن و ارائه سطوح دسترسی مختلف امر مطلوبی است، بر همین اساس این امکان وجود دارد که دسترسی برخی از کاربران (پزشکان، خبرنگاران، اساتید و…) به تعدادی از سرویس‌های محدود شده در کشور آزاد شود تا راحت‌تر به نیازهای خود پاسخ دهند. 

وی افزود: درباره طرح صیانت باید بگویم که مسیر تقنینی آن در مجلس دنبال می‌شود، بنده و همکارانم در وزارت ارتباطات نیز از روز اول مسئولیت تلاش کردیم تا محتوای آن از نظر کیفی ارتقاء پیدا کند، مجموع تلاش‌های ما و سایر عزیزان در نهایت منجر به اعمال تغییراتی در طرح شد که حاصل آن نسخه فعلی طرح با نام تتطبم مقررات خدمات فضای مجازی بود، البته فرایند رشد توقف پذیر نیست و همچنان ادامه دارد.واقعیت این است که هبچ‌ کشوری حتی سرزمین‌هایی چون استرالیا که من در آنجا تحصیل می‌کردم، فضای مجازی کشور خود را بدون قانون رها نکرده‌اند، استرالیا سال سال ۲۰۰۰ قانونی مشخص برای مدیریت فضای مجازی خود تصویب کرد، البته این قانون به واسطه رشد بدون توقف فناوری های دیجیتال تا کنون ۲۰بار ترمیم شده است اما به نوبه خود نقشی مهم در هدایت فضای سایبر استرالیا داشته است.

سوال: نظر شما درباره رفتار دوگانه مسئولین و استفاده از پلتفرم‌های محدود شده برای مردم چیست؟ اگر محدود بودن آن‌ها درست است، حضور مسئولین ما در چنین پلنفرم هایی چه دلیلی دارد اما اگر غلط بوده چرا اصلاح نمی‌شود؟

 این مقام مسئول تصریح کرد: تصمیماتی از این دست در گذشته گرفته شده است و البته در حوزه اختیارات وزارت ارتباطات هم نیست اما به طور قطع این دوگانگی‌ها یک نقطه ای باید به اتمام برسد و بنده به شخصه در شبکه ای که مردم عادی به ان دسترسی ندارند حضور پیدا نمیکنم اما مسئولیت رفتار سایر همکاران در دولت با بنده نیست، هرچند در جلسات دولت انتقادات خود را مطرح کرده‌ام، البته این دوگانگی محدود به اعضای کابینه نیست، متاسفانه حتی بخش های خبری ما زمانی که پایان هر هفته می‌خواهند از موضوعات داغ هفته صحبت کنند به صفحات سرویس‌های خارجی فیلتر شده استناد می‌کنند که معتقدم کار درستی نیست و این رویه در همه دستگاه های دولتی باید اصلاح شود. سوال : برنامه شما برای رشد پیام رسان‌های داخلی چیست؟

افزایش عوارض پرداختی از سوی اپراتورهای موبایل منطقی باشد
هم اکنون بخوانید

وزیر ارتباطات تاکید کرد: معتقدم ظرفیت کافی در کشور برای رشد وجود دارد همانطور که در خیلی از حوزه های فناوری اطلاعات از نمونه‌های خارجی بی نیاز شدیم، امکانی مشابه در حوزه پیام رسان‌ها نیز وجود دارد که اگر به خوبی استفاده شود، برای ما بسیار مفید خواهد بود.، برنامه ما در وزارت ارتباطات تسهیل زندگی مردم از طریق حمایت از سکوهای داخلی است، ما به دنبال رشد کیفیت سرویس‌های داخلی از طریق ایجاد مزایای رقابتی مختلف هستیم، برای مثال قصد داریم مزیت‌هایی مانند امکان برقراری تماس از پلنفرم های داخلی با خطوط ثابت  را به زودی فراهم کنیم تا مردم با رغبت بیشتری از این امکانات استفاده کنند.

سوال: علت نابسامانی‌های موجود در شرکت مخابرات چیست؟

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات اواسط دهه ۸۰ به بخش خصوصی واگذار شد و الان دولت حداکثر ۲۰ درصد در آن سهام دارد اما مسائل مختلفی سبب شده تا شرکت مخابرات نتواند به اندازه کافی در ایفای ماموریت‌های خود رشد کند، برای مثال  سال‌ها است که تعرفه تلفن ثابت رشد نکرده و مخابرات به همین دلیل در اجرای برنامه‌های خود ناکام بوده است، الپته دولت از بودجه خود به شرکت مخابرات کمک کرده است اما ما نمی‌توانیم به مسائل مدیریتی این شرکت ورود پیدا کنیم؛ چرا که شرکتی خصوصی است اما امیدواریم که مشکلات حل شود.

سوال: چرا تعرفه خدمات پست بدون مقدمه رشد کرد؟

 وی در ادامه گفت: شرکت پست از سال ۹۸ هیچ افزایش تعرفه‌ای نداشت، درست است که پست خصوصی نیست اما ساختار اداره آن به صورت درآمد هزینه‌ای است و شرکت صرفا می‌تواند به میزان درآمد خود می‌تواند خدماتش را توسعه دهد بنابراین ما در کمسیون در تنظیم مقررات تصویب کردیم که افزایشی حداقلی در تعرفه های پستی اتفاق بیافتد، البته مبنای افزایش ما نرخ تورم نبود و برای حفظ منافع دو طرف به کمترین افزایش ممکن را اعمال کردیم.

سوال: افزایش حقوق کارکنان پست به چه شکل است؟

زارع پور در ادامه عنوان کرد: واقعیت این است که همکاران ما در شرکت پست اغلب از قشر بسیار زحمت کش اما ضعیف جامعه هستند اما نتوانستیم طی این مدت  زحمات آن‌ها را به طور شایسته جبران کنیم اما تلاش داریم به مرور شرایط را بهتر کنیم

سوال: برای پیامک های فیشینگ چه راهکاری دارید ؟

وی افزود: بعد از راه اندازی رمز پویا، فیشینگ کم شد اما نوع دیگری از آن گسترش پیدا کرد که شماره‌های شخصی پیام‌های شرکت‌های دولتی را جعل می‌کنند، البته شرکت ارتباطات زیرساخت امکانی را فراهم کرده است که اگر لینک سایتی مشابه با خدمات دولتی در پیامک‌ها ارسال شود به طور خودکار از چرخش آن در شبکه ممانعت خواهد شد، در کنار آن با خدمت ماسک که همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی به آن پیوسته‌اند، پیامک‌های این دستگاه‌ها با سرشماره اسمی (نام دستگاه به جای شماره تلفن) می‌آید, هرچند قصد داریم که در آینده سرشماره خدمات دولتی را یکسان سازی کنیم.

سوال: لطفا توضیحی کوتاه از ماهیت شبکه ملی اطلاعات ارائه دهید؟

وزیر ارتباطات تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات چیزی نیست جز یک شبکه امن، پاک و پر سرعت که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و همه تلاش ما برای تحقق این پروژه است که خود بنده مدیریت آن با ۲۰۰ زیر پروژه تعریف شده را برعهده دارم به طور کل وزارت ارتباطات، وظیفه توسعه شبکه ارتباطات است، البته همین جا باید به این نکته هم اشاره کنم که دو تفسیر قطع شدن اینترنت و یا عدم امکان تحقق آن که مردم و مسئولان را نسبت به شبکه ملی اطلاعات هراسان کرده است، قرائت درستی از شبکه ملی اطلاعات نیست.

سوال: لطفا اهداف برنامه فضایی دولت سیزدهم را توضیح دهید؟

عضو کابینه سیزدهم تصریح کرد: حوزه ماموریتی وزارت ارتباطات از کف اقیانوس تا فضا را شامل می‌شود، این گستره ماموریتی سختی‌ها و شیرینی‌های خود را دارد اما به طورکلی باید عرض کنم که دولت برنامه فضایی کشور را به طور جدی دنبال می‌کند، در همین راستا هم بود که بعد از ده سال بار دیگر جلسه شورای عالی فضایی برگزار شد تا هماهنگی لازم بین دستگاه دخیل جهت توسعه فضایی ایران اتفاق بیافتد، ما در جلسه اول حضور در لایه لئو, (۵۰۰ کیلومتری) تصویب شد و اخیرا ماهواره‌ای را در همین لایه قرار داریم,‌ تلاش داریم تا جایگاه برنامه فضایی ایران از رتبه هشتم دنیا ارتقا پیدا کند و از خدمات قضایی در بهبود زندگی مردم استفاده کنیم، مسیریابی یکی از ساده ترین خدمات روزمره زندگی مردم است که می‌توان با استفاده از فناوری فضایی به مردم با کیفیت بیشتر ارائه دهیم.

زارع پور در خاتمه گفت: ما در وزارت ارتباطات به دنبال ارایه خدمات فنی با کیفیت در عین رعایت ارزش‌های ایرانی اسامی خودمان هستیم.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =

دکمه بازگشت به بالا