عمان، حلقه مفقوده صادراتی گاز ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، کشور عمان به عنوان کشوری بی طرف در نظر گرفته می‌شود و همواره سعی در ایفای نقش مثبت در منطقه را داشته و به طور خاص استراتژی آن استراتژی «میانجی گری» است.

همچنین به گزارش موسسه مطالعات انرژی با عنوان “دیپلماسی نفت و گاز عمان” بیان شده : دولت عمان در بخش گاز به دنبال تامین و توسعه گازی در حرکت است. از طرفی مصرف سوخت این کشور پیش بینی می‌شود در سال با افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی روبرو شود که این افزایش تقاضا نیز از بخش صنعت و پروژه‌های صنعتی سرچشمه می‌گیرد. این کشور با همکاری شرکت بریتیش پترولیوم توسعه میادین گازی خود را در دستور کار قرار داده است. همچنین اولویت این کشور در اولین قدم تامین گاز مصرفی خود و سپس صادرات به کشورهای طرف قرارداد خود است.

image_600_400

در ادامه این گزارش آمده است که ذخایر گازی عمان در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۸۴ میلیارد متر مکعب تخمین زده و بیشتر این ذخایر نیز متعلق به شرکت توسعه نفتی عمان به عنوان بزرگترین تولیدکننده گاز این کشور است. واردات گاز این کشور نیز از طریق خط لوله دلفین صورت می‌پذیرد. لذا در ادامه بررسی پرونده دیپلماسی گاز به کشور عمان خواهیم پرداخت و ظرفیت های این کشور و فرصت های صادراتی آن را در حوزه گاز بررسی خواهیم کرد.

وضعیت صادرات و واردات گاز عمان

عمان به واسطه سرمایه گذاری در حوزه گاز توانسته صادرات خود را به صورت ال ان جی انجام دهد لذا صادرات این کشور توسط شرکت عمان ال ان جی از منطقه قلهات صورت می‌گیرد و ظرفیت آن حدود ۱۰٫۴ میلیون تن در سال (۱۴٫۳۵ میلیارد متر مکعب در سال) انجام می‌شود. از طرفی شرکت اماراتی دلفین انرژی از سال ۲۰۰۸ سالی حدود ۱٫۹ میلیارد متر مکعب گاز را از طریق خط لوله به کشور عمان صادر می‌کند.

برگزاری جلسات خودرویی شورای رقابت طی هفته جاری
هم اکنون بخوانید

عمان قصد دارد در جهت افزایش امنیت گازی خود تامین کنندگان خود را افزایش دهد لذا در مارس ۲۰۱۴ با ایران توافق نامه ای را به امضا رساند. طبق این توافق نامه ایران متعهد شد سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب از گاز خود را از طریق خط لوله ۲۶۰ کیلومتری زیر دریایی به عمان صادر کند اما به نتیجه نرسید.

image_600_400

وزیر نفت در تلاش برای صادرات گاز به عمان

هر چند در دولت قبل زنگنه در طی مصاحبه های گوناگون نظر به همکاری دوجانبه با عمان را داشته و حتی در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود : “عملیات صادرات گاز به عمان از سال ۹۴ آغاز خواهد شد.” اما آنچه در عمل اتفاق افتاد خلاف این نظر بود و صادرات گاز به بهانه‌ی کمبود گاز داخلی صورت نگرفت و کشور از فرصت صادراتی گاز به عمان محروم شد.

از طرفی با توجه به اینکه در دولت جدید تعاملات با کشورهای همسایه به خوبی در حال انجام است، امید به احیای این قرارداد پیش از پیش احساس می‌شود، به طوری که جواد اوجی وزیر نفت  در سفر خود به عمان به همراه رئیس جمهور گفت: با توجه به منابع نفتی و گازی عمان و همینطور با توجه به توانمندی پیمانکاران و سازندگان ایرانی ،‌زمینه و ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در بخش نفت و گاز به این کشور وجود دارد و توافق شد در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، گاز، پالایشگاه‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و همچنین تأسیسات گازی ،‌از توانمندی شرکت‌های ایرانی استفاده شود.

وی در ادامه با بیان اینکه به دعوت وزارت نفت ایران ،‌به‌زودی یک هیئت عالی رتبه فنی از عمان برای بازدید از تأسیسات نفتی و گازی ایران و آشنایی با توانمندی سازندگان و پیمانکاران و شرکت‌های دانش‌بنیان به ایران سفر خواهند کرد، اظهار کرد: تجارت و صادرات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز ،‌محور سومی بود که مورد مذاکره قرار گرفت و توافق‌های خوبی روی آنها انجام شد.

خودرو اقتصادی TF21 جایگزین پژو 206 خواهد شد
هم اکنون بخوانید

محمد چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در طی گفتگویی پیرامون زمینه سازی برای اجرای قرارداد با عمان اذعان داشت: کشورهایی که اکنون با آنها ارتباط زیرساختی وجود ندارد، به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ نخست کشورهایی که شبکه زیرساخت خطوط لوله برای انتقال گاز به آن کشورها طراحی شده، مانند پاکستان و تا حدودی افغانستان و عمان که در مورد این کشورها تلاش داریم زمینه اجرایی شدن این پروژه‌های طراحی‌شده فراهم و قرارداد گازی مربوطه، امضا و اجرا شود.

لذا باید دید در ادامه فعالیت دولت سیزدهم آیا در روند مثبت دیپلماسی انرژی خود به کشور عمان نیز توجه می‌شود یا مانند دولت گذشته تنها در مدح و ثنای صادرات به کشور عمان مطلب خواهند گفت. از طرفی وزارت نفت می‌تواند با توجه ارتباطات گسترده با امارات، قطر و ترکمنستان گاز، این کشورها را به عمان صادر کنند و یا با توجه به توسعه زیر ساخت‌های کشور عمان، با توجه به مازاد گاز کشور در تابستان، گاز را در تابستان صادر کرده و عمان آن را با توجه به ظرفیت خالی ال ان جی خود به ال ان جی تبدیل کند و در بقیه فصول استفاده کند.

با این حال همه چیز در دستان اوجی و تیم وی قرار دارد و می‌تواند با همت و توجه ویژه به عمان، کمربند صادراتی خود را محکم و گسترده‌تر کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا