حذف ارزبری ۲۰ هزار دلاری با ساخت اسکله‌های بومی فلزی/ تعمیر اساسی ۱۱ فروند اسکله در سال جاری

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه با استفاده کردن اسکله فلزی بجای بتنی هزینه ۲۰ هزار دلاری را حذف کردیم، گفت: امسال تعمیر اساسی ۱۱ فروند از این اسکله‌ها در دستور کار قرار دارد که تا کنون ۲ فروند آن تعمیر اساسی شده‌است.


محمدرضا پور رجبی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره ساخت، نصب و تعمیرات اساسی اسکله‌های بندر شهید رجایی اظهار داشت: در ادوار گذشته اسکله‌ها از جنس بتن مسلح بود و خرید آن از خارج حدود ۲۰ هزار دلار برای هر فروند هزینه داشت و به دلیل سنگین بودن نوع بتن آن با آبخور پایین مناسب شناورهای مدرن مسافری نبود.


وی ادامه داد: اسکله های بتنی بعد از گذشت حدود سه سال به دلیل نداشتن مقاومت در برابر امواج دریا بروز ترک بر روی عرشه و خوردگی بخش‌های زیرآبی در آن مشاهده و از طرفی نواقص پیته‌های طناب‌گیری مزید بر علت شده بود و این پیته‌ها از جای خود کنده و ایمنی پهلوگیری و تردد مسافری را با خطر مواجه می‌‌کرد.


معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: ارزبری، عدم ایجاد اشتغال و انحصاری شدن تکنولوژی، معایبی بود که باعث شد متخصصان داخلی بای نخستین بار مطالعه ساخت اسکله فولادی شناور را از سال‌های ۸۷ آغاز و در سال ۸۸ موفق به ساخت و نصب آن در بندر مسافری شهید حقانی شدند.


 پور رجبی با بیان اینکه اسکله‌های شناور مسافری۲۰ متر طول و ۵ متر عرض دارد، گفت: این نوع اسکله‌ها بعد از طی مراحل آزمایش کاربردی در بندر شهید حقانی در بنادر شهید ذاکری قشم و جزایر هرمز، لارک، هنگام و شرق و غرب استان در دستور کار قرار گرفت وکل فرآیند ساختن سازه هم زیر نظر موسسه رده بندی با گواهینامه ایمنی انجام شد.

سفر به کیش یا مشهد؟ کدام را انتخاب کنیم؟
هم اکنون بخوانید


وی با بیان اینکه تاکنون ۶۰ فروند از این شناورها به دست متخصصان کشورمان بومی سازی شده است، ادامه داد: برای بازدید بدنه زیرآبی و سازه، اسکله‌های فلزی شناور هر پنج سال یک بار از آب‌گیری و تعمیرات زیرآبی آنها انجام و گواهینامه‌های یاد شده تمدید می‌شود‌.


به گفته پور رجبی، امسال تعمیر اساسی ۱۱ فروند از این اسکله‌ها در دستور کار قرار دارد که تا کنون ۲ فروند آن تعمیر اساسی شده و ۲ فروند دیگر در دست تعمیر است.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 17 =

دکمه بازگشت به بالا