می‌توانیم طی ۴ تا ۵ سال نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم

رئیس مجلس تاکید کرد: با همه نابسامانی‌هایی که وجود دارد باور دارم طی ۴ تا ۵ سال به شرط آن که اراده‌ای پای کار باشد، می‌توانیم نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم.


به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف در جمع روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورا‌های کلانشهر‌های سراسر کشور با گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران گفت: امروز اگر بخواهیم یک الگو برای دوران تحصیل در مدرسه، دبیرستان و دانشگاه ترسیم کنیم، شهید چمران یک نمونه بارز است و این از ضعف ما است که چنین چهره‌های نادری را در کشور تربیت نمی‌کنیم. روحیه این شهید در ابعاد مختلف فردی، شخصی تا مقیاس جهانی اثرگذار و مؤثر بوده است. 


وی با انتقاد از بی‌توجهی به برخی از قوانین گفت: سازمان شهرداری و دهیاری‌ها از دهه ۷۰ تاکنون اساسنامه ندارند و این بخشی از مشکلات است. البته ما در قانونی که روز گذشته در مجلس تصویب شد تأکید کردیم که طی سه ماه این اساسنامه تدوین شود.


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به شهر به عنوان یک موجود زنده نگاه کنیم، گفت: یک واقعیتی وجود دارد که همه ما می‌گوییم شهر یک موجود زنده است و وقتی شهر یک موجود زنده است یعنی ارکان آن با هم روابط ارگانیک و سیستمی دارند و در مقابل تحریکات عکس‌العمل نشان می‌دهد و کنش و واکنش‌هایی دارد.


وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مدیریت شهری این است که عمر متوسط شهرداری‌ها حدود ۲۰ ماه است، بیان داشت: حدود یکصد سال از عمر شهرداری تهران می‌گذرد و بیش از ۶۰ شهردار در آن مسئولیت داشتند یعنی متوسط عمر مدیریت در شهری مثل تهران ۲۰ ماه بوده است و حتماً شهر‌های دیگر هم همین وضع را به طور متوسط دارند و این مشکلات را باید در کنار مشکلات نظام حکمرانی قرار دهیم، این‌ها اشکالاتی است که در سطح مدیریت شهری ما وجود دارد. همچنین تفرق سیاستی، عملکردی و مدیریتی داریم و در کنار آن مشکلات نظام کلان مدیریتی نیز داریم.

توضیح مجتهدزاده درباره پرونده شکایت مولاوردی و شجاعی از کارشناس برنامه جهان‌آرا/ درخواست اعمال ماده ۴۷۷ می‌کنیم
هم اکنون بخوانید


قالیباف تأکید کرد: با همه نابسامانی‌هایی که وجود دارد باور دارم طی ۴ تا ۵ سال به شرط آن که اراده‌ای پای کار باشد، می‌توانیم نقاط ضعف را به نقطه قوت تبدیل کنیم. 


وی با اشاره به تجربه کار جهادی و نتیجه آن در بهبود شرایط شهر به تجربه ساخت پروژه امام علی (ع) در تهران اشاره کرد و گفت: در آن زمان هیچ‌کس موافق اجرای این پروژه در زمان مقرر نبود و آن چند نفری هم که موافقت می‌کردند در تعارف موافقت داشتند و مخالفان با محاسباتی می‌گفتند عملیات عمرانی به کنار، مسیر اصلی ۱۴ خط است و بعد می‌خواهید هیچ مسیری را قطع نکنید و همه پل‌های پیاده و دسترسی‌ها احداث شود و تأسیسات آب و برق و گاز و تلفن نیز زیر زمین منتقل شود و ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر نیز شمال به جنوب احداث شود.


رئیس مجلس اظهار داشت: همچنین ۱۲ تا ۱۳ هزار پلاک شهری باید تملک شود و در هر پلاک ۲ واحد تا ۱۰ واحد ساکن وجود دارد و برخی انحصار ورثه دارند و مشکلات زیادی برای آن ممکن است ایجاد شود و این پروژه ممکن است به عنوان لکه ننگی برای شهرداری بماند و کار آن نیمه کاره رها شود، اما این کار در ۱۸ ماه انجام شد و به عنوان افتخاری برای شهرداری تهران ثبت شد پس با اقدامات جهادی چنین اقداماتی شدنی است.


وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به دو قانون مهم در حوزه مدیریت شهری ادامه داد: در این دوره مجلس، ما باید قانون جامع مدیریت شهری و قانون شهرسازی و معماری را نهایی کنیم. این دو قانون باید مکمل هم باشند و این‌ها می‌توانند بحث‌های سیاستی و مالی شهر را در ابعاد مختلف حل و فصل کنند.

جنایات رژیم صهیونیستی از نظر آمریکا و اروپا، شایسته حمایت است!
هم اکنون بخوانید


رئیس قوه مقننه با بیان اینکه باید رویکرد و نگرش‌ها به نحوه مدیریت در کشور و شهر‌ها اصلاح شود، تاکید کرد: اگر بخواهیم استقلال خود را حفظ کنیم باید یک کشور مولد، جامعه مولد و تولیدکننده قدرت، ثروت، معرفت و منزلت باشیم و این موضوعات در جایی تولید می‌شود که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند و در نقاط جمعیتی خلق می‌شوند. 


وی افزود: به عنوان مثال وقتی از یک شهر ۱۲ میلیونی صحبت می‌کنیم، اگر نتوانیم در این شهر تولید ثروت کنیم کجا باید این کار را انجام دهیم؟ ما برای این کار وقتی ۳ ضلع شهر، شهروند و مدیریت شهری را داریم چرا نباید سرمایه گذار و ظرفیت آن را نیز ببینیم و دائم منتظر باشیم پول دولتی به آن تزریق شود؟ 


قالیباف بیان داشت: امیدوارم با فرهنگ انقلاب، نظام و اهل بیت و مکتب قرآن که همه ما آشناییم بتوانیم مسائل را پیش ببریم و باور داریم اگر همه توان، انرژی و تلاش خود را به کار گیریم خدا نیز از جا‌هایی که فکر آن را نمی‌کنیم به ما کمک خواهد کرد و این وعده خداست و نباید در آن تردید کنیم و ان شاءالله بر مشکلات فائق خواهیم آمد و به همین دلیل بار‌ها گفته‌ام که باید جهاد تصمیم داشته باشیم، جهاد تصمیم یعنی باید شجاعانه بایستیم و از خود و آبرویمان عبور کنیم. 


رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بدانید من مانند دوران گذشته دغدغه شهرداری‌ها را دارم. چرا که معتقدم منافع شهرداری‌ها منافع مردم است و تلاش می‌کنیم تا خدمت و رفاه بیشتر برای مردم حاصل شود.


گفتنی است، در ابتدای این جلسه تعدادی از رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهر‌ها به بیان مشکلات و مطالبات خود پرداختند.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا