شهید چمران فرزند زمانه خود بود

همایش بزرگداشت روز بسیج اساتید و گرامیداشت شهید چمران در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایسنا، سردار قاسم قریشی جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین در این همایش که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت:مقام معظم رهبری همواره تاکید دارند که نام شهید چمران بر سر دانشگاه‌ها برای آینده کشور می‌تواند تاثیر گذار باشد.شهید چمران آنچه مورد نیاز کشور، ایران و اسلام بود را انجام داد.

وی افزود:شهید چمران هزاران دلیل داشت تا در تهران بماند اما، به ستادجنگ‌های نامنظم به جنوب کشور رفت. او در جایی که نیاز بود مانند یک تک‌ور حضور داشت. ۳۳ روز مقاومت خرمشهر عملا پیروزی‌های بعدی در دفاع مقدس شد. صدام دچار یک افسردگی و ضعف شد. در همین خوزستان سوال بود که مگر می‌شود در آنجا جنگید؟ جالب است بدانید اولین کانال جنگی توسط شهید چمران طراحی و اجرا شد. شهید چمران فرزند زمانه خود بود و اساتید ما هم بر اساس نیازهای کشور فعالیت کنند.

در ادامه این همایش، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنانی توضیح داد: اخلاق حکم می‌کند یاد امام و شهدا در هر عرصه‌ای را گرامی بداریم. امروز به نام شهید علم و فرهنگ و فرهیختگی یعنی شهید چمران است. این روز به نام بسیج اساتید نامگذاری شده است. در الگوی علمی و جهادی شهید چمران را الگوی خودم انتخاب می‌کنم و در عرصه عملی و جهادی شهید سردار سلیمانی را؛ به این دلیل که بسیج و بسیجی دو ویژگی اصلی باید داشته باشند. یکی وجهه جهادی و دیگری عملی؛ چرا که دین ماه می‌گوید از طریق عمل دیگران را باید جذب کنیم.

وزیر علوم با اشاره به حضور بسیج اساتید در دانشگاه یادآور شد: اساتید بسیجی ما در هر دو زمینه باید الگو باشند؛ به این دلیل که به واسطه حضور شما عزیزان در بحث تعلیم و تربیت خدا این نعمت را داده که در افزایش سرمایه اجتماعی نظامیان بتوانیم بسیار موثر عمل کنیم. ما به‌عنوان استاد بسیجی علاوه بر وظیفه علمی، وظیفه فرهنگی هم داریم تا قدرت نرم کشور را افزایش دهیم. قدرت سخت را عناصر نظامی ما ایجاد می‌کنند و از تجربه دانشی شما هم استفاده می‌کنند.

آغاز تمرینات «آی دی جودو» برای اولین بار در ایران
هم اکنون بخوانید

زلفی گل گفت: ما با نسل جوانی سر و کار داریم که به آنها به عنوان آینده سازان کشور نگاه کنیم و نوع عمل و رفتارمان باید متفاوت باشد. قدرتی که ما در تولید قدرت نرم کشورمان داریم شاید سایر شخصیت‌ها نداشته باشند. در بحث پدافند غیرعامل، ما باید از طریق علم و فناوری بتوانیم پیشگویی و پیشگیری کنیم از بحران‌ها. موضوع کلان پدافند غیرعامل به اساتید ربط پیدا می‌کند. به عنوان مثال بحث تغییر اقلیم و کمبود آب یک بحران است. ما دست دشمنانمان را در تغییر اقلیم می‌بینیم بنابراین باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه انسان‌های خوش بین هواپیما می‌سازند و انسان‌های بدبین چتر نجات، توضیح داد: چتر نجات همان پدافند غیرعامل است و شما اساتید نقش کلیدی در این حوزه دارید. همچنین اکنون دچار تغییر اقلیم فرهنگی هم شده‌ایم که آثارش زیان بارتر از تغییر اقلیم طبیعی است. دشمنان ما نقاط قوت را شناسایی می‌کنند و می‌زنند و نقاط ضعف ما را برجسته می‌کنند. شما عزیزان با قدرت علم باید تلاش کنید تا پیشگیری کنیم. دشمن در تلاش است که ذهن جوانان ما را به گونه‌ای مدیریت کند که جوانان ما آمال و آرزوهای خود را در خارج از کشور ببینند. دشمنان تلاش می‌کنند دانشگاه‌ها در مقابل نظام قرار بگیرند. باید به گونه‌ای عمل کنید که سرباز ولایت هستید. هویت مداری و خودباوری دو مولفه از نگاه مقام معظم رهبری است که در دانشگاه باید به آن توجه شود. شما اساتید می‌توانید توطئه دشمن را خنثی کنید و در راستای اهداف نظام جمهوری اسلامی و شهدا رفتار  کنید. وظیفه دفاع و پیشگیری بسیار سخت است. ما باید اقلیم را مطابق علم خودمان مدیریت کنیم و بنابراین باید افرادی عالم تر و خودباورتر از تربیت کنیم.

1
هم اکنون بخوانید

وی یادآور شد: کافی است با نظم، برخورد شایسته و مدیریت پدرانه و مادرانه در دل جوانان و دانشجویان ایجاد رضایت کنیم. باید به شکل دیگری هم سرمایه اجتماعی کشور را افزایش دهیم و با کار و محبت بیشتر می‌توانیم جوانان را جذب کنیم.

وزیر علوم اعلام کرد: خودی کسی این که خبری درباره موفقیت ایران بشنود خوشحال شود و چنانچه کسی خوشحال نشد غیر خودی است. بسیجی کسی است که رفتار و گفتار و کردارش باعث دوام و قوام کشور شود و ضرورت ندارد حتما برچسب بسیجی داشته باشد. با این نگاه تقریبا تمامی ایرانیان بسیجی هستند. با این نگاه می‌توانیم جذب حداکثری و دفع حداقلی داشته باشیم.

زلفی گل با اشاره به پنج اولویت وزارت علوم خاطرنشان کرد: «مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری»، «آموزش، پژوهش و برون داد هدفمند»، «نوآوری فرهنگی، فرهنگ نواوری»، «شاگرد و  فناورپرور » و «تولید خدمت و ثروت با توسعه دانش»  پنج اولیت ما هستند. در این بخش‌ها هم دست ما به سوی شما دراز است. باید بگویم که مجوز دانشگاه جامع انقلاب اسلامی مجوزش با وسعت ۱۰۰۰ هکتار که به بسیج تعلق دارد صادر شد.

در بخشی از این مراسم با حضور سردار قریشی و محمدعلی زلفی گل و جمعی از اساتید بسیج دانشجویی و دانشگاه تربیت مدرس از خانواده شهدایی همچون محسن فخری زاده و حسن طهرانی مقدم تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 18 =

دکمه بازگشت به بالا