سهم‌ های مجازی اما پر سود بورس

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا، بعد از ثبت سهام اولین شرکت حوزه خدمات دیجیتال به تالار شیشه‌ای حافظ (تپسی) به نظر می‌رسد عرصه برای ورود دیگر ابر برنامک‌های ایرانی به بورس هموارتره شده است و سدهای محکم بوروکراسی های اداری کمتر از گذشته توان مقاومت دربرابر اکوسیستم پویای اقتصاد دیجیتال ایران دارد.

هرچند این تازه شروع ماجرا است اما می‌تواند گامی مثبت در جهت حمایت از اقتصاد دیجیتال تلقی شود، امری که دولت سیزدهم نیز خود را متعهد به آن می‌داند، البته رگلاتورهای فضای مجازی باید توجه جدی برای مدیریت صحیح این فضا داشته باشند.

زمانی که ما از بومی سازی‌های فناوری‌های دیجیتال صحبت می‌کنیم صرفا به دنبال تغییر پوسته نیستیم، قرار نیست برنامکی جایگزین نتفیلکس شد اما فقط ظاهری ایرانی بگیرد اما محتوای فاخر ایرانی در دل خود جای ندهد، بنا نداریم شبکه اجتماعی تصویر محور را معرفی کنیم تا رقیب اینستاگرام برای کاربران ایرانی باشد اما ارزش‌های ایرانی را رعایت نکند؛ چرا که اساسا چالش ما با پلتفرم‌های غیر ایرانی خارجی بودن آن‌ها نیست، سرویس‌های فضای مجازی مانند هر ابزار دیگری به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کنند، سیاست‌های محتوایی در پس آن‌ها است که تبعات فرهنگی برای کاربران دارد بنابراین لازم است که در توسعه سرویس‌های ایرانی به این نکته توجه شود که فقط پوسته نباید تغییر کند، بلکه سیاست‌های محتوایی نیز باید بر اساس فرهنگ ایرانی باشد تا ارزش این بومی‌سازی دوچندان شود.

امیدواریم مسئولان امر ضمن توجه به نکات فوق، تلاش بیشتری برای رشد اقتصاد دیجیتال انجام دهند و با الگوگیری از نمونه‌های فوق این چرخه فناور محور را پیش از گذشته برای پیشرفت یاری کنند، برای مثال سیاست به رسمیت شناختن پرداخت حق تولید ترافیک به صورت عادلانه که تحولی شگرف را برای فعالان عرصه صنایع خلاق رقم خواهد زد و ما در خبرگزاری برنا تلاش خواهیم کرد بیشتر به این موضوع و تشریح ابعاد آن بپردازیم.

افشاگری کارمند سابق متا از برنامه جنجالی و مخفی مدیران اینستاگرام علیه مردم
هم اکنون بخوانید

هر آن‌چه گفته شد نافی یک نکته نیست، ناگزیر سهم اقتصاد دیجیتال باید در تولید ناخالص ملی ما افزایش پیدا کند تا آینده اقتصاد ایران وضعیت بهتری پیدا کند، کشوری مانند عربستان سعودی هم متوجه شده است که باید از خام فروشی انرژی عبور کند و به عرصه های جدید کسب درآمد ارزی روی بیاورد به همین جهت سرمایه گذاری دو چندانی برای توسعه صنعت گیم انجام داده است، ایران نیز نباید از این عرصه غافل باشد و برای تأمین آینده فرزندان این مملکت باید تلاشی دو چندان برای توسعه اقتصاد دیجیتال ایران کرد.

 

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز با توجه به اهمیت اقتصاد دیجیتال یک روز بعد از نشست خبری پذیرش تپسی در فرابورس ایران در کانال شخصی خود در پیام رسان ایرانی ایتا درباره این تحول مهم نوشت؛

عیسی زارع پور

دیروز یک روز تاریخی برای اقتصاد دیجیتال کشور بود. چراکه عرضه رسمی سهام نخستین کسب و کار دیجیتال کشور در فرابورس بالاخره با موفقیت به ثبت رسید. به فضل خدا با پذیرش این شرکت در بازار سرمایه مسیر دیگر شرکت ها و استارت آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات هموار شد.

امیدوارم با ورود بیشتر شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری اطلاعات به این بازار و جذب سرمایه و توسعه بازار آنها، اهداف بلندی که برای این حوزه ترسیم شده است از جمله دستیابی به سهم ده درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی و توسعه اشتغال فناوری پایه در کشور محقق شود و شاهد حضور محصولات و پلتفرم‌های ایرانی در سطح بین الملل نیز باشیم.

به عنوان رییس کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال دولت، وظیفه خود می دانم که از همه دستگاه ها بویژه معاونت علمی، وزارت اقتصاد، بورس، فرابورس و دستگاه های نظارتی و امنیتی تشکر کنم که با همراهی آنها، این کار بزرگ به نتیجه رسید.

حال اسباب‌بازی های ایرانی چطور است؟
هم اکنون بخوانید

انتهای پیام/

 

خبرنگار: علی پژوهش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 18 =

دکمه بازگشت به بالا