افزایش امتیاز معلمان استثنایی

«حمید طریفی حسینی» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مورد آخرین وضعیت حق سختی کار معلمان مدارس استثنایی می‌گوید: معلمان دانش‌آموزان استثنایی سقف امتیازی دارند که در حال حاضر ۱۵۰۰ است و یک مبلغی هم بابت این امتیاز روی حکم معلمان می‌آید. ما دنبال این هستیم که قانون مربوط به فوق العاده خاص معلمان مدارس استثنایی که به واسطه آن، زمانی حقوق آنها نسبت به معلمان عادی خیلی متفاوت بود و بعضا تا ۵۰ درصد هم تفاوت حقوقی داشتند، احیا شود.

او با اشاره به لغو برخی قوانین عنوان کرد: قانون مدیریت خدمات کشوری زمانی خیلی از قوانین قبلی را لغو کرد و ما توانستیم تکه‌ تکه برخی از امتیازات مالی همکاران را به سازمان برگردانیم، اما بخشی از آن باقی ماند. دریافت حق سختی کار برای معلمان دانش آموزان استثنایی نیز یکی از آن بخش‌هایی است که در این سال‌ها مغفول مانده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن اشاره به پیگیری این مورد اظهار کرد: در صحبتی که با کمیسیون امور عمومی دولت داشتیم و بحث فوق العاده خاص را دنبال می‌کردیم، گفتند این کار سخت است و باید بیشتر بررسی شود، ولی امتیاز سختی کار را می‌توانیم بیشتر کنیم و از ۱۵۰۰ به سقف ۳ تا ۴ هزار برسانیم و پیش بینی می‌شود درصد مناسبی به حقوق همکاران ما اضافه شود و این کاری است که به ما قول داده‌اند و تدوین درخواست ما و مستنداتش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی آماده شده است که باید به مراجع مربوطه ارائه بدهیم.

طریفی حسینی در پاسخ به سوال دیگری درباره شرایط تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی و نحوه برگزاری امتحانات و ارزیابی آنها تصریح کرد: دانش آموزی که شرایط لازم برای حضور در مدرسه داشته باشد، به مدرسه عادی برده می‌شود و ما مناسب‌سازی را از حیث فضا فراهم می‌کنیم تا اگر دانش آموز معلول جسمی-حرکتی بود برای رفت و آمدش رمپ داشته باشد. همچنین بخش‌های آبخوری و… مناسب‌سازی می‌شوند، اما بخش مهم دیگر مناسب سازی و توانمندسازی معلمان برای ارتباط با این بچه‌ها است. معلمان ما باید چندمهارتی شوند تا بتوانند تعامل و ارتباط برقرار کنند.

۳۶۹۰ نفر مورد جدید کرونا در ایران
هم اکنون بخوانید

او ادامه داد: بر این اساس به معلمان زبان اشاره یا خط بریل یاد می‌دهیم و سال گذشته هم در همین راستا حدود ۵ هزار معلم آموزش دیدند. علاوه بر این برنامه درسی هم متناسب‌سازی می‌شود و کتاب درسی بچه‌های نابینا با خط بریل و کتاب دانش آموزان نیمه بینا، درشت خط خواهد بود یا حتی کتاب صوتی در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: ما تا زمانی که شرایط جهت آموزش دانش آموزان‌مان را تضمین شده نبینیم، اجازه حضور دانش آموزان استثنایی در یک مدرسه عادی را نمی‌دهیم یعنی حتما شرایط را برای حضور او فراهم می‌کنیم.

او در مورد اینکه آیا برای بچه‌هایی که قرار است در مدارس عادی درس بخوانند، محتوای کتاب‌‌های درسی برای آنها کم نخواهد شد؟ اظهار کرد: برای دانش آموز استثنایی که در کنار دانش آموز عادی در کلاس درس می‌نشیند در مواردی که آسیب دانش‌آموز شدیدتر است، ممکن است یک جاهایی از کتاب و درس را برای او حذف کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: ما حتی آموزش در منزل را قبل از اینکه کرونا بیاید تجربه کرده‌ایم. در حال حاضر حدود ۷۰ دانش آموز معلول شدید جسمی-حرکتی داریم که از طریق وسایل الکترونیک و به صورت آموزش مجازی، آموزش‌ها را دریافت می‌کنند که این آموزش‌ها متناسب با سطح توانایی آن‌هاست و از تحصیل محروم نمی‌شوند.

طریفی حسینی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان از آن دسته دانش‌آموزان استثنایی و دارای آسیب که به کلی بازمانده از تحصیل هستند یا به هر دلیل خانواده، آن‌ها را در هیچ مدرسه‌ای ثبت نام نکرده‌اند، آماری دارد یا خیر گفت: قطعا تعدادی دانش‌آموز با این شرایط داریم. همین برنامه که در رابطه با پوشش حداکثری بچه‌های استثنایی داریم، این افراد را در نظر دارد. بنابر دلایل مختلف ممکن است شرایط خانوادگی دانش‌آموز استثنایی به صورتی باشد که از نظر فرهنگی راضی نشوند فرزندشان را از خانه بیرون بیاورند یا در برخی موارد مشکلات تردد و رفت و آمد وجود داشته باشد که موجب چنین تصمیمی شده است که ما برای همین سرویس ایاب و ذهاب رایگان برای دانش آموزان قرار داده‌ایم تا آن‌ها از در منزل تا در مدرسه آورده شوند بنابراین آن چیزی که ما باید فراهم کرده باشیم را فراهم کرده‌ایم.

۳ راه‌حل ذوالنور برای رفع حصر
هم اکنون بخوانید

طریفی حسینی اظهار کرد: در طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی دانش آموزان این موارد شناسایی می‌شوند، ولی متاسفانه اول مهر ماه سرکلاس نمی‌آیند. تلاش ما این است که سراغ همه موارد شناسایی شده در طرح سنجش برویم و علتش را جویا شویم که چرا فرزندشان را به مدرسه نمی‌آورند؟ باید ببینیم آیا فرزندشان را به بیرون از مدرسه و مراکز بهزیستی می‌برند یا در خانه نگهداری می‌کنند؟ دانش آموزی که ویژگی آموزش‌پذیری دارد باید در مدرسه حاضر شود و مثل بقیه دانش آموزان درس بخواند و برنامه اصلی ما همین پوشش حداکثری است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =

دکمه بازگشت به بالا