نگاهی به آمار لیگ برتر فوتبال؛ برترین‌ها از آنِ استقلال و حسینی/ فجر سپاسی دارای بیشترین سهم از «بدها»

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، هفته سی‌ام مسابقات لیگ برتر فوتبال پنجشنبه شب گذشته به پایان رسید و استقلال توانست چهارمین قهرمانی خود را در تاریخ مسابقات به دست بیاورد.

استقلال در لیگ برتر ۰۱-۱۴۰۰ آمارهای بی‌سابقه‌ای چون یک فصل سراسر شکست‌ناپذیر و ثبت بهترین خط دفاع تاریخ مسابقات را از خود به جای گذاشتند. دو قعرنشین جدول یعنی شهر خودرو و فجر سپاسی شیراز هم بدترین‌های لیگ برتر را به نام خود زدند.

خبرگزاری تسنیم همانند سال‌های گذشته،‌ نگاهی به ارقام ثبت شده داشته است. البته این آمار، صرف‌نظر از نتایج اعلام شده توسط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بوده است. گل‌گهر سیرجان مقابل استقلال، سپاهان و پیکان با نتیجه ۳ بر صفر بازنده اعلام شد و شهر خودرو نیز با همین نتیجه،‌ مغلوب دیدار با مس رفسنجان لقب گرفت. این کمیته قرار است درباره دیدارهای تراکتور – پرسپولیس و نساجی – تراکتور تصمیم بگیرد، سرنوشتی که در انتظار بازی برگزارنشده صنعت نفت – هوادار نیز خواهد بود.

برترین‌ها و بدترین‌های فصل گذشته لیگ برتر فوتبال به شرح زیر است:

استقلال: کمترین شکست با صفر باخت، بیشترین پیروزی با ۱۹ برد، کمترین گل خورده با ۱۰ گل، بهترین تیم دیدارهای خارج از خانه با کسب ۳۱ امتیاز (بدون احتساب برد گل‌گهر با حکم کمیته انضباطی) و بیشترین کلین‌شیت با ۲۱ کلین‌شیت

لیگ امسال نقطه عطف استقلال در تاریخ لیگ برتر بود. آبی‌ها که پنج سال تماشاگر قهرمانی رقیب مستقیم بودند، امسال با فرهاد مجیدی انگیزه دوچندانی برای فتح جام داشتند. جدایی شیخ دیاباته، مهدی قایدی، مسعود ریگی، فرشید اسماعیلی و محمد نادری ممکن بود هر تیمی را از هم بپاشد، اما باشگاه استقلال با جذب کوین یامگا از ویله، رودی ژستد از پانتولیکوس، امیرحسین حسین‌زاده از سایپا و جعفر سلمانی از پورتیموننسه توانست غیبت ستاره‌های سابق را جبران کند.

لیگ برتر فوتبال , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس , تیم فوتبال سپاهان اصفهان , تیم فوتبال شهر خودرو , تیم فوتبال فجر سپاسی , سید حسین حسینی , گادوین منشا ,

استقلال با نقش پُررنگی که گابریله پین ایفا کرد، ساختار دفاعی مستحکمی یافت و جدایی دو ستون دفاعی آبی‌ها، از جمله سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند نیز تأثیر چندانی در این استحکام نداشت. درخشش سیدحسین حسینی و جذب رافائل سیلوا نیز به قدرت استقلال افزود و آبی‌ها دروازه خود را در ۲۱ بازی بسته نگه داشتند. آنها هیچ شکستی در کل لیگ متحمل نشدند تا فرهاد مجیدی در تنها فصلی که به صورت کامل روی نیمکت آبی‌پوشان نشست، کارنامه درخشانی از خود ثبت کند.

پرسپولیس: بهترین تیم بازی‌های خانگی با کسب ۳۶ امتیاز در خانه

نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برای قهرمان پنج دوره گذشته لیگ برتر بسیار بد پیش نرفت. پرسپولیس در لیگ بیست‌ویکم به مدت یک هفته هم صدرنشین نشد و پس از اینکه سوپرجام و جام حذفی را از دست رفته دید، نتوانست جلوی قهرمانی زودهنگام استقلال را بگیرد. سرخپوشان این فصل مبالغ زیادی را برای خریدهای ناموفقی چون علیرضا ابراهیمی، احمد گوهری، رضا اسدی، منوچهر صفروف، وحدت هنانوف و شرزود تمیروف هزینه کردند و سودی نصیب آنها نشد.

معرفی برترین‌های لیگ برتر شمشیربازی در پایان دور رفت
هم اکنون بخوانید

سپاهان: بهترین خط حمله با ۴۲ گل

طلایی‌پوشان امسال یکی از شلوغ‌ترین نقل‌وانتقالات را پشت سر گذاشتند. باشگاه سپاهان که پیام نیازمند، محمد محبی و احسان حاج‌صفی را از دست داد، توانست کریستوفر کنت، فرشاد احمدزاده، شهریار مغانلو و مسعود ریگی را ابتدای فصل و میلاد جهانی و رشید مظاهری را در نیم‌فصل به خدمت بگیرد. این خریدها، سپاهان را به قهرمانی در هیچ جامی نزدیک نکرد و این تیم علاوه بر اینکه در لیگ قهرمانان گلباران شد، ۹ امتیاز کمتر از فصل گذشته (با احتساب برد انضباطی گل‌گهر) گرفت. البته  سپاهان در خط حمله خود همچنان زهردار بود و ۴۲ بار دروازه رقبا را گشود.

لیگ برتر فوتبال , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس , تیم فوتبال سپاهان اصفهان , تیم فوتبال شهر خودرو , تیم فوتبال فجر سپاسی , سید حسین حسینی , گادوین منشا ,

شهر خودرو: بیشترین گل خورده با دریافت ۴۳ گل، کمترین پیروزی با ۲ برد و بدترین تیم دیدارهای خانگی با کسب ۸ امتیاز در خانه

تیم مشهدی از همان روز اول مدعی سقوط بود. اختلافات هیئت فوتبال خراسان رضوی با باشگاه، رفت‌وآمد مربیان پیش از شروع فصل و دریغ کردن ورزشگاه امام رضا (ع) از شهر خودرو، مسائلی بود که آژیر قرمز را خیلی زود برای نماینده مشهد مقدس روشن کرد و داود سیدعباسی هم نتوانست تیم را از قعر جدول نجات دهد. شهر خودرو در هفته‌های پایانی با غلبه بر نفت مسجدسلیمان و فجر سپاسی، هواداران خود را به بقا امیدوار کرد که این نتایج هم برای بقا کافی نبود.

فجر سپاسی: بدترین خط حمله با ۱۰ گل زده، کمترین پیروزی با ۲ برد، بیشترین شکست با ۱۷ باخت و بدترین تیم بازی‌های خارج از خانه با کسب ۷ امتیاز

فجری‌ها سال گذشته به دوری هفت ساله از لیگ برتر پایان دادند و با قهرمانی لیگ یک، به سطح اول فوتبال کشور بازگشتند. این وصال اما خیلی زود پایان یافت و مشکلات مالی و زمین تمرین،‌ فجر را زمین‌گیر کرد. شاگردان اصغر کلانتری در پنج هفته نخست فراتر از انتظار ظاهر شدند و با متوقف کردن استقلال، پیکان و صنعت نفت را نیز در خانه حریفان شکست دادند. روزگار اما بر وفق مراد فجر ادامه نیافت و پس از نتایج ضعیف تیم با کلانتری، مجتبی سرآسیایی سرمربی فجر شد که او هم نتوانست به بقای فجر کمک کند.

لیگ برتر فوتبال , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس , تیم فوتبال سپاهان اصفهان , تیم فوتبال شهر خودرو , تیم فوتبال فجر سپاسی , سید حسین حسینی , گادوین منشا ,

پُرتکرارترین نتیجه: یک – صفر با تکرار در ۵۹ مسابقه

صرف‌نظر از بازی‌هایی که نتایج آن با حکم کمیته انضباطی تعیین می‌شود، ۴۲۰ گل در لیگ برتر به ثمر رسید که نشان می‌دهد به‌صورت میانگین ۱٫۷۷ توپ در هر بازی وارد دروازه‌ها شده است. لیگ بیست‌ویکم ۵۹ نتیجه یک بر صفر داشته و در ۴۶ مسابقه نیز توپی از خط دروازه عبور نکرده است. این نشان می‌دهد تیم‌های باشگاهی همچنان از راه بازی دفاعی و گل نخوردن به دنبال موفقیت هستند تا بازی تهاجمی و گلزنی به حریفان.

گل‌محمدی فردا به تمرینات پرسپولیس بازمی‌گردد
هم اکنون بخوانید

بیشترین کلین‌شیت: سید حسین حسینی با ۱۸ کلین‌شیت

حسینی که در سال ۹۸ رکورد بیشترین دقایق متوالی بسته نگه داشتن دروازه در لیگ برتر را شکست (رکوردی که در اختیار پیام نیازمند بود)، در لیگ بیست‌ویکم ۲۶ بار به میدان رفت که در ۱۸ مسابقه گلی نخورد تا به رکورد نیلسون کوریا در لیگ سیزدهم برسد. استقلال که رکورد خود در تاریخ لیگ برتر را با دریافت تنها ۱۰ گل در طول فصل بهبود بخشید، بخش عمده‌ای از این آمار درخشان را به سنگربان خود مدیون است؛ بازیکنی که حسابی محبوب تیفوسی‌های آبی شده است.

البته یکی از کلین‌شیت‌های حسینی به بازی هفته دوم برابر ذوب‌آهن مربوط می‌شود که او مصدوم شد و در دقیقه ۸ جای خود را به رشید مظاهری داد. در صورت عدم احتساب آن بازی، دروازه حسینی در ۱۷ مسابقه باز نشد که تغییری در صدرنشینی او در رده‌بندی سنگربانان با ثبت بیشترین کلین‌شیت در لیگ بیست‌ویکم ایجاد نمی‌کند.

لیگ برتر فوتبال , تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس , تیم فوتبال سپاهان اصفهان , تیم فوتبال شهر خودرو , تیم فوتبال فجر سپاسی , سید حسین حسینی , گادوین منشا ,

بهترین گلزن: گادوین منشا با ۱۴ گل زده

منشا پس از اینکه شش گل برای آقای گلی لیگ بیستم کم آورد، از هفته دوم به لیگ برتر بازگشت و پای او از هفته سوم به گلزنی باز شد. این مهاجم نیجریه‌ای که راه و رسم گلزنی در فوتبال ایران را بلد است، برای دومین سال متوالی در لیگ برتر توانست خاطرات خوش خود با پیراهن پیکان را در اذهان تداعی کند و ششمین آقای گل خارجی تاریخ لیگ برتر لقب بگیرد. البته منشا در حالی آقای گل شد که مانند فصل گذشته ۱۴ بار گلزنی کرد که این نشان از بدون رقیب بودن او در لیگ امسال است.

بیشترین پاس گل: سعید صادقی با ۱۴ پاس گل

با کمرنگ شدن بازیکنان جوان، سعید صادقی را می‌توان یکی از پدیده‌های لیگ برتر دانست. او در سالی که کمیته انضباطی به کسر هفت امتیاز از گل‌گهر حکم داد، امسال بیشترین پاس گل را در تاریخ لیگ برتر (ظرف یک فصل) به بازیکنان گل‌گهر ارسال کرد تا خودش را به تیم ملی نیز تحمیل کند. اکنون گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده صادقی افزایش یافته و ممکن است او در فصل بعد، پیراهن استقلال یا یک تیم خارجی را بر تن کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا