امکان تهاتر لوکوموتیو تولید داخل با نفت/ ۱۵۰ لوکوموتیو ایرانی در ۲ سال آینده به ریل می رسند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در ماه‌های اخیر یکی از مشکلات بخش حمل و نقل ریلی، در کنار نبود بهره‌وری و کاهش درآمدهای بخش باری، زمین‌گیر شدن لوکوموتیوها و کشنده‌ها خصوصاً لوکوموتیوهای باری است.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه حمل و نقل ریلی بر برنامه وزارت راه و شرکت راه آهن برای خرید هزار دستگاه لوکوموتیو تأکید کرد.

وی تصریح کرد: اگر همین امروز هزار دستگاه لوکوموتیو را داشتیم می‌توانستیم با تکمیل واگن‌های مورد نیاز ۲۰ میلیون تن بار از ریل کشور عبور دهیم و یکی از مهمترین منابع درآمدی کشور از یک سو و به عنوان مزیت سیاسی-امنیتی محسوب می‌شد چون مرجع ترانزیت منطقه می‌شدیم.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های ریلی: نیاز به هزار لوکوموتیو، بزرگ نمایی است
بابک احمدی در گفت وگویی درباره برنامه خرید هزار دستگاه لوکوموتیو از سوی شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: دو موضوع جدید وجود دارد؛ اول اینکه رقم هزار دستگاه از کجا آمده است؟ به نظر می‌رسد این رقم از پیش نویس های اولیه اهداف کمّی قانون برنامه ششم که به صورت غیر رسمی اعلام و هیچ گاه هم به صورت رسمی منتشر نشد آمده باشد که در آن ذکر شده بود راه آهن به هزار و ۸۶ دستگاه لوکوموتیو نیاز دارد، ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی جدید به همراه ۵۸ هزار دستگاه واگن باری جدید و ۳۵۰۰ دستگاه واگن مسافری جدید نیاز دارد.

وی افزود: آن ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی ایجاد نشد و ۵۸ هزار واگن باری و ۳۵۰۰ واگن مسافری هم، تأمین یا تولید یا خریداری نشده است ولی مسئولان ریلی کشور بر تهیه هزار دستگاه لوکوموتیو تأکید دارند که به تنهایی معنایی ندارد؛ این لوکوموتیو باید واگنی را همراه داشته باشد تا آن را بکشد یا خطوطی ایجاد شده باشد که روی آن حرکت کند که هیچکدام موجود نیستند؛ بنابراین روی اعداد و ارقام باید کارشناسانه‌تر تمرکز یا اظهار کنیم. این اظهار نظر مسئولان ریلی مثل این می‌ماند که برای ساختمانی که هنوز ساخته نشده و مصالح نداریم، شیرآلات خریداری و برخی تجهیزات تبعی را کنیم.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی ادامه داد: به نظر می‌رسد که اولاً در تقاضا بزرگ نمایی شدیدی صورت گرفته است؛ ثانیاً آیا به لوکوموتیو نیاز داریم؟ که باید پاسخ داد بله نیاز داریم ولی در رقم آن بزرگ نمایی می‌شود. طی ۲ سال گذشته ۱۴۰ تا ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو از مجموع لوکوموتیوهای موجود دولتی متعلق به شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران متوقف شده اند؛ از سوی دیگر ۲۵۰ دستگاه لوکوموتیو دیگر هم داریم که سال هاست متوقفند و امکان بازسازی با هزینه مناسب و اقتصادی را دارند؛ هزینه راه اندازی این ۲۵۰ دستگاه لوکوموتیو زیاد است ولی بخش خصوصی ای داریم که برای بازسازی آنها اعلام آمادگی کرده است اما اجرای آن زمان بر است.

21 میلیارد دیگر از مطالبات چایکاران وصول شد
هم اکنون بخوانید

 با ۱۵۰ لوکوموتیو مشکل ما حل می‌شود

وی تأکید کرد: با این حال ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیوی که طی ۲ سال اخیر متوقف شده اند، طی کمتر از یک سال و حداکثر ۴۰ تا ۵۰ میلیون یورو سرمایه گذاری قابل بازسازی هستند؛ بنابراین همینکه راه آهن بدهی‌های خود به شرکت‌های متولی تعمیر و نگهداری لوکوموتیوها را پرداخت کند، این لوکوموتیوها تجهیز و مجدداً راه اندازی می‌شوند و به سرعت به چرخه حمل و نقل باز می‌گردند؛ در میزگردی که در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل ریلی برگزار شد مدیرکل بازرگانی داخل راه آهن اعلام کرد که راه آهن امروز تنها ۵۰ دستگاه لوکوموتیو کم دارد لذا از ایشان سوال شد پس این رقم هزار دستگاه چرا اعلام می‌شود؟ ولی وی اعلام کرد: اگر ۵۰ دستگاه لوکوموتیو به ما اختصاص بدهند، مشکل فعلی ما حل می‌شود. اگر طی چند ماه آینده این تعداد به ۱۰۰ دستگاه لوکوموتیو برسد، فعلاً مشکلی نخواهیم داشت.

احمدی یادآور شد: بنابراین اگر ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیوی که طی ۲ سال گذشته متوقف شده اند، بار دیگر راه اندازی شوند، نیاز امروز ما مرتفع خواهد شد. ولی برای میان مدت و بلند مدت به لوکوموتیو نیاز داریم اما با عدد هزار دستگاهی که اعلام شده، بسیار متفاوت است که نشان می‌دهد در نیاز هزار دستگاه لوکوموتیو بزرگ نمایی شده است؛ به نظر می‌رسد تعداد واقعی مورد نیاز برای ۵ سال آتی اگر ۲۵۰ دستگاه لوکوموتیو به ناوگان اضافه کنیم، مشکل ما حل می‌شود؛ یعنی ظرفیت جذب بیش از سالی ۵۰ دستگاه لوکوموتیو را نداریم به شرط اینکه لوکوموتیوهای فعال هم متوقف نشوند اما اگر قرار باشد هر دستگاه لوکوموتیوی که اضافه می‌شود، یک دستگاه متوقف شود که اتفاق جدیدی نمی‌افتد. ضمن اینکه این رقم لوکوموتیو مورد نیاز نه با شرایط موجود که در صورت اجرای برنامه‌های توسعه‌ای شبکه با ترند موجود است.

با افزوده شدن سالی ۵۰ لوکوموتیو می‌توانیم حمل بار شبکه را توسعه دهیم**

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر قرار باشد ترند موجود تغییر کرده و رشد تندی داشته باشد، نهایتاً نیاز ما به لوکوموتیو به ۱۰۰ دستگاه در سال افزایش می‌یابد نه هزار دستگاه؛ تولیدکننده‌های داخلی می‌توانند همین ۱۰۰ دستگاه لوکوموتیو در سال را هم به راحتی بسازند و هیچ مشکلی نخواهند داشت به شرط اینکه پول آن پرداخت شود؛ این در حالی است که اگر بخواهند سراغ تأمین کننده‌های خارجی لوکوموتیو بروند، تا پول را نقد پرداخت نکنند که محصولی را تحویل نمی‌دهند اما وقتی سراغ سازنده‌های داخلی می آیند، توقع دارند که آنها بدون پیش پرداخت، اقدام به تولید کنند؛ ما این را قبول نداریم، تولیدکننده‌های داخلی قرار نیست بدون پول کار کنند.

مدیرعامل بخش ریلی گروه مپنا درباره داشتن تکنولوژی روز تولید لوکوموتیو از سوی سازندگان داخلی گفت: ما هیچ مشکلی در زمینه داشتن آخرین تکنولوژی تولید لوکوموتیوهای روز دنیا را نداریم؛ در همین کشور لوکوموتیوهای «یورو رانر (Euro Runner)» که لوکوموتیو روز دنیاست را تولید کرده ایم و در حال حاضر در شبکه ریلی در حال فعالیت است؛ موتور این لوکوموتیوها با یورو ۴ و یورو ۵ جمع شدند؛ همه این لوکوموتیوها، بازمهندسی و بازطراحی در داخل شده اند که نشان می‌دهد هیچ مشکلی از نظر تکنولوژی تولید لوکوموتیو نداریم اما به شرط آنکه تقاضایی برای تولید وجود داشته باشد.

مشوق‌های نوسازی واحدهای مسکونی اعلام شد
هم اکنون بخوانید

اول باید تقاضایی برای سازنده داخلی لوکوموتیو باشد تا تولید کند سپس بگوییم داخلی‌ها امکان تولید دارند یا خیر

وی تأکید کرد: شرکت فولاد مبارکه با مجموعه مپنا قرارداد تولید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو برای تحویل در خرداد امسال را به امضا رسانده بود که این قرارداد زودتر از موعد، اجرا و در اردیبهشت ۸ دستگاه (جلوتر از برنامه زمان بندی قرارداد) به فولاد مبارکه تحویل شد؛ از یک طرف می‌گویند خیلی لوکوموتیو نیاز است و از سوی دیگر مطالبات معوق پیمانکاران پرداخت نمی‌شود؛ معلوم است که بدون پرداخت هزینه محصولی تحویل نخواهد شد.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقلی یادآور شد: کنسرسیومی از سازندگان ناوگان در داخل تشکیل شده و می‌تواند تمام نیاز کشور به انواع لکوموتیو را تأمین کند؛ حتی حاضریم با روش‌های تهاتری از جمله تهاتر نفت هم استفاده کنیم؛ بنابراین در استفاده از روش‌های مختلف پرداخت اعتبار یا تأمین منابع، مشکلی نداریم.

هزار دستگاه لوکوموتیو، نیاز به ۷ هزار راهبر با دوره آموزش ۷ ساله دارد / کمبود شدید لوکوموتیوران داریم**

احمدی به مشکل دیگر در این خصوص اشاره و اظهار کرد: به ازای هر یک دستگاه لوکوموتیو، ۷ لوکوموتیوران نیاز است که برای هزار دستگاه، باید ۷ هزار لوکوموتیوران به شبکه ریلی افزوده شود؛ آموزش و تربیت لوکوموتیوران در سریع‌ترین حالت ممکن برای تبدیل شدن به راهبر پایه ۲، ۵ سال زمان است؛ برای جذب و گزینش و آغاز به آموزش هم ۲ سال زمان نیاز است که مجموعاً می‌شود ۷ سال؛ بنابراین باید ۷ هزار نیرو را ۷ سال تربیت کنیم تا بتوانند هزار دستگاه لوکوموتیو را راهبری کنند؛ یعنی اگر همین الان هزار دستگاه لوکوموتیو را بخریم، باز هم امکان استفاده از آنها را نداریم.

امکان تهاتر تولید داخل لوکوموتیو با نفت را هم داریم

وی بیان کرد: در حال حاضر هم با مشکل جدی کمبود لوکوموتیوران مواجهیم؛ تعداد زیادی لوکوموتیوران بازنشسته و فراخوان با سن‌های بالای ۷۰ سال هم با اخذ مجوزهای ارفاقی در حال فعالیت در شبکه ریلی هستند. ما ظرفیت تأمین مالی و فروش لیزینگی را هم داریم اما به شرط آنکه ال سی مدت دار اعم از ارزی یا ریالی به ما داده شود تا مطمئن شویم که در موعد وعده داده شده مطالباتمان را دریافت می‌کنیم بنابراین باید برای بازپرداخت تضامین لازم داده شود؛ کما اینکه خودمان برای ارقام سنگین قراردادهای داخلی هم فاینانس کرده ایم ولی تضامین لازم را گرفته ایم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا