به بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ اجازه گران‌فروشی نمی‌دهیم/ با حذف ارز ترجیحی الگوی مصرف مردم هم تغییر می‌کند

سید کاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل در گفت گو با برنا در خصوص دلایل حذف ارز ترجیجی گفت: اینکه این ارز از سال ۹۷ تاکنون سبب رانت و فسادهای زیادی شده، قابل چشم پوشی و کتمان نیست و باید حذف می شد. دولت و مجلس با کمک یکدیگر یک بسته برای پرداخت درآمد حاصل از این ارز تعریف کردند که مرحله اول آن طی دوماه گذشته یعنی از زمان حذف آن به حساب مردم واریز شده است.

وی در ادامه توضیح داد: با حذف ارز۴۲۰۰ جلوی بسیاری از رانت ها و زیاده خواهی ها گرفته شد و قرار شد درآمد حاصل از آن که رقمی بسیار زیادی نیز می شد ،در قالب کالابرگ الکترونیکی یا یارانه به مردم پرداخت شود. وقتی این اتفاق بیفتد مبلغ هر کالایی که در نتیجه این ارز حذف شده به حساب مردم واریز می شود. مثلا روندی که برای نان در حال اجراست اگر درست و به جا اجرا شود بسیار مطلوب است. به عنوان مثال وقتی شما برای خرید نان مراجعه می کنید و ۱۰ نان می خرید نانوا همان عدد ۱۰ را از وزارت صمت می تواند درخواست کند. در عین حال الگوی مصرف مردم نیز تغییر می کند.

وی تاکید کرد: غیر از مسائل منفی که این ارز همراه خود داشت، دارو و برخی از اقلام اساسی مردم با آن تامین می شد که با حذف آن قیمت این اقلام در داخل افزایش می یابد و یا واردات آن متوقف می شود، دولت باید برای این مهم یک بسته آماده می کرد که یارانه و کالا برگ را تعریف کرد.

نرخ رسمی ۲۴ ارز کاهش یافت
هم اکنون بخوانید

نماینده خلخال همچنین بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ مانع بزرگی برای قاچاق معکوس شد. اینکه با این ارز کالا وارد می شد و سپس با قیمت بالاتر به جای اینکه به دست مردم برسد به کشورهای همسایه قاچاق می شد اجحاف در حق مردم بود و این روند متوقف شده است.

نایب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تاکید کرد:  البته درنتیجه اجرای این طرح برخی سو استفاده ها نیز صورت گرفته و برخی اقدام به گران فروشی می کنند اما ما در مجلس به عنوان قوه مقننه و بر اساس ابزار نظارتی که داریم اجازه این سواستفاده ها از نان و خوراک مردم را نمی دهیم.  این مساله را هم به دولت و هم به سایرین تذکر می دهیم. البته دولت الحق و الانصاف خودش مراعات مردم را می کند و در حال جراحی اقتصادی است که اگر انجام شود یکبار برای همیشه اقتصاد شرایطش تغییر می کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا