لزوم افزایش تولیدات شرکت‌های دانش بنیان برای افزایش اشتغال در کشور

رسول فرخی میکان عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره علت ارتباط ضعیف میان صنایع و شرکت های دانش بنیان و عدم استقبال از خرید محصولات آن‌ها، اظهار کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توجه به رشد شرکت های دانش بنیان و موسسات و صنایع داخلی کشور هم باید در حوزه اقدامات خود تغییراتی انجام داده و به سمت شرکت های دانش بنیان حرکت کنند، تا شاهد شکوفایی اقتصاد داخلی باشیم.

وی بیان کرد: اگر صنایع ما به جای حمایت و خریداری محصولات شرکت های دانش بنیان به سمت خریداری محصولات مورد نیاز خود از کشورهای خارجی بروند هم برای آن کشور خارجی ایجاد اشتغال کرده اند  و هم جلوی افزایش اشتغال را در کشور خودمان گرفته اند.

میکان افزود: اقدام دیگری که در سال های اخیر اتفاق افتاده، ایجاد کارگزاران تبادل فناوری است که با مراجعه به صنایع، پس از شناسایی و مکتوب کردن نیازمندی‌های صنعتی در قالبی قابل فهم برای شرکت‌های دانش‌بنیان، این داده‌ها را در اختیار مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان قرار می‌دهند. پس از تکمیل بانک داده‌ها، با جستجو در میان شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌هایی را که احتمال می‌رود این توانایی را دارند تا بتوانند این نیازمندی‌ها را برطرف کنند شناسایی و شرح نیازمندی صنعتی مورد نظر، در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. باید در راستای تقویت کارگزاران تبادل فناوری نیز گام های موثری برداشته شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه نیاز اساسی امروز کشور افزایش اشتغال و تولید با برند بهره وری است نیاز است که شرکت‌های دانش بنیان تولیداتشان را افزایش دهند.  صنایع به عنوان یک اقدام موثر توانند محصولات آنها را پیش خرید کنند تا به این وسیله مشکل سرمایه در گردش شرکت های دانش بنیان برای تولید محصولات فناورانه حل شود.

ورودی دانشگاه فرهنگیان در آینده کمتر از ۷۵ هزار نفر نخواهد بود
هم اکنون بخوانید

وی تصریح کرد: مقاومت صنایع برای بومی سازی به دلیل تایید و اطمینان موادی وارداتی است که این بخش از بیرون از مرز‌ها خریداری می‌کنند؛ یعنی به نظر می‌رسد به تولید داخل اعتماد ندارند. با توجه به قوانینی که برای حمایت از تولیدات بومی وجود دارد، باید صنایع برای استفاده از محصولات داخل تشویق و در عین حال با همین قوانین باید برای استفاده از محصولات وارداتی نیز بازخواست شوند که این اتفاق نمی‌افتد.

نماینده مردم سیاهکل و لاهیجان گفت: برای حل مشکل سرمایه در گردش این شرکت های دانش بنیان باید از سرمایه ای که برای ایجاد کار و فناوری در اختیار معاونت علمی قرار گرفته است به این شرکت ها کم کمک شود و هم از سوی دولت مجلس و ارگانهای دیگر سرمایه هایی در اختیار این شرکت ها قرار بگیرد تا سرمایه آنها افزایش پیدا کند نیاز به کمک دیگران برای تولید محصولات خود نداشته باشند.

فرخی میکان با بیان اینکه بخش قابل توجهی از محصولات مورد نیاز صنایع در حال حاضر در داخل کشور تولید می‌شود، افزود: در یک دهه اخیر، حجم محصولات فناورانه که عمدتا توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید شده رو به افزایش است. با این حال، همچنان در برخی از محصولات وابستگی‌هایی را داریم.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس تصریح کرد: مشکل دیگری که برای حل سرمایه در گردش این شرکت ها با آن مواجه هستیم این است که در بیشتر مواقع خریداران دولتی مایلند تا به جای پرداخت نقدی از اوراق خزانه اسلامی استفاده کنند که این امر ممکن است به سدی در برابر فرایند ایجاد ارتباط بین صنایع و شرکت های دانش بنیان تبدیل شود.

پیام تسلیت رییس فرهنگستان علوم در پی درگذشت سیمین ناصری
هم اکنون بخوانید

وی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی داشته ایم این صندوق آمادگی دارد تا با دریافت این اوراق به‌عنوان ضمانت، وام قرض‌الحسنه‌ای تا سقف ۵۰ درصد ارزش اوراق، از صندوق دریافت کنید و تاریخ بازپرداخت این وام، سررسید اوراق اسلامی مورد ضمانت قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا