آتابای بهترین فیلم چهاردهمین جشن منتقدان شد

چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برگزیدگان خود را شناخت.


به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، اسامی برندگان چهاردهمین دوره جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به دبیری جعفر گودرزی اعلام شد. 


آکادمی جشن در چهاردهمین دوره، فیلم‌های سی‌وهشتمین و سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر که سال‌های ۹۸ و ۹۹ برگزار شد و همچنین آثار ایرانی سی‌وهفتمین و سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر که در سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شد، در بخش‌های فنی، بهترین فیلم، فیلمنامه، کارگردانی و جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (ویژه فیلمسازان اول)، بازیگر نقش اول زن و مرد و بازیگر نقش مکمل مرد و زن مورد داوری قرار داد. 


همچنین پیام جعفر گودرزی دبیر چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران همزمان با اعلام اسامی برندگان منتشر شد. 


متن پیام وی به شرح زیر است: 


«چهاردهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به نقطه آغازی دیگر -دوره پانزدهم- متصل، و دوره چهاردهم هم به سرانجام رسید. خیلی‌ها در این دو سال و اندی، جان شیرین را به پیشگاه باری‌تعالی برده و صحنه ممتاز هنرمندی را ترک گفتند و در مثنوی داستان ما نیز تاخیرها شد! خب کرونا بود و سرانجام، این زندگی بود که بر آن فائق آمد؛ که بشر احسن‌الخالقین است و بر هر مشکلی تواند که فائق آید. 


این دو سال و اندی که در دو دوره متفاوت مدیریتی از سر ما گذشت، پیرمان کرد. شگفتا که این فراق‌ها و رفتن‌ها و پیوستن‌ها به اصل روشن خورشید هم، دیگر در آن‌هایی که باید، اثری نمی‌گذارد و دوره و مدیریت این و آن هم نمی‌شناسد! آیا بر دل‌ها مهر است؟ نه که «خوبی» نیست، هست و زمین بی‌حجت نمی‌ماند. ما با چراغ هم گشته‌ایم، «خوب بودن» در این روزگار سکه نایاب بازار است انگار! 

سلیقه‌ها‌ی موسیقایی همواره دچار تغییر می‌شوند/ دسته‌بندی موسیقی‌ها به «پاپ» و «سنتی» درست نیست
هم اکنون بخوانید


باری! ما کار خودمان را می‌کنیم که دو صد گفته نیم کردار هم نیست. آن‌هایی که مسئول‌اند، مسئول‌اند حتی اگر از اهل قلم و اهل هنر روی برگردانند و بدانند که از دایره قضاوت‌های تاریخی در امان نخواهند بود و کاش تا وقتی که فرصت هست، دل شکسته‌بالان و دردمندان و دلسوزان این عرصه را به‌دست آورند. باید که جبران کنند این‌همه کاستی و این‌همه نابلدی‌ها را. 


به پایان دوره چهاردهم جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی رسیدیم و نخواستیم با توجه به شرایط و اوضاع نابسامان و نامناسب اقتصادی و روحی و بیکاری سینماگران و وضعیت معیشتی سخت و جانفرسا، مراسمی بگیریم و چون سابق؛ در کنار هم؛ صحنه هنرمندی و جشن بیافرینیم، اما کوشیدیم در بضاعت و ثروت معنوی اعضای این انجمن، قدرشناس بخشی از «خوب بودن» ها در این صنف و این روزگار باشیم. که نظامی بزرگ سروده: گر هنری در تن مردم بود 


چون نپسندی گهری گم بودگر بپسندیش دگر سان شود


چشمه آن آب دو چندان شود


گلایه‌ها داریم و حرف و سخن نیز بسیار، رنجیدگی و وصف حال این سینمایی که گاه غصه‌ای می‌شود بر دل‌ها و… و اما به اشارتی گفتیم و می‌گذریم…


امروز دو چشم را خندان خواهیم و دل‌ها را امیدوار به سوسوی چراغ سینمای ایران. امیدواریم چشمه آب این سینما دو چندان شود. آرزو می‌کنیم این انتخاب‌ها به حقیقت و ارزش‌های هنر واقعی نزدیک باشد و بدانید که فاصله بعضی از نامزدها و انتخاب‌های نهایی فقط چند رای ساده بوده است. ما در این و بر این جشن می‌افزائیم، کم نمی‌کنیم و می‌کوشیم به فاصله نفر بعدی، خوبی و ارزش‌های هنری و زیبایی‌شناسی را تعمیم دهیم. 

پوستر فیلم سینمایی «اتاقک گلی» رونمایی شد
هم اکنون بخوانید


به امید توفیق بیش از پیش سینمای شریف و ارجمند ایران و ساخت آثاری بهتر و ارزشمندتر 


جعفر گودرزی


دبیر چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران»


اسامی برندگان به شرح زیر است: 


بهترین فیلم: 


آتابای (تهیه‌کننده نیکی کریمی) 


بهترین کارگردان: 


نیکی کریمی (آتابای) 


بهترین فیلمنامه: 


هادی حجازی‌فر (آتابای) 


جایزه خلاقیت و استعداد درخشان (بهترین فیلم اول): 


بهمن و بهرام ارک (پوست) 


بهترین بازیگر نقش اول مرد: 


سعید آقاخانی (خون شد) 


بهترین بازیگر نقش اول زن: 


الناز شاکردوست (تی تی) 


بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: 


جواد عزتی (آتابای) 


بهترین بازیگر نقش مکمل زن: 


باران کوثری (بی همه چیز و عامه پسند) 


بهترین تدوین: 


میثم مولایی (روز صفر) 


بهترین موسیقی متن: 


حسین علیزاده (آتابای) 


بهترین فیلمبرداری: 


مرتضی نجفی (تومان) 


بهترین صدای فیلم (صداگذاری و صدابرداری): 


زالاوا (صدابردار: رشید دانشمند، صداگذار: امیرحسین قاسمی) 


بهترین دستاورد فنی: 


مرتضی فربد (طراحی صحنه تومان)، مارال جیرانی (طراحی لباس تومان)


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا