جزییات روند واردات گندم در ۳۰ سال گذشته

طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۹۶٫۴ میلیون تن گندم به ارزش ۲۲٫۸میلیارد دلار وارد کشور شده است.


 به گزارش ایلنا، سخنگوی گمرک گفت: طی ۳۰سال گذشته بیش از ۹۶٫۴میلیون تن گندم به ارزش ۲۲٫۸میلیارد دلار وارد کشور شده که بیشترین میزان واردات با هفت میلیون و ۴۲۹هزار تن مربوط به سال ۹۳ و کمترین میزان مربوط به سال ۹۷ با کمتر از  ۳۶۰تن بوده است.


سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در خصوص واردات گندم از سال ۱۳۷۱ تا ۱۴۰۰ توضیح داد: در ۳۰ سال گذشته ۹۶میلیون و ۴۸۴هزار و ۸۷۹تن انواع  گندم به ارزش ۲۲میلیارد و ۸۴۵میلیون و ۸۶۷هزار و ۱۴۰دلار وارد کشور شده است.


وی افزود: بیشترین میزان واردات گندم به ترتیب  در سال ۹۳ با هفت میلیون و ۴۲۹ هزار تن، در سال  ۱۴۰۰با هفت میلیون و ۷۵هزار تن، در سال ۱۳۸۰ با ۶میلیون و ۷۷۱هزار تن و در سال  ۱۳۹۱با همین میزان، در  سال ۷۸با ۶میلیون و ۱۵۶هزار تن، سال ۷۶با پنج میلیون و ۹۴۲هزار تن، سال ۸۷با پنج میلیون و ۹۰۷هزار تن، در سال ۷۹ با پنج میلیون و ۷۶۶هزار تن و در سال  ۸۸با پنج میلیون و ۶۱هزار تن بوده است .


لطیفی در خصوص کمترین میزان واردات گندم گفت: در سال ۹۷با واردات کمتر از ۳۶۰تن گندم، کمترین میزان واردات در طول یکسال را در سه دهه اخیر شاهد بودیم و پس از آن در سال ۹۶ با ۷۴هزار تن، در سال ۸۴ با ۱۰۵هزار تن، در سال  ۸۶با ۱۸۹هزار تن و در سال ۹۰ با ۲۸۲هزار  تن کمترین میزان واردات در بین سال های ۷۱ تا ۱۴۰۰ رخ داده است.

رزروی‌های ایران‌خودرو تا ۵ تیر مهلت واریز دارند
هم اکنون بخوانید


 


سخنگوی گمرک در ادامه در خصوص متوسط ارزش خرید گندم در سه دهه اخیر توضیح داد: قیمت هر کیلوگرم  گندم در سال ۹۷ حدود هفتاد سنت بوده که در مقیاس هر کیلوگرم گران ترین و بعد از آن در سال ۹۱ با ۳۸ونیم سنت، در سال ۹۲با ۳۷سنت و در سال های ۱۴۰۰و ۱۳۸۷با ۳۵ سنت در ازای یک کیلوگرم گندم بالاترین میزان را برای خرید گندم را  نشان  می دهد.


وی افزود: در سال ۷۳ کمترین میزان ارزش برای یک کیلوگرم گندم، کمتر از ۱۰ سنت بوده و پس از آن در سال ۸۳با ۱۲٫۹سنت،سال های  ۸۴و ۷۸ با ۱۳سنت، سال ۷۹ با ۱۳٫۲سنت و سال ۸۱ با ۱۳٫۴سنت در ازای واردات یک کیلوگرم گندم محاسبه شده است .


 


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا