جلد دوم کتاب «شرح حدیث اربعمائه» منتشر شد

جلد دوم کتاب «شرح حدیث اربعمائه (اجمالی از خصایص انسان از منظر حضرت امیر (ع) )» به همت مؤسسه صراط مستقیم منتشر و روانه بازار نشر شد.


به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین محمود تحریری (مدیر مؤسسه صراط مستقیم) اظهار داشت: جلد دوم کتاب «شرح حدیث اربعمائه (اجمالی از خصایص انسان از منظر حضرت امیر (ع) )» شرح حدود ۷۰ فراز از فرازهای حدیث شریف چهارصدگانه امیرالمؤمنین (ع) اثر آیت‌الله تحریری است.


مدیر مؤسسه صراط مستقیم گفت: جلد دوم کتاب «شرح حدیث اربعمائه» جدیدترین اثر آیت‌الله تحریری است که پس از استقبال گسترده مخاطبین در ایران و شیعیان در کشورهای همسایه از مجلد اول این اثر که مشتمل بر ۱۰۰ از این حدیث بود، منتشر شد.


وی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص حدیث «اربعائه» تصریح کرد: منبع این حدیث شریف دو کتاب شریف «خصال» و «تحف العقول» می‌باشد، البته مرحوم علامه مجلسی نیز به نقل از شیخ صدوق این حدیث شریف را در جلد ۱۰ بحارالانوار آورده است.


حجت الاسلام والمسلمین تحریری افزود: در میان این ۴۰۰ فراز از حدیث شریف، مطالب طبی، فقهی، اعتقادی، اخلاقی و معرفتی وجود دارد، و حتی بعضاً با اشاره به آیات قرآنی، در واقع به نوعی گریزهای تفسیر قرآن نیز در آن یافت می‌شود؛ از این رو، این حدیث شریف می‌تواند در ساحات مختلف حیات انسانی مورد استفاده قرار بگیرد؛ به نظر می‌رسد این حدیث در واقع ارائه یک الگوی مناسب برای چگونه زیستن و پرداختن به سبک زندگی اسلامی محسوب می‌شود.


وی با اشاره به ویژگی‌های این اثر افزود: نقطه قوت و تمایز این اثر از دیگر آثار استاد و دیگر آثار مشابه در زمینه شرح احادیث اهل بیت (ع)، اتکا و اکتفا به لبّ و جان کلام اهل بیت (ع) بوده است؛ در واقع، سعی بر این شده است که دسته‌بندی کتاب به صورتی باشد که طلاب و به خصوص مبلغینِ سبک زندگی اسلامی با در دست داشتن این کتاب بر روی منبر و ایام تبلیغی به سهولت بتوانند نکات هر فراز را برای مخاطبین به سلیس‌ترین بیان تشریح کنند؛ از این جهت، بیانات استاد در هر فراز ثبت و ضبط شده و سپس حتی المقدور خلاصه شده و ذیل هر فراز هشت نکته دارد.

افزایش برق‌رسانی به صنایع در فصل گرم امسال/‌ تابستان‌ 1401 بدون قطعی برق سپری شد‌
هم اکنون بخوانید


مدیر مؤسسه صراط مستقیم تبیین کرد: از دیگر نقاط قوت این کتاب، در جهت تهیه و تنظیم استفاده از منابع متقدم و ارجاع به متون دست اول حدیثی و روایی است؛ در واقع، سعی بر این بوده است که ارجاع به کتاب حدیثی متأخر و سده‌های اخیر به کمترین حد ممکن باشد.


وی گفت: خصوصیت بارز کتاب «اربعمائه» بیان سلیس و چکیده‌وارِ مطالب ذیل هر عنوان و فراز از حدیث مذکور است که به صورت شماره‌بندی ذکر شده تا علاوه بر تسهیل استفاده عموم مخاطبین، موجب سهولت استفاده طلاب و مبلغین جهت استفاده در امر تبلیغ و منابر گردد.


حجت الاسلام والمسلمین تحریری به برخی از مباحث جلد دوم کتاب «شرح حدیث اربعمائه» اشاره کرد و اظهار داشت: با مطالعه این اثر می‌توان به پاسخ ده‌ها سؤال دست یافت که برخی از آن‌ها عبارتند از: با مطالعه این ماهیت فقر چیست؟ صالح از طایفه جن کیست؟ انتظار فرج چه ابعادی دارد؟ پنج زمان استجابت دعا کدام است؟ تأثیر دعا بر قضای الهی چگونه است؟ نیکی کردن به چه افرادی ممنوع است؟ استصحاب یقین سابق چه کاربردی دارد؟ چگونه انفاق به منزله جهاد در راه خداست؟ ریاضت شرعی چیست و چگونه محقق می‌شود؟ جایگاه سکوت چیست و فضیلت آن در چه مواردی است؟ مراد از تَعَرُّب بعد از هجرت چیست و چرا مذموم است؟ و….


علاقه‌مندان می‌توانند مجلدات این اثر و دیگر آثار آیت‌الله تحریری را با مراجعه به کتاب فروشی‌های معتبر سراسر کشور و یا نشانی اینترنتی مؤسسه صراط مستقیم به آدرس http://seratemostaghim.ir/ تهیه نمایند.

انتشار مجدد چند کتاب در حوزه تاریخ و ادبیات
هم اکنون بخوانید


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا